• Pyret 78

Grekisk middag

Jag ska ha tjejträff på fredag och har tänkt ha grekisk mat på menyn. Jag vill ha tips på goda recept på både förrätt, huvudrätt och efterrätt. Har lite tankar på moussaka till huvudrätt, men vet inte rikigt.

Tipsa mig om era guldkorn ur grytorna

• Svar på tråden Grekisk middag
  • Night Angel

förrätt  kanske.vitt bröd med tzatsiki.
    fetaostsallad..

vad greker har till efterrätt vet  jag inte..
    men det här åt jag på en grekisk resturang i alla fall:
    vanilj glass . lite maräng,hjortronbär,röda vinbär .jordgubbar och sen lite choklassås till

• MalinI

yoghurt och honung är ju vanlig grekisk efterrätt.

Jag brukar göra souvlaki alltid gott, mest på fläskfile. Har ett recept någonstans som jag kan leta upp om du är interesserad. Det är massa citron och timjan iaf.

Tzatsiki, oliver fetaost....Mums vad det börjar kurra i magen

Mamma till Lucas, Nelly, Cim & BF28/8
  • Pyret 78

MalinI

Gör du souvlakin i ugnen eller på grillen? Tar gärna receptet om du hittar det.

• tre blir fler

honungs melon inlindad i parmaskinka.. som aptitretare..

• MalinI
    Pyret 78 skrev 2008-05-12 20:18:39 följande:
    MalinIGör du souvlakin i ugnen eller på grillen? Tar gärna receptet om du hittar det.
    Jag har en grillpanna som jag brukar grilla dom i på spisen så att säga.

Ska kolla efter receptet.
  • MalinI

Har tyvärr inte hittat receptet.

Men försöker komma ihåg vad som är i Marinera fläskfile i citron brukar ha en i klyftor och saften från en, timjan ( brukar köra färsk ) soya och salt och peppar. Sen brukar jag ha i lite vad jag är sugen på Marinera minst en timma. Trä på medaljongerna på spett och Grilla/stek dom tills dom är som du vill ha dom.

Brukar servera med sallad, tzatsiki, hemma gjorda klyftpotatisar eller bulgur. Fetaost är ett måste

• QuteCat

förrätt: grillad feta i olivolja o chili inlindad i folie.
    eller
    Ostbollar - Tirokeftedakia

Ingredienser - 8 personer
    - 250 gram ost, typ dansk Regato (prova med feta annars)
    - 2 vispade ägg
    - ½ tekopp ströbröd
    - lite finhackad persilja
    - peppar
    - olja eller smör

Gör så här
    Osten rivs grovt på rivjärn. Vispa äggen ordentligt i en form och tillsätt därefter alla ingredienserna utom oljan. Blanda. Om röran känns för lös kan man tillsätta mer ströbröd. Rulla till bullar och stek i het olja eller smör.

varmrätt: moussaka helt klart
    efterrätt: grekisk yogurt med honung och valnötter alt. baklava
  • Pyret 78

QuteCat

Där slog du huvudet på spiken. Din meny var kanon.
    Imorgon blir det shopping efter ingredienser. Ett gott rött vin till och kvällen är räddad.

• vackrastarflow

med risk för felstavning:
    Stifado - en lammgryta med kanel i, helt underbart gott (och nej det smakar inte kanelbullar ). Till det ungsstekta potatis med timjan och havssalt.

du hade förvisso redan bestämt dig, men kanske till nästa gång

• Pyret 78

Nu är tjejmiddagen avklarad. Till förrätt åt vi tsatsiki och bröd. Sen blev det mousakka m grekisk sallad. Efterrätten bestod av grekisk yoghurt m flytande honung, pistagenötter och valnötter.

Alla var nöjda och det var supergott!!

• MalinI

ÅHhh va gott. Så sugen jag blev

• drömhus
    Pyret 78 skrev 2008-05-17 10:00:00 följande:
    Nu är tjejmiddagen avklarad. Till förrätt åt vi tsatsiki och bröd. Sen blev det mousakka m grekisk sallad. Efterrätten bestod av grekisk yoghurt m flytande honung, pistagenötter och valnötter. Alla var nöjda och det var supergott!!
    ÅH Vad gott!
Svar på tråden Grekisk middag