• majbarn

Är det fruktansvärt att föda utan epidural?

Varit och pratat med en narkosläkare som konstaterat att jag inte kan få ryggmärgsbedövning eftrsom jag har ett titanstag inopererat i kotorna och undrar då med er som endast fött med lustgas hur jävligt det är egentligen..?

• Svar på tråden Är det fruktansvärt att föda utan epidural?
  • Tessin

Jag födde födde min dotter utan annan bedövning än lustgas och bad. Men visst gjorde det ont, jävligt ont. Men det går. Lustgas är rätt effektivt på nåt sätt, man känner smärtan men lustgasen tar liksom udden av den.
    Fast jag vet ju inte hur du kommer att uppleva det, smärta är ju individuellt. Men jag vill bara säga att det är genomförbart!
    Lycka till! Kram

• JosefinU

Det är nog väldigt olika. Jag tänkte att jag kanske skulle klara mig med andra saker, typ lustgas, med det visade sig att det var lite värre än jag trodde. Dessutom var de tvugna att skynda på förloppet. Jag var bara öppen 4 cm efter 3 dagar och nätter med hemska värkar (hemma). Jag var helt slut, efter allt det onda + sömnbist, så det blev epidural med värkstimulerande dropp.

• kixan

Jag hade bara lustgas tills det sket sig och blev tvunget med klipp, då fick jag pcb-bedövning, men hade jag inte blivit klippt hade jag lugnt klarat mig med lustgas!
    Jag blev igångsatt och det sägs ju att man har ondare då än om det startar "naturligt", men jag tyckte det var helt hanterbart ändå!
    Ett tips är att träna dig på att slappna av, och att träna andningen, så du kan andas genom värkarna, jag hade inte tränat något innan, för mig kom det rätt naturligt, men jag märkte att det gjorde mycket ondare när jag missade att andas rätt!

Lycka till! När är det dags?

• Blue

Jag tror också att det är väldigt olika. Jag fick epidural, men tyckte att det var outhärdligt ändå (fick dock väldigt bra lindring i 2-3 h under öppningsskedet). Har kompisar som har fött utan epidural med enbart lustgas och de kan nu efter förlossningen säga att "det var helt ok". Det kommer jag aldrig kunna säga. Så som sagt, det varierar!

• ladymarina

Jag hade bara lustgas och visst det gjorde ont, jävligt ont, men det gick. *ler*

• viha0409

jag födde utan annan bedövning än lustgas. Sa till att jag ville ha ryggbedövning men just då var det för tidigt för den. När jag sen nämnde det igen var det försent och inget annat att göra än att bara föda ut honom. Visst gör det ont, går inte att komma ifrån, inte heller förklara. Hört dom som säger att ryggbedövningen är rena himmelriket och tar bort smärtan, andra som säger att det typ gjorde varken till eller från (nästan). När du väl är där och det inte finns något annat val än att föda så går ALLT, man får såna krafter. Det känns som sagt men det är genomförbart! Lycka till!!!

• Morbid Mistress

Det verkar vara individuellt då min mamma aldrig fått epidural (hon har fött 5 barn). Med mig hade hon ngn annan form (minns ej vilken) men jag kom i säte. Med de senare tror jag kanppt hon haft lustgas.

• majbarn

Oki, tackar för era svar!
    Kixan: Jag har BF 30 maj.

• Isolde

Jag har flera vänner som har fött utan epidural, och som menade att bara man är beredd på det så funkar det. Men det är som sagt inte en egen erfarenhet! Dock tänker jag i möjligaste mån undvika epiduralen själv, dels därför jag är relativt smärttålig, dels därför att det lär ta längre tid att få ut barnet med ryggmärgsbedövning.

Men man får väl se hur kaxig man är när det väl är dags!

• Cammo

Går bra med bara lustgas... Visst, det gör ont så in i h-vete. Men lustgasen gör att man "kopplar" bort smärtan lite. Funkar fint fint :)

Svar på tråden Är det fruktansvärt att föda utan epidural?