• xiayo

HJÄLP! våran turbo har gått sönder...

Ja våran turbo har gått sönder, till SAAB 900- 94. Någon med lite erfarenhet?

Det kostar tydligen ca 10 000! att laga.Lite mkt på en bil som kanske är värd ca 15 000-20 000.

Kan man sätta i en begagnad från skroten, eller ska man köra tills det rasar.vad är bäst att göra?

vi har ju redan kostat på bilen lite, splitternya sommar samt vinter däck m.m

väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden HJÄLP! våran turbo har gått sönder...
  • Okaa san

Ni måste inteha en turbo i bilen?..:P

• LillTållon

d går att köra tills d smäller...

• Okaa san

ingen idee o lägga påengar på en sådan passa gammal bil... för att de krävs med att byta ut sådana saker på en gammal bil än en ny, så köp hellre en ny bil som INTE är turbomatad så lsipper ni framtida problem.

• Meme

Kolla med skroten eller någon privat annons. Varför köra till det brister ? Då är ju alla pengar bortkastade.

• xiayo

ja men om man kör tills det rasar,hur länge håller det???

Är det verkligen det bästa alternativet...

• LillTållon

d håller tills oljan e slut.

• xiayo

ska kolla lite på internet om man kan köpa beg.
    håller m "meme" då har vi ju verkligen kastat bort alla pengar.men samtidigt måste man dra gränsen ngn stans..suck,,

• mickepicke

Köp en bagagnad eller utbytes. Finns billiga utbytes på nätet, kommer dock inte ihåg adressen, kan kolla när jag ska in till jobbet nästa gång. troligtvis i morgon, dom ligger på ca 3500kr istället för typ 6000kr. Det behöver inte bli en så dyr affär. Känner ni nån som kan skruva hjälpligt, eller kanske ni själva så är det ganska enkelt att byta. Man behöver inte vara raketforskare direkt.
    Lycka till!

• xiayo

Tack för alla svar!

Kollade lite på nätet, men om man slår upp reg nr blir det automatiskt rätt turbo då?

För det kom upp massa olika typ koder.om det är en massa olika eller ej, vet jag ju ej??!!

Mickepicke hade du ngn bra sida??

vi hittade en som kan skruva i bilar så hittar vi bara turbon till ett vettigt pris så blir det kanske ej så farligt ändå!

• cDk3r

Speedparts.se köp en stor och trevlig turbo så har ni kul sen :)

Du får en turbo som passar på biltema för runt 3000-3500kr, inte världens bästa kvalité men fungerar. Att byta är som sagt inte speciellt klurigt. Googla upp nån bra steg för steg guide sen är det bara att sätta igång.

• mickepicke
    xiayo skrev 2008-05-13 09:40:30 följande:
    Tack för alla svar!Kollade lite på nätet, men om man slår upp reg nr blir det automatiskt rätt turbo då?För det kom upp massa olika typ koder.om det är en massa olika eller ej, vet jag ju ej??!!Mickepicke hade du ngn bra sida??vi hittade en som kan skruva i bilar så hittar vi bara turbon till ett vettigt pris så blir det kanske ej så farligt ändå!
    Hittade inte sidan jag tänkte på, men VEGE ligger nog bra till i pris. www.vege.se/
    Då du skriver att det är en 900 -94 med turbo så finns det bara en. B204L heter motorn och är på 180hk. Kommer inte ihåg vilken turbo som sitter i, men det finns bara en.
  • mickepicke

www.gikturbo.se/productDetails.asp

Det var GIK Turbo jag tänkte på förut, se länk. Inte jättebillig, men betydligt billigare än original.

Hos SAAB:
    Ny: 9900kr
    Utbytes: 8600kr

(Som nån sa tidigare så är det ju billigare på biltema...)
    Beror på hur länge man sa ha kvar bilen.

Lycka till!

• mickepicke
    mickepicke skrev 2008-05-15 13:09:03 följande:
    Hittade inte sidan jag tänkte på, men VEGE ligger nog bra till i pris. www.vege.se/Då du skriver att det är en 900 -94 med turbo så finns det bara en. B204L heter motorn och är på 180hk. Kommer inte ihåg vilken turbo som sitter i, men det finns bara en.
    Menade 185hk
Svar på tråden HJÄLP! våran turbo har gått sönder...