• Yla

Mår så dåligt...

Jag är äntligen gravid efter 4 års kämpande.. jag är nu i v 8. Men jag mår så fruktansvärt dåligt.. jag mår illa hela dagarna, jag har fått Lergigan comp utskrivet och de hjälper väl för stunden så jag kan få i mig lite mat och få behålla den.. Men jag känner mig så fruktansvärt orkeslös somom jag skulle ha 40 graders feber.. Nu vet vi inte än om det är två eller ett ägg som tagit sig, får veta de nästa måndag. Mår man mer dåigt om det skulle vara tvillingar än om det bara skulle vara en? Tänkte om man typ fick dubbelt så mkt med hormoner som spökar om de är två? Jag hade aldrig kunnat föreställt mig att må så här dåligt.. Men det är ju för en bra sak!
    Men hur gör ni för att må bättre?

• Svar på tråden Mår så dåligt...
  • dallas

Det kan mkt väl vara så att det är pga att det är 2, men man kan må fruktansvärt med bara 1 oxå.... En kusin t mig var sjukskriven i princip HELA grav. pga av illamåendet och kräkningar...

Äntligen!!
  • lina822

Jag tycker det är bara bra ...missförstå mig inte men jag känner ingenting alls och är i vecka 6 och är jätte orolig.

• Bei Bei

Grattis till graviditeten!

Min mamma har fått både ett barn, tvillingar och trillingar. Hon mådde pest alla graviditeterna men hon mådde verkligen illa med tvillingarna.

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Puck76

jag mådde som du min första graviditet. va sjukskriven från v6 till bf, gick ner 10kg. och det va bara 1...
    men det jag tänkte på med dig är detta: min läkare sa efteråt att han tror att mycket av mitt illamående va psykiskt, jag hade en ofostrig graviditet som upptäcktes i v14 strax innan jag blev gravid igen. och har du kämpat så länge för att bli gravid är det kanske ingen omöjlighet att du är orolig!?

det som funkade bäst för mig va att byta miljö. att komma bort från alla som visste om graviditeten och missfallet, och bara va jag nån annanstans. den veckan vi va borta mådde jag bäst på hela tiden, då kunde jag tom äta!

hoppas det snart går över för dig, lycka till med bebisen/bebisarna!!

• Yla

Tack för alla bra svar! Jag försöker att tänka pos i alla aspekter.. men de är inte lätt.. jag är ine så rolig att det ska gå åt pipsvängen igen.. men visst skulle de vara himla trist.. Men de är ändå inget som man kan göra nåt åt... Oftast är det ju nåt fel då...

Men jag antar att jag kommer att bli sjukskriven på mån av läkaren... Han ville sjukskriva mig för två v sen, men jag tackade nej.. har för mkt att göra på jobbet.. men nu inser jag att min hälsa går före...

• Lejondrake

Är själv i liknande situation. Blev sjukskriven nästan direkt efter gravtestet. (1:a spontana graviditeten på 8 år efter flera IVF med tre missfall samt en hellyckad adoption).Trodde att jag fått ett missfall i v. 7 men på efterkontrollen var graviditeten kvar. Har mått skitdåligt ärligt talat. Blev sur över att MVC ansåg att vi borde vara så tacksamma över att vi blivit gravida & att de suckade över att vi ändå frågade om ev fosterdiagnostik som alla andra undrar över. Har mått illa, varit jättetrött & nedstämd samt huvudvärk nu det sista varje dag & har nyss tillfrisknat ifrån en magsjuka som drog runt 3 varv i familjen innan den försvann.

Rätt besviken på att det blev en sådan här jobbig graviditet när man i så många år målat upp en bild av hur fantastikt det måste vara att vara gravid. Nu har jag snart gått halva tiden & hoppas på att grav besvären blir bättre nu i sommar. Skall nu försöka börja jobba igen. Första dagen idag.På MVC kollen idag, såg allt bra ut är nu i v.19.

• Itis

Hej! Jag är inne på min andra graviditet med svårt illamående och förstår helt vad du går igenom! Själv har jag varit sjukskriven och ätit mediciner genom båda mina graviditeter och haft ett rent helvete. Åkomman heter Hyperemesis Gravidarum.

Vill du så får du jättegärna maila mig här på FL!

Kolla gärna dessa sidor:

www.familjeliv.se/Forum-2-143/m30768371.html
    http://hyperemesis.egetforum.se

Erika med Emelie född 070211, och Bäbis bf 080720
  • Focy

Yla; jag lider som du av illamående, har haft det i 7 veckor och det verkar inte ge sig. Är i vecka 12 nu, är hemma idag för jag mår så fruktansvärt dåligt.

Men det som hjälpt mig på traven är Postafen från apoteket (åksjuke tabletter), sen att jag små äter konstant mycket frukt blir det. Ät innan du stiger upp på morgonen och ligg kvar ett tag efter du ätit, annars kommer det upp.

Drick saft eller läsk!

Hoppas att du kommer att må bättre snart och alla vi andra som kämpar mot illamåendet!

• Yla

Tack!!!!!!

Jag lider med alla som mår som jag... jag har alltid målat upp en bild av hur en graviditet ska vara, man ska vara glad, må super bra för att man är så glad. Lägga på sig några kilon... Men ICKE!! Jag har som dom flesta i den här tråden gått ner i vikt, vilket inte är bra då jag hade för få kilon från början..
    Jag hoppas att alla vi mår bättre snart!
    Men jag är givetvis glad att de äntligen har tagit sig... men orkar man må så här??

• Lejondrake

Till Yla: Visst orkar man. Ta en dag i taget & bebisen som kommer ut är ju värt allt besvär många gånger om! Men ibland kan det vara skönt att få ur sig viss vånda här över jobbiga graviditeter.

Kram på dig!

Svar på tråden Mår så dåligt...