• AmandaPitkänen

*undrar om nån vet hur många points

undrar om nån vet hur många points jag behöver äta för att gå ner i vikt? Jag är 163 cm och väger 68 kg... nån som vet hur man räknar ut? Jag har nämligen en hel del recept med points men jag vet ju inte hur många per dag jag ska äta...

och hur är det med motion? Hur många points ger tex promenad m.m?

Nån som har tid och ork och lust och hjälpa mig?

• Svar på tråden *undrar om nån vet hur många points
  • AmandaPitkänen

äsch det här inlägget hamnade ju helt galet!! Skulle hamna i allmänna forumet under kost men men ... kanske nån här kan svara ändå?

• camomilla

Väger du under 70 kg så får du äta 18 points. En 30 minuters lugn promenad =1p, "någorlunda rask" promenad =2p och rask promenad =3p

• AmandaPitkänen

ok... fast det kan väl inte vara så att alla under 70 kg ska äta 18 p, man måste väl räkna med hur lång man är också? eller?

• camomilla

Näää, tror inte det, inte i den lilla bok jag har.

• Lara Croft

jo, så är det, men helammar du ska du äta 30 points.

• Evangeline

30??? Låter ju jättemycket! Nästan dubbelt upp ju. Men inte ska man annars äta dubbelt när man ammar? Ca 500 extra kcal har jag hört...?

• AmandaPitkänen

ok, men vad "händer" om jag inte skulle äta alla dessa 30 p nu när man helammar?

• Venla

När jag var med i VV så gick det endast enligt vikt. För pers under 70 kg var det 18 points per dag som gällde.
    Jag läste däremot i senaste numret av MÅBra att de har utarbetat ett nytt sätt för att räkna ut hur många points per dag man skall äta. Nu lär de ta i beaktande hur mycket man väger, ålder samt längd.
    För mig gick det hur bra som helst att äta en ligt deras gamla points system. Jag gick ner 20 kg från slutet av oktober 2003 till slutet av februari 2004. Jag har inte haft några problem med att hålla vikten, fast nu går jag upp och det skall man ju med en bebis i magen!!! Mina kilon hittills härrörs endast till graviditeten och jag tror att det faktum att jag var med i VV tidigare gör det lättare för mig att inte lägga på mig överflödiga kilon just nu.

• sombra

Jag äter efter pointsmodellen och ska få i mig 28 om dan, vilket nästan är en omöjlighet. Är i och för sig 179 lång och ammar helt. Det som dom sa till mig var att man skulle vara försiktig med att gå ner för mycket i vikt när man ammar för om man tar för mycket på fettdepåerna så får barnet i sig av dina fettreserver och det är där som miljögifterna finns.. Hur många points man ska äta har att göra med hur lång man är, hur mycket man väger, hur gammal man är och om man ammar.. det finns tabeller som man kan ta till hjälp där man utgår från längd (tror jag) och sen plussar på eller drar av beroende på allt det som jag tidigare nämnt.

• Dez

Om du äter mindre än rekommenderat pointsintag : Kroppen ställer in sig på "svält" med resultat att man går ner saktare i vikt i långa loppet, amningen kan störas, och alltförmycket miljögifter som lagrats i kroppens fettvävnad koma ut i mjölken.

Regeln är 10 points extra än ditt basintag om du helammar, 5 points mer om du delammar. Däremot är regeln 18 points vid 70 kilo också modifierad nuförtiden, och man tar även hänsyn till längd och grundläggande aktivitetsnivå. Det kan vara vettigt att besöka VV personligen några gånger för att få alla små regler klart för sig - för allt påverkar allt annat.

• elinina

helammar du ska du lägga till 10 points, delammar du lägger du till 5

• Dez

ser att sombra och jag skrev ungefär samma, nästan samtidigt

• Zissa

hmm....om man ändå vägde 68kg.....

• elinina

1. Är du :
    kvinna............7
    man................15

2.Din ålder
    18-20.......5
    21-35.......4
    36-50........3
    51-65........2
    >65..........1

3.Din vikt
    Tag första siffran i din vikt om 2-siffrig vikt och de 2 första om 3 siffrig vikt.
    ex. väger du 84 blir siffran 8 och om du väger 118 blir siffran 11

4. Din längd
    under 160cm..........1
    över 160cm............2

4. Aktivitet
    hur mycket rör du dig under dagtid?
    mest stillasittade.......0
    ibland sittande men mest stående......2
    ständigt i rörelse......4
    fysiskt hårt arbete......6

6.Önskar du
    Gå ner i vikt.....0
    bibehålla vikt......4

Summera sedan och du får fram till dagliga antal POINTS.

oavsett vad du får fram för points så är 17 det lägsta och 40 det högsta antal som du rekommenderas.

helammar du lägger du till 10 points och om du delammar lägger du till 5 points

taget ur "Ät & njut med Viktväktarna"

• elinina

enligt WHO:

måttviktstabell (=BMI 20-25) för män och kvinnor

amanda: om du är 163 cm ska du väga mellan 53 och 66 kg, enligt denna tabell!

Svar på tråden *undrar om nån vet hur många points