• Fluffguf

Varför är det så få tjejer som tränar med fria vikter?

Jag har tränat på gym i flera år, och det är alltid samma sak: när jag kommer in i den delen där man tränar med fria vikter är jag alltid den enda tjejen. Killar finns det däremot alltid gott om. Varför är det så? Jag tycker själv att jag får bättre resultat av att kombinera maskiner och fria vikter, men det är lite trist att folk glor på en som om man var ett ufo

• Svar på tråden Varför är det så få tjejer som tränar med fria vikter?
  • Alvira

Jag tränar med fria vikter. Eller en kombination rättare sagt. Jag tycker också att det är bäst. Men som du säger, på mitt gym är det inte många tjejer som gör det.

• Pansarhamster

Kanske det beror på missuppfattningen om att man som tjej kan bli "biffig" om man tränar med fria vikter?

• Maddisen80

fluffguf, de va samma där jag tränar ,jag tränade fria vikter men jag var den enda tjejen så jag skämdes men de är roligt att va där ändå.

Fluffguf skrev 2008-05-12 19:24:19 följande:
    Jag har tränat på gym i flera år, och det är alltid samma sak: när jag kommer in i den delen där man tränar med fria vikter är jag alltid den enda tjejen. Killar finns det däremot alltid gott om. Varför är det så? Jag tycker själv att jag får bättre resultat av att kombinera maskiner och fria vikter, men det är lite trist att folk glor på en som om man var ett ufo
  • Fluffguf

Skönt att höra att jag inte är ensam iaf

Pansarhamster skrev 2008-05-12 19:27:27 följande:
    Kanske det beror på missuppfattningen om att man som tjej kan bli "biffig" om man tränar med fria vikter?
    Det är mycket möjligt att det är så, konstigt att folk inte har insett ännu att det är en myt!
  • Ocean WoW

Jag tror att det krävs mer teknik för att köra fria vikter (inte alla men de flesta). Då menar jag att man behöver vissa stödmuskler och man måste ha sådan kontroll att man inte gör rörelserna fel. Det är säkrare att köra på maskin då allt är mer kontrollerat och man nästan tvingas att röra sig rätt och musklerna isoleras väldigt bra. Om nu "tjejer" är medvetna om detta...?

Så tänker i alla fall jag. Jag har tränat rätt mycket på gym med fria vikter men nu efter tre års paus så har jag tappat rätt mycket muskulatur. Innan jag ger mig in i den zonen igen så vill jag få tillbaka viss grund. Å andra sidan så finns det vissa stödmuskler som inte tränas alls i maskiner utan endast om man kör fria vikter, men den smällen tar jag då.

• Fluffguf
    Ocean WoW skrev 2008-05-13 14:41:38 följande:
    Jag tror att det krävs mer teknik för att köra fria vikter (inte alla men de flesta). Då menar jag att man behöver vissa stödmuskler och man måste ha sådan kontroll att man inte gör rörelserna fel. Det är säkrare att köra på maskin då allt är mer kontrollerat och man nästan tvingas att röra sig rätt och musklerna isoleras väldigt bra. Om nu "tjejer" är medvetna om detta...?Så tänker i alla fall jag. Jag har tränat rätt mycket på gym med fria vikter men nu efter tre års paus så har jag tappat rätt mycket muskulatur. Innan jag ger mig in i den zonen igen så vill jag få tillbaka viss grund. Å andra sidan så finns det vissa stödmuskler som inte tränas alls i maskiner utan endast om man kör fria vikter, men den smällen tar jag då.
    Det låter vettigt! Det är ju enklare förstås att träna i maskiner.
  • Ocean WoW

För övrigt kan jag berätta om en vännina till mig som inte vill träna med fria vikter för att på hennes gym ligger det så avsides. Hon säger att där är det alltid fullt av illaluktande, ohygieniska apor (killar) som står och fiser när de tar i. Hon är trött på att bli "tillrättavisad" fast hon inte gör något fel bara för att de vill flirta/taffsa. hahahahaha

• Fluffguf
    Ocean WoW skrev 2008-05-13 14:49:00 följande:
    För övrigt kan jag berätta om en vännina till mig som inte vill träna med fria vikter för att på hennes gym ligger det så avsides. Hon säger att där är det alltid fullt av illaluktande, ohygieniska apor (killar) som står och fiser när de tar i. Hon är trött på att bli "tillrättavisad" fast hon inte gör något fel bara för att de vill flirta/taffsa. hahahahaha
    Det kan jag verkligen förstå!
  • Maddisen80

då hade inte jag heller velat tränat om de ska hålla på fisa och luktas så hemskt
    Ocean WoW skrev 2008-05-13 14:49:00 följande:

• Mellanmjölkens land

När jag tränade på gym så körde jag en del med fria vikter även om det mest blev maskiner. Vad jag märkte var att man ofta kunde få stå och vänta väldigt länge på att en viss vikt/stång/whatever skulle bli ledig eftersom många killar tränade i grupp och körde massor med set var. Det var inte ovanligt att ett gäng höll till vid bänkpressen när jag kom och att de fortfarande höll på när jag var klar.

• Sheyda

På mitt gym, så finns det några tjejer som tränar med fria vikter, inklusive mig.

Jag tror att det beror mycket på att det helt enkelt inte är så många tjejer som överhuvudtaget gymmar. Man känner sig mer "utsatt" då, bland ett helt gäng killar, som många gånger stirrar, tar upp vikter eller plockar inte av sina vikter, står i gäng, hulkar och spänner sig. Samtidigt som många tjejer inte riktigt vet hur de fria vikterna fungerar. Det är ju så lätt att göra fel. Många vågar inte fråga heller. Maskinerna brukar många gånger vara lite avsides och är enklare att göra. Tillslut har maskinerna blivit en hörna för pensionärer och tjejer, om man exempelvis kollar på vårt gym.

Jag tyckte att det var rätt jobbigt i början, men eftersom jag tränade ihop med min sambo som är min personliga tränare, så slappnade man av ganska fort. Därför har det senare blivit naturligt för mig att använda mig utav fria vikter.

Svar på tråden Varför är det så få tjejer som tränar med fria vikter?