• Kinne79

Måste man ha taklampa i ett sovrum?

Håller på med planeringen av övervåningen. Vi ska dela ett stort rum till två mindre.

Det befintliga eluttaget i taket kommer täckas över av den nya innerväggen. Så nu är vår fundering om man verkligen måste lägga ner tid, arbete och pengar på att dra om elen så att de båda nya rummen får taklampor?

Eller räcker det med att ha fönsterlampa, sänglampa och golvlampa?

Rummen är tänkta att ha som enbart sovrum, alltså inte rum man ska spendera tid i under dagarna.

• Svar på tråden Måste man ha taklampa i ett sovrum?
  • anarkokapitalist

Du väljer väl själv vad du vill ha i ditt sovrum, tycker du att du behöver mer ljus så får du väl sätta in en taklampa.

• Thursday

Tja, vi sover bara i vårt sovrum och har ingen taklampa. Det jag kan säga om det är att det är grymt opraktiskt i vissa lägen. T.ex. om man går och lägger sig när det är mörkt och måste treva sig fram till sänglampan. Eller på morgnarna när det är mörkt och man måste treva sig fram i garderoben eller gå runt och tända en massa olika lampor (tar tid som jag inte har på morgonen!).

• kaksmulan

Det kan vara skönt med det extra ljuset när man ska städa vintertid! Det kan bli väldigt mörkt då...

Men det är nog den enda anledningen jag kan komma på. Det finns ju golvlampor som lyser mycket uppåt och ger ett jättebra allmänljus också...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Kinne79
    Thursday skrev 2008-05-12 18:29:19 följande:
    Tja, vi sover bara i vårt sovrum och har ingen taklampa. Det jag kan säga om det är att det är grymt opraktiskt i vissa lägen. T.ex. om man går och lägger sig när det är mörkt och måste treva sig fram till sänglampan. Eller på morgnarna när det är mörkt och man måste treva sig fram i garderoben eller gå runt och tända en massa olika lampor (tar tid som jag inte har på morgonen!).
    Men om man har golvlampan såpass nära dörren så att man når den innan man börjar treva runt?
  • Kinne79
    kaksmulan skrev 2008-05-12 18:30:55 följande:
    Det kan vara skönt med det extra ljuset när man ska städa vintertid! Det kan bli väldigt mörkt då...Men det är nog den enda anledningen jag kan komma på. Det finns ju golvlampor som lyser mycket uppåt och ger ett jättebra allmänljus också...
    Tror nog inte det skulle bli något problem att städa. Man får bara strunta i att vara så noga
  • Thursday
    Kinne79 skrev 2008-05-12 18:34:20 följande:
    Men om man har golvlampan såpass nära dörren så att man når den innan man börjar treva runt?
    Jo för all del, om du kan ställa den så att man när den direkt utan att snubbla på den så kanske det fungerar? Tyvärr kan inte vi det.
  • Lilith74

Fast det är ju urenkelt att sätta en grengrej på takuttaget och dra taklampsuttag till båda halvorna... Tar typ 20 min.

• Sarah84

Ja skulle absolut ha taklampa. När ni ändå gör om så mkt, så skulle ja inte strunta i de. Ja skulle ångra mig senare sen 6 då blir de värre. Taklampa e både snyggt & bra. Ja skulle inte klara mig utan taklampa i sovrummet.

• isisisis

Det kan vara bra att ha ordentligt lyse om man måste leta efter något på vintern tex.
    Man kanske vill packa i det rummet eller leta efter något i garderoben.
    Irriterande om det inte är tillräckligt ljust.

• Kinne79
    Lilith74 skrev 2008-05-12 18:37:09 följande:
    Fast det är ju urenkelt att sätta en grengrej på takuttaget och dra taklampsuttag till båda halvorna... Tar typ 20 min.
    Jo, vi funderade på det. Eller, ja det beror ju på om du menar att man skulle dra kablar ut från det befintliga uttaget. Det är ju lätt men då ser det ju ut som att de kommer ut från väggen där uppe. Sedan ska man ju dra kablar genom de nya väggarna så att man får ström till lysknappen på väggen och det verkar krångligt.
  • Needy

Vi har garderoben där o jag kan inte leta kläder i mörker.. så jag väljer taklampa.

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • 061104

Taklampa tycker jag är ett måste.

• Fluffguf

Vi har iofs taklampa, men vi använder den aldrig. När jag bodde själv hade jag bara taklampa i badrummet i typ ett år efter att jag flyttade in. Jag gillar inte taklampor alls, så vi har golvlampor i alla rum i stället.

• Kinne79

Tack för alla svar. Vi har två elektriker som grannar och en i släkten så vi får väl bjuda in dom och se hur mycket det skulle kunna gå på.

Svar på tråden Måste man ha taklampa i ett sovrum?