• liselotte72

*Är det många som använder innehjälmar

Är det många som använder innehjälmar på era små?
    Vi har klinkers i kök och hall och känner oro för att lillan skall slå i huvudet.
    har köpt en så nu får vi se om hon accepterar den ibland.

• Svar på tråden *Är det många som använder innehjälmar
  • lucasmama

köpte en men lucas slet o rev i den, blev jätteledsen så jag lämnade tillbaka den...., sen sa min mamma oxå att man ska inte skydda de för mycket för de lär sig av att trilla och slå sig lite....... men jag vet inte...

• Ann E R

Personligen är jag emot att använda hjälmar och andra skyddsmedel på barnet annat än de givna tillfällena som när man cyklar, är på/invid djupt vatten, åker skidor etc. Barn ramlar och slår sig, inne såväl som ute. Det är nog så att de kanske måste lära sig att det gör ont att ramla. Tror de annars får svårt att lära sig att vara försiktiga och utveckla sin självbevarelsedrift. Självklart menar jag inte att de ska få utsätta sig för vilka faror som helst, men att vara på golvet utan att särskilt skyddas från det tror inte jag kan vara farligt. Du kan ju alltid fråga på bvc om deras erfarenheter ang skador från att ha fallit på klinkergolv. Lycka till!!

• Aros

Jag är inne på Ann E R's linje om att man inte kan och inte ska skydda barnen mot allt. Givetvis ska man skydda mot uppenbarliga livsfaror som kontakter, knivlådan, ranglig bokhylla osv men jag tycker det är viktigt att göra skillnad på sånt som är väldig farligt och sånt som högst troligtvis bara kommer ge en liten bula eller skrapsår. Tror dessutom att en hjälm kan vara lite klumpig och hämmande när barnet ska leka och lära sig att ta sig fram.

• SandvikenMamma

Ann E R:
    Varför använder du då hjälm när ni cyklar, han ska väl lära sig att det gör ont om ni ramlar?

Usch, nej, använd innehjälm!! Han kommer att ramla och slå sig iaf, det behöver ni inte vara orliga för.. :) Men det kan ju gå riktigt illa om han ramlar på klinkersgolv!
    Jag köpte en åt tösen, hon är inte ens 8 månader, men går redan utmed möbler o även om hon kan det, så förstår hon ju inte allting.

På med hjälmen på era barn!

• Pyff

SandvikenMamma: väldigt vad du var på hugget då....................vad åt du till frukost? Ann E R skrev ju att hon naturligtvis använder hjälm när han cyklar, det är faktiskt VISS skillnad på att ramla stillastående på ett golv mot att ramla omkull på cykel i full fart!!!
    Jag är övertygad om att Ann E R har rätt, Alexander ramlar emellanåt och i början blev han jätteledsen, men har nu både lärt sig att vara försiktigare OCH att det inte är så farligt att ramla lite.
    Jag tror att innehjälm ger en falsk trygghet både hos dig som förälder och hos barnet, om det alltid har hjälm på sig i början - hur ska h*n då veta vad h*n ska akta sig för sen?

• Buffa

Vi hade till lucas precis när han började ställa sig upp för då föl han bakåt och slog i huvudet hela tiden.

Nu är han stadigare och faller inte lika ofta så nu har vi lagt undan hjälmen.

• gbgumman

Hjälmen har varit vår rädding. Lillen gick själv när han var 8 mån och var inte redo för det, men han hade best. sig. Tack vare hjälmen så SLOG HAN INTE IHJÄL SIG.

• Åke Vilse

Vänta och se hur det går innan du köper en hjälm.

Alexander har inte slagit sig i närheten av vad jag trodde att små barn skulle göra. Fast det kanske kommer. Vem vet?
    Men jag har inga som helst planer på att köpa en hjälm till honom för att ha inomhus.
    Jag tror att de lär sig avståndsbedömning osv. genom att krocka med saker osv.

• saggitarius

Jag använder inte hjälm. Hon är 6 månader o har precis slutat kasta sig handlöst bakåt när hon sitter. Jag håller mig i närheten tills hon behärskar situationen. Barn faller oftast mjukt, oavsett underlag och isabelle parerar väldigt bra. faller hon bakåt håller hon upp huvudet, faller hon åt sidan vänder hon sig så att hon landar på mage.

Vi har klinkers o kakel i toaletten, men där är det enkelt att hålla henne borta. Vi har ganska hårda golv, men det är inget som oroar mig heller.

Då tycker jag att det är mycket värre när folk sitter med sina bebisar i famnen när man åker bil, eller har de framåtvänt.

hjälmtvång blir det när hon åker pulka o cyklar.

• gbgumman

Kan också tillägga att min son ramla hela tiden och det var absolut inte så att Hjälmen "tog bort all smärta" Han lärde sig också att det gör ont att ramla och han lärde sig också att ta emot sig. MEN HAN VAR INTE NÄRA ATT DÖ VILKET HAN ANNARS SKULLE VARIT. Jag blev nästan beodrad att köpa hjälm av bvc.

Hoppas med detta inlägg att inte de som verkligen behöver en hjälm inte stuntar i att köpa en bara för att de inte tror att det är bra. En del barn behöver en det kan jag lova.

Svar på tråden *Är det många som använder innehjälmar