• lurksmulan

Mango är en jävla skitfrukt. Hur skalar man?!

Nu är jag arg på mangofrukter.
    Jag försökte göra lite god mango men det slutade med att jag hade en kärna full med fruktkött och sen fick jag fruktslamsor.

Vad gjorde jag för fel?

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Svar på tråden Mango är en jävla skitfrukt. Hur skalar man?!
  • zera

jag brukar ta bort skalet med en potatisskalare och sedan tar jag en vass kniv och försöker skära så nära kärnan det går. då kan man skära tärningar av hela fruktstycket sen

• Vombell

Jag brukar skära längst med kärnan på båda sidor om den. Då får man 2 stora bitar med massa fruktkött och skal. Sedan skär man bara av skalet eller skivar den som en melon och gnager av köttet från skalet.

• lurksmulan

Men min mango var helt slafsig, men den är ganska grön så jag trodde inte den var övermogen. Men det låter så, eller hur?

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Fama123

Skär av på mitten "runt" kärnan liksom - längs efter kärnan så att mangon blir i två delar + kärnan. Sedan "rutar" du varje del; ta inte bort skalet utan skär med kniven genom fruktköttet ända ner mot skalet (men inte igenom), sedan är det bara att böja upp skalet så att fruktköttet pluppar uppåt, det ser ut som en igelkott ungefär. Då har man en massa mangofyrkanter som går rätt lätt att plocka bort. (Fast det kan vara svårt att få bort kärnan om frukten inte är riktigt mogen utan sådär träig som de lätt är när man köper dem här). Hoppas du förstod och lycka till med nästa mango!

• vera82

Jag köper mango fryst småbitar.Hade samma problem som du så jag gav upp

• Tant Greta

Mango i Sverige är ganska så osmakligt,mango ska inte lämna trådar mellan tänderna t ex
    En bra mango ska du kunna skala med en kniv,tunna lager av skinnet.

lurksmulan skrev 2008-05-12 20:07:53 följande:
    Nu är jag arg på mangofrukter.Jag försökte göra lite god mango men det slutade med att jag hade en kärna full med fruktkött och sen fick jag fruktslamsor.Vad gjorde jag för fel?
  • kobra

ja mangon är verkligen nåt man kan bli sååå besviken på, men när den är helt rätt så är den både god och lätt att göra bra bitar av, men det är verkligen ett lotteri

• miss Y

köp fryst i fortsättningen så slipper du vara frustrerad

• Eelle

skala med kniv eller potatisskalare. går inte med bara händerna iaf.
    Jag brukar skära med kiven längst in mot kärnan. Eller så biter man runtom bara om man vill äta den direkt.

• Lene1

Men alltså tycker ni den frysta är god?? Köpte hem den för ett tagsen och tyckte inte den smaka mango ens. Fast det kanske finns fler märken iofs...

Svar på tråden Mango är en jävla skitfrukt. Hur skalar man?!