• Glad i hågen

Dra av för konst i firman?

Jag har egen firma och funderar på om man kan köpa konst/inredning och dra av på firman. Jag har aldrig kostat på mig sånt förut, men har hittat en konstnär som gör så himla fina grejer och skulle vilja ha en tavla av henne. Jag är lite snål att kosta på flera tusen privat, men så slog det mig att jag kanske kan dra av det på firman? Förutsatt att den placeras på jobbet (officiellt i alla fall )

• Svar på tråden Dra av för konst i firman?
  • Birgitta2

Jag tror inte du kan göra det, eftersom det inte är nödvändigt för att din firma skall fungera.

• piixelslyna

what? Är du seriös?

• Glad i hågen

Ja... En hotellreception, ett café som vill skapa stämning, eller en arbetsplats med flera anställda måste väl få köpa inredningsdetaljer till gemensamma utrymmen t ex, på firman... Kan inte en enskild näringsidkare det också, till de utrymmen där man arbetar eller tar emot kunder?

Jag tycker snarare att det är mer ofattbart om alla som har egna företag inreder med privata grejer...

• LillaLinan

jag tror helt säkert att man kan det, har vänner som dragit av för mer konstiga saker än konst på sina firmor. Det är ju en av de stora fördelarna med att ha en egen firma.

• Keats

Visst kan du göra det!

Omfattning varierar lite på vad du arbetar med och om du har kunder i dina lokaler osv.

Det är faktiskt så att det kan vara förmånligt att köpa in saker i bolaget och sedan privat betala ett förmånsvärde, om ni saken huvudsakligen används privat.

• anarkokapitalist

Men tänk på alla stackars flyktingbarn och pensionärer innan du lurar staten på skattepengar, man måste vara solidarisk!
    Haha ne men kör hårt, jag tror absolut att Skatteverket kan acceptera det.

• Glad i hågen

Nja ja tänkte inte lura dom på pengar, jag tänkte kolla vad jag har rätt till

Och jag menar, gardiner, kontorsmöbler, nån matta och blommor till kontoret köper man ju på firman, och kaffe och dasspapper. Varför ska man inte få köpa en tavla, egentligen? Köper man den på IKEA skulle ingen blinka, men köper man den av en konstnär så undrar folk om man är seriös som ens tänker tanken verkar det som.

• sommartorpet

Nu spelar det inte så sto roll faktiskt hur du gör om det är en enskild firma. Konst är värdebeständdig, alltså görs inga avskrivningar på konsten vilket gör att bolaget inte får någon kostnad för det, det blir bara en tillgång.
    I ett AB äremot kan det vara en viss skillnad eftersom man kan handla konsten till kontoret för bolagets pengar även om kostnaden i sig inte är avdragsgill.

Svar på tråden Dra av för konst i firman?