• Anonym (anhörig)

Anhöriga till spelmissbrukare

Min man är spelberoende sedan drygt ett år tillbaka. Han har nog spelat bort drygt 200000 kr. Jag har bönat och bett honom att sluta och han lovar att sluta men vips så spelar han igen. Han ljuger och gömmer det tror han men jag vet ju.

Jag är alltså en medberoende och jag orkar inte längre. Vi har två småbarn och jag vet inte vad jag ska göra. Han tycker inte själv att han har problem.

Har funderat på att prata med hans närmsta ickespelande vänner och be de prata med honom. De märker att det blivit för mycket för han sitter alltid hemma efter jobbet, förljer aldrig med någonstans.

I mitt huvud funderar jag på hur jag skulle ha det utan honom, försöker förbereda mig mentalt. Det gör bara så ont!

Sedan är jag rädd för hur han ska få det om jag lämnar honom! Jag älskar ju honom och vill bara att han ska bli som vanligt igen.

Nu är vi snart hos Kronofogden också och det är p g a av spelandet vilket gör mig så arg! Varför ska vi lida för hans spelande? 
    Att KF ska komma hit och kolla igenom vad vi har av värde, det gör mig så arg och så besviken!

Vill gärna ha tips på ett bra ställe för anhöriga att prata av sig på!
    Vill gärna också prata med folk som går igenom samma sak som mig!

• Svar på tråden Anhöriga till spelmissbrukare
  • Anonym (=()

Åh suck, antar att min sambo också är lite beroende, även om jag inte vill tro det. Han spelar poker på nätet, använder sina egna pengar till poker och aktiviteter med vänner och så är det jag som får stå för mat och räkningar. Alla hans vänner spelar, dom brukar också ordna pokerkvällar tillsammans, så det gör ju inte saken bättre. Men alla i byn pratar om att sambon spelar bort sina pengar medan jag jobbar som ett tok för att klara lånet.
    En gång sa jag till honom att han är beroende, han blev arg, men gav sig ut på nätet och letade efter spelberoende och visade mig sedan "symptomen", d.v.s aldrig har pengar, deprimerad, kan inte tänka på annat än spel, och han sa då att inget stämmer ju in på honom, han hade visserligen rätt. Men endå gör det ont att hans pengar slinker mellan fingrarna medan jag jobbar för att vi skall ha mat. Sambon ä studerande.

• Anonym (sambo)

Hej!
    Förstår att Du är orolig, jag har varit i precis samma situation som Du och jag vet hur jobbigt det är. Vi har nu fått hjälp och jag delar gärna med mig av mina tips och råd till Dig. Maila mig till inboxen så hoppas jag vi hörs snart!

• Anonym

Min man spelade för ett antal år sedan.Han föredrog spelmaskiner.
    Han var deprimerad och skämdes för att berätta för mig. Det blev många lögner och jag tappade förtroendet för honom.
    Jag tog kontakt med vårdcentalen. Han fick en tid för besök. Läkaren skrev ut antideppmedicin som många spelmissbrukare får.
    Dem åt han i ca 2 år. Han slutade med spel.
    Vårt förhållande var så illa att vi pratade om skilsmässa många ggr.
    Är i dag glad att jag härdade ut trots hans lögner och att allt var mitt fel.
    När det var som värst tog jag även kontakt med vår bank för att säga att han inte fick belåna pengar på vårt hus.
    Jag ville inte bli indragen i nått.
    De senaste 7 åren har varit bra. Han fick nytt jobb och vi fick nyligen ett barn till.
    Livet leker.... Så ge inte upp innan ni kollat alla möjligheter.

• Anonym

min sambo spelade också och lovade gång på gång att sluta men jag kom på honom igen för ca två veckor sedan. Då fick han flytta hem till en kompis och jag sa at nu e de nog. Tror de skrämde upp honom och sen sa jag att om de här ska funka och jag ska ge dej en chans till så ska jag ta hand om de ekonomiska. ALLA pengar går gonom mej nu och han har inget på sitt kort. Vi har en litte dotter på snar 4 månader och han var emellan stämpling och ett nytt jobb så de blev lite kridigt två månader så då blev de sms lån TYVÄRR men ändå tog han sista pengarna och spelade bort för så vi fick ta ännu ett till hyran !!
    Usch va så ledsen o betämd att lämna honom men de är lättare sagt än gjort.

Tror att han förstod nu och inte spelar igen. Nu måpste han genom mej om han ska ha pengar o så ska vi ha de tills jag känner att jag kan lite på honom igen.

• Anonym

Kolmårdens Behandlingshem är för spelberoende.

• Anonym (Medberoend)

Hej

Snälla gör er själva en tjänst och släpp taget om kontrollen. Det spelar INGEN ROLL hur mycket ni kontrollerar, tar hand om ekonomin, bara ger er man fickpengar osv... Missbruk är en sjukdom dom behöver behandlas. Även spelmissbruk. Lever själv med en man sedan 5 år tillbaka som är spelmissbrukare. Han har spelat bort 600 000 kr innan vi träffades, har gått i behandling och fått återfall. Jag har försöka kontrollera men det hjälper inte. En missbrukare är listig, falsk och stark. Som vi alla anhöriga vet så är det sveket och lögnerna som är jobbiga. Se till att du tar ansvar för ditt liv. Er partner kan ni ALDRIG förändra, ni är helt maktlösa. Se till att må bra själv. Vare sig ni väljer att leva med era män eller lämna dom, ta kontakt med ett Alanon eller ACOA möte. www.al-anon.a.se/ eller www.acoa-sverige.org/
    Jag lovar att det hjälper.

• Anonym (Medberoend)

Några råd till Dig som anhörig till en spelberoende

Sluta upp att ta ansvar för Din spelares dåliga beteenden!

Acceptera aldrig fysisk/psykisk eller verbal misshandel!

Tro inte att "bara" han/hon slutar spela, blir allt bra!

Sluta upp att "skydda" Din spelares dåliga handlingar!

Våga sätta gränser och ställa krav, det är att visa respekt både för dig själv och
    Din spelare!

Våga säga: "jag orkar inte mer"

Ta över ansvaret för ekonomin! Han/hon har tappat respekten för pengar!

Våga ifrågasätta! Kräv kvitto och redovisning när det gäller ekonomin!

Hota inte med skilsmässa/separation, om du inte orkar med att ta det steget! "Tomma" hot tar inte han/hon inte på allvar och du mår ännu sämre!

Låt inte din möjlighet till ett bättre liv vara beroende av att han/hon slutar spela! Du har egna möjligheter inom Dig själv! Använd dem och tro på dig själv!

Våga be om hjälp för Dig själv, samtalskontakt eller självhjälpsgrupp. Och kräv att han/hon också söker hjälp!

Tillåt Dig att känna glädje när Du kanske för första gången på länge vågar säga ifrån och markera!

Vänta inte på att Din spelare skall göra en förändring utan ta tag i Dig själv! Om Du börjar förändra Dina beteenden så kanske han/hon förstår att det krävs en förändrig från hans/hennes håll också!

Texten kommer från Kolmårdensbehandlingshem

• Anonym (anhörig)
    Anonym (Medberoend) skrev 2008-05-27 10:05:44 följande:
    HejSnälla gör er själva en tjänst och släpp taget om kontrollen. Det spelar INGEN ROLL hur mycket ni kontrollerar, tar hand om ekonomin, bara ger er man fickpengar osv... Missbruk är en sjukdom dom behöver behandlas. Även spelmissbruk. Lever själv med en man sedan 5 år tillbaka som är spelmissbrukare. Han har spelat bort 600 000 kr innan vi träffades, har gått i behandling och fått återfall. Jag har försöka kontrollera men det hjälper inte. En missbrukare är listig, falsk och stark. Som vi alla anhöriga vet så är det sveket och lögnerna som är jobbiga. Se till att du tar ansvar för ditt liv. Er partner kan ni ALDRIG förändra, ni är helt maktlösa. Se till att må bra själv. Vare sig ni väljer att leva med era män eller lämna dom, ta kontakt med ett Alanon eller ACOA möte. www.al-anon.a.se/ eller www.acoa-sverige.org/Jag lovar att det hjälper.
    Tack fär ditt inlägg!
    Har börjat inse det nu också. Han måste själv vilja förändras och det enda jag kan göra är att stötta honom när han är redo.
    Nu lever jag för mig själv och mina barn. Jag ser till att mina räkningar betalas och att vi har mat på bordet. Jag sätter över hans lön till mitt konto dagen innan lönedagen annars är den slut inom några dagar. Han tycker det är okej och det känns bäst så för att vi ska kunna betala utgifterna och ha pengar till mat.
    Ska kontakta någon anhöriggrupp för att dela med mig och känna att jag inte är ensam.

Jag kämpar på sålänge jag kan för vårt äktenskaps skull och för våra barn. han är ju en underbar pappa och man som tyvärr blivit drabbad av denna svåra sjukdom.
  • Anonym (anhörig)
    Anonym (Medberoend) skrev 2008-05-27 10:18:51 följande:
    Några råd till Dig som anhörig till en spelberoendeSluta upp att ta ansvar för Din spelares dåliga beteenden!Acceptera aldrig fysisk/psykisk eller verbal misshandel!Tro inte att "bara" han/hon slutar spela, blir allt bra!Sluta upp att "skydda" Din spelares dåliga handlingar!Våga sätta gränser och ställa krav, det är att visa respekt både för dig själv ochDin spelare!Våga säga: "jag orkar inte mer"Ta över ansvaret för ekonomin! Han/hon har tappat respekten för pengar!Våga ifrågasätta! Kräv kvitto och redovisning när det gäller ekonomin!Hota inte med skilsmässa/separation, om du inte orkar med att ta det steget! "Tomma" hot tar inte han/hon inte på allvar och du mår ännu sämre!Låt inte din möjlighet till ett bättre liv vara beroende av att han/hon slutar spela! Du har egna möjligheter inom Dig själv! Använd dem och tro på dig själv!Våga be om hjälp för Dig själv, samtalskontakt eller självhjälpsgrupp. Och kräv att han/hon också söker hjälp!Tillåt Dig att känna glädje när Du kanske för första gången på länge vågar säga ifrån och markera!Vänta inte på att Din spelare skall göra en förändring utan ta tag i Dig själv! Om Du börjar förändra Dina beteenden så kanske han/hon förstår att det krävs en förändrig från hans/hennes håll också! Texten kommer från Kolmårdensbehandlingshem
    Tack för ditt inlägg!! Jag läser och tar till mig
  • Anonym (86:an)

GameOver i Linköping är jättebra... dem rekomenderar jag starkt. Har själv varit i kontakt med dem, då min kille varit/håller på igen med spelandet. Vi väntar ett gemensamt barn, men nu bor vi inte tillsammans för hans spelande.
    Han vill vara delaktig i barnet och ser fram emot det, men han vill då vara spelfri och de är ungefär 6 månader kvar innan barnet kommer, så nu hjälps vi åt och pratar.

Lycka till! Mina tankar finns hos dig!

Svar på tråden Anhöriga till spelmissbrukare