• Emeraldy

Låter kanske konstigt, men kan man ha frigolit som sänggavel?

Ja, jag förstår att det låter heltokigt, men så här tänker jag...

Jag har bestämt att jag ska göra en sänggavel (huvudgavel) till dotterns säng. Hade tänkt ta en spånskiva och klä med vadd och tyg, ja, så där vanligt som många gör. Vi hade tänkt borra upp gaveln på väggen och det var då jag började fundera om man skulle ta nåt annat än spånskiva som ju väger en del. Frigolit! kom jag då att tänka på!

Man ser ju ofta tygklädda frigolittavlor, tror ni att det kan funka att ha en sån som sänggavel, eller är de alldeles för ömtåliga? Dottern bånkar ju in huvudet i väggen då och då, och då vore det ju synd om det gick hål i frigoliten.

Nån som fattar hur jag menar, eller är jag helt ute och cyklar??

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Låter kanske konstigt, men kan man ha frigolit som sänggavel?
  • Nyfiken gul

Förstår hur du menar - men nej det är inte särskilt hållbart... o råkar man spilla något på frigoliten så smälter den.. Tex om man skulle råka spilla ett saftglas eller kladda med glass eller något...
    Frigolit är inte hållbart för stötar heller och blir fort fult..

• Den där Linn

Lålter kanske lite dumt om man ska vara rädd om den...men om inte så är det ju ett jättebra skydd om dottern din bonkar huvudet i sänggaveln ofta

• Pansarhamster

Finns ju iofs ganska tjock och hård frigolit. Sen kan du ju klä den med plast under tyget.

Tycker det låter som en idé värd att prova. Om det inte funkar kan du ju alltid gå tillbaka till spånskivan?

• Emeraldy

Hmm... *funderar*

Spilla på den kommer vi nog inte göra. Sängen är på övervåningen och där varken äter eller dricker vi.

Får se hur vi gör. Ska åka till nån bygghandel nu i veckan hoppas jag, får kolla då vad som finns. Känns som det skulle vara rätt smidigt med frigolit, då behöver man ju i stort sett bara sätta fast några spikar på väggen coh trycka dit frigoliten.

Men det är ju trist om det blir nåt stort hål/inbuktning i den på en gång, för det lär ju synas även om man har tyg över..?

• Thursday

Hål lär ju synas om hon så mycket som petar på den. Hur gammal är hon? Det är ju faktiskt otroligt roligt att trycka på frigolit och göra hål i den...

• Emeraldy
    Thursday skrev 2008-05-12 19:54:46 följande:
    Hål lär ju synas om hon så mycket som petar på den. Hur gammal är hon? Det är ju faktiskt otroligt roligt att trycka på frigolit och göra hål i den...
    Haha, ja, det hade jag inte ens tänkt på, att hon skulle komma på att göra hål i den för skojs skull

Hon är 2 år...

Men jag ska ju ha tyg över, så hon kanske inte upptäcker att det är nåt roligt att trycka på? *hoppas*
  • Thursday
    Emeraldy skrev 2008-05-12 20:03:49 följande:
    Haha, ja, det hade jag inte ens tänkt på, att hon skulle komma på att göra hål i den för skojs skull Hon är 2 år...Men jag ska ju ha tyg över, så hon kanske inte upptäcker att det är nåt roligt att trycka på? *hoppas*
    Nja, jag tror inte på att det kommer att hålla. Ett annat problem är att frigolitskivor ju har rätt standardmässiga mått, d.v.s. för smala för en säng. Om du inte ska lägga den på andra hållet... vilka mått ska du ha?
  • Emeraldy

Men visst kan man köpa stora frigolit"block"? Hon har en vanlig 90x200 cm-säng.

Alltså, för att förtydliga; jag hade tänkt sätta upp den på väggen ovanför huvudändan. Egentligen bara som prydnad alltså. Jag tror (hoppas ) att den får vara ganska orörd. Det är ju inte så att dottern brukar sitta och luta sig mot väggen idag.

• Thursday
    Emeraldy skrev 2008-05-12 21:14:12 följande:
    Men visst kan man köpa stora frigolit"block"? Hon har en vanlig 90x200 cm-säng.Alltså, för att förtydliga; jag hade tänkt sätta upp den på väggen ovanför huvudändan. Egentligen bara som prydnad alltså. Jag tror (hoppas ) att den får vara ganska orörd. Det är ju inte så att dottern brukar sitta och luta sig mot väggen idag.
    Mja, alltså, alla byggmarknader jag varit på har bara haft de i en storlek, skivor. De kanske är 120 x 60?
  • Atamon

Emeraldy skrev 2008-05-12 21:14:12 följande:

Men visst kan man köpa stora frigolit"block"? Hon har en vanlig 90x200 cm-säng.Alltså, för att förtydliga; jag hade tänkt sätta upp den på väggen ovanför huvudändan. Egentligen bara som prydnad alltså. Jag tror (hoppas ) att den får vara ganska orörd. Det är ju inte så att dottern brukar sitta och luta sig mot väggen idag.
    Det är nog mer inom själv byggsvängen som det säljs i block och andra formationer. Så det beror nog på vilken byggmarknad du kan handla på, hur stort deras sortiment är osv
    Tycker att frigolit låter som ett ganska spännande alternativ, så länge dottern inte upptäcker att man kan trycka hål
    Är det ett billigt pris på frigoliten så kan det ju vara värt att prova
    www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article37247.ece
Svar på tråden Låter kanske konstigt, men kan man ha frigolit som sänggavel?