• synanceia

Tacka nej till att vara marskalk? HJÄLP!

Jag skriver denna tråden å min sambos vägnar.

För sisådär 2 månader sedan blev vi bjudna på bröllop av en av hans kompisar. De var väldigt nära kompisar på gymnasiet, men efter studenten träffades de väl inte lika ofta och min sambo flyttade till de staden vi bor i nu och det är en bra bit ifrån hans hemstad.

Förra veckan ringde den blivande brudgummen och sa att han gärna ville att min sambo skulle bli en av hans marskalker. Sambon blev jätteglad och superstolt genast. En halv dag gick vi omkring och pratade om hur kul det skulle bli.

Men mot dagens slut började "det jobbiga" i det hela att komma fram. Dels så måste han nu köpa en helt ny kostym som kommer att kosta en del. Inget problem som sådant, men vår ekonomi är verkligen i botten just nu. Detta är dock det mista problemet. Sen vill den blivande brudgummen gärna ha en svensexa och det är deras uppgift att ordna med det. En av de andra marskalkerna känner min sambo inte bra alls. De har träffats en gång.

Min sambo bor som sagt en bra bit från hemstaden och det kostar att åka hem samt att det kostar att ordna med svensexan också. Så han tänkte att de kunde göra planeringen den gången han åker upp nu i maj och att själva svensexan skulle vara på midsommarafton, eftersom vi ändå ska upp dit då. Men det verkar nu inte som att det datumet passar brudgummen. Brölloppet är den 5:e juli, vilket inte ger alltför mycket tid.

Min sambo har nu väldigt mycket ångest. Han tänker på vår ekonomi och att en massa extra resor kommer att tära på den oerhört och alla andra omkostnader som det innebär att vara marskalk. Han känner sig verkligen glad och ärad, men detta överskuggas nu av hans ångest inför den ekonomiska biten samt tidsbristen. Min sambo ska också jobba både maj och juni och kan inte ta ledigt hursomhelst.

Han har nu funderat om han ska ringa och säga att han inte vill bli marskalk. Finns det något sätt att lösa detta på så att både min sambo och den blivande brudgummen blir glada? Detta handlar ju ändå om brudgummen i slutändan och sambon vill inte såra utan vill vara där för honom nu när han fått äran.

• Svar på tråden Tacka nej till att vara marskalk? HJÄLP!
  • unclaf

man kan hyra kostymer o dylikt...

svensexan tycker jag att alla deltagare bidrar med pengar till...(dessutom, man måste INTE hoppa fallskärm o dylikt)

planering kan göras via tel/mail osv

ni stannar kanske längre än bara över midsommarafton? el i varje fall sambon? finn singet annat datum i närheten som kan va bra?

• synanceia

Jo sant. Hur mkt kostar det att hyra kostym?

Vad jag förstått så skulle de vara 4 stycken sammanlagt. De 3 marskalkerna och brudgummen. Men man kanske kan vara fler? Så kostnaderna minskar? Varken min sambo eller jag vet hur en svensexa ska gå till så vi trodde att det bara var meningen att de 4 skulle gå.

Vad gäller att stanna efter midsommar så blir det knepigt då även min sambo jobbar tyvärr. Det jag tänker är att vore det helt fel att be brudgummen ta ledigt? Jag tycker själv att det vore lite fel om min sambo tvingades ta ledigt nämligen (sambon håller med mig). Det är brudgumens svensexa och tycker att han kanske borde be om ledighet den dagen. Min sambo är helt ny på sitt jobb medan brudgummen har jobbat där i mer än ett år.

unclaf skrev 2008-05-12 20:17:49 följande:
    man kan hyra kostymer o dylikt...svensexan tycker jag att alla deltagare bidrar med pengar till...(dessutom, man måste INTE hoppa fallskärm o dylikt)planering kan göras via tel/mail osvni stannar kanske längre än bara över midsommarafton? el i varje fall sambon? finn singet annat datum i närheten som kan va bra?
  • hjärnladyn

Men brudgummen ska ju inte veta om när svensexan är. Det är ju halva grejen att han ska bli överraskad. Då kan han ju inte begära ledigt från jobbet.

Och klart att alla brudgummens kompisar ska vara med, inte bara de som är marskalker.

• Björnmossa

Kostnaderna för svensexan slås ut på alla som vill vara med, och alla killar som ska på bröllopet brukar bjudas. Det behöver inte kosta mer än max en femhundring per person, din kille är ju dessutom marskalk och har utmärkt läge att vara tongivande i planeringsarbetet. Mycket som är roligt är nästan gratis, typ åka ut till en stuga och grilla.

• synanceia

Okej. Tack för infon! Men hur gör dom om han är och jobbar då? Ska dom bara hämta honom på jobbet då?

hjärnladyn skrev 2008-05-12 20:27:30 följande:
    Men brudgummen ska ju inte veta om när svensexan är. Det är ju halva grejen att han ska bli överraskad. Då kan han ju inte begära ledigt från jobbet.Och klart att alla brudgummens kompisar ska vara med, inte bara de som är marskalker.
  • unclaf
    synanceia skrev 2008-05-12 20:24:30 följande:
    Jo sant. Hur mkt kostar det att hyra kostym?Vad jag förstått så skulle de vara 4 stycken sammanlagt. De 3 marskalkerna och brudgummen. Men man kanske kan vara fler? Så kostnaderna minskar? Varken min sambo eller jag vet hur en svensexa ska gå till så vi trodde att det bara var meningen att de 4 skulle gå.Vad gäller att stanna efter midsommar så blir det knepigt då även min sambo jobbar tyvärr. Det jag tänker är att vore det helt fel att be brudgummen ta ledigt? Jag tycker själv att det vore lite fel om min sambo tvingades ta ledigt nämligen (sambon håller med mig). Det är brudgumens svensexa och tycker att han kanske borde be om ledighet den dagen. Min sambo är helt ny på sitt jobb medan brudgummen har jobbat där i mer än ett år.
    kanske kan ni överraska sambon på jobbet? vet flera exempel där man "kidnappats" på jobbet o chefen varit med på det (tex kallat in till möte o så står kidnapparna där..). Men det eju inte säkert att hans chef går med på detta... Vad jobabr han för tider? Kanske kan man liksom sno ett par timmar i slutet av arbetsdagen tex, säkert lättare än att få iväg hoom hela dan.. Om han tex slutar 4 i vanliga fall så hämtas han 2 av gänget...

att be honom ta ledigt kanske kan bli lite fel, ofta vill man ju ha det som en överraskning, men klart att det GÅR att göra så
  • Bröderna Bus

T,ex så kan ju gänget fixa ledigt åt brudgumen, han tror att han ska jobba men blir kidnappad!

• synanceia

Okej, problemet är ju att min sambo inte känner de andra som ska komma. Blir svårt att bjuda dem? Hittills är det dessutom mest sambon som varit aktiv i planeringen och en till marskalk. Vore lättare om de andra också kunde göra lite mer.

Björnmossa skrev 2008-05-12 20:30:43 följande:
    Kostnaderna för svensexan slås ut på alla som vill vara med, och alla killar som ska på bröllopet brukar bjudas. Det behöver inte kosta mer än max en femhundring per person, din kille är ju dessutom marskalk och har utmärkt läge att vara tongivande i planeringsarbetet. Mycket som är roligt är nästan gratis, typ åka ut till en stuga och grilla.
  • Auris

Men vad konstigt. Alltså brudgummen ska ju inte styra och ställa nånting när det gäller svensexan. Helst av allt ska brudgummen gå omkring och tro att det inte blir någon svensexa för att ingen kommer att iddas ordna någon. Han ska definitivt inte veta något om när svensekan blir.

Att marskalkarna tar ett extra ansvar för att det verkligen blir en svensexa är ju bra. Ofta brukar det ju vara de som är brudgummen närmast som blir marskalkar men det är definitivt inte bara de som ska vara med. Oftast brukar man ju involvera även arbetskamrater i svensexan och det är också ett bra sätt att fixa ledigt åt brudgummen utan att han vet det och ordna med en bra kidnappning. En svensexa behöver ju inte alls bli så dyr men det beror ju helt på vad man gör på den.

• Björnmossa
    synanceia skrev 2008-05-12 20:31:08 följande:
    Okej. Tack för infon! Men hur gör dom om han är och jobbar då? Ska dom bara hämta honom på jobbet då?
    Det vanligaste är att det går till så här:

1) Marskalkerna, bröderna eller bästisarna tar ansvar för att dra igång planeringsarbetet.
    2) Alla killar som är bjudna på bröllopet tillfrågas om de vill vara med på svensexan.
    3) Ett pristak fastställs.
    4) En lämplig dags väljs ut i samråd med bruden. Bruden ansvarar för att brudgummen håller sig hemma och inte bokar in nåt - själv får han inte veta nåt förstås.
    5) Aktiviteter som passar budgeten bestäms. Ett vanligt schema är
    * rolig kidnappning
    * en eller två aktiviteter, gärna med tema eller fysiska typ klättring eller gokart
    * mellan de "stora" aktiviteterna kanske lite frågesport eller annat av den typen
    * bastu eller bubbelpool, ombyte
    * middag, kanske med utgång. kanske planerar man in så detta sammanfaller med möhippan

Priset för varje deltagare blir då självkostnaden + att man splittar kostnaderna för han som ska gifta sig. Dyrare om man hyr bastu, laserdomebana, äter ute osv, billigare om man lånar mycket och lagar egen mat. Grilla är ju gott på sommaren.

Finns tusen exempel på aktiviteter på bröllopstorget. Det är trevligt om man lägger in lite nostalgi och om det är saker alla kan göra tillsammans. Bara skämma ut bruden/brudgummen är lite beiget tycker jag.
  • Pirum

Alla killar som ska vara med på bröllopet behöver inte bjudas. Be bruden om en lista på vilka som bör bjudas så ni inte missar någon ny kompis.

• synanceia

Men blir det inte konstigt ifall de som bjuds på sxensexan sen inte bjuds på brölloppet? Min sambo vet inte vilka som bjuds, bara att på hela brölloppet kommer det vara ca. 50 personer.

Tack förresten för alla tips! FLare är guldvärda ibland!

Auris skrev 2008-05-12 20:39:01 följande:
    Men vad konstigt. Alltså brudgummen ska ju inte styra och ställa nånting när det gäller svensexan. Helst av allt ska brudgummen gå omkring och tro att det inte blir någon svensexa för att ingen kommer att iddas ordna någon. Han ska definitivt inte veta något om när svensekan blir.Att marskalkarna tar ett extra ansvar för att det verkligen blir en svensexa är ju bra. Ofta brukar det ju vara de som är brudgummen närmast som blir marskalkar men det är definitivt inte bara de som ska vara med. Oftast brukar man ju involvera även arbetskamrater i svensexan och det är också ett bra sätt att fixa ledigt åt brudgummen utan att han vet det och ordna med en bra kidnappning. En svensexa behöver ju inte alls bli så dyr men det beror ju helt på vad man gör på den.
  • Björnmossa
    synanceia skrev 2008-05-12 20:34:51 följande:
    Okej, problemet är ju att min sambo inte känner de andra som ska komma. Blir svårt att bjuda dem? Hittills är det dessutom mest sambon som varit aktiv i planeringen och en till marskalk. Vore lättare om de andra också kunde göra lite mer.
    De får ringa bruden och kolla vilka fler som är bjudna och kan tänkas vara intresserade (dvs är i rätt ålder). Sen är det bara att ringa runt.

Kanske vissa av icke-marskalkerna vill vara med och planera, annars tjänar ju er ekonomi på att din sambo bestämmer allt, då kan han se till att det inte blir för dyrt. Dock bör han kolla dag och ungefärligt pris med alla så att alla kan och är införstådda, dessutom är det ju bra om alla är med på vad som händer och sådär. Men alla 12 (eller hur många de nu blir) kan ändå nog inte vara med i planeringsgruppen, ju fler kockar du vet...
  • Jossan10

Ring eller messa den blivande bruden och be henne göra en lista över alla killar som är bjudna till bröllopet. När jag var tärna så var jag ensam men fick hjälp av toastmastern (en tjej) att fixa allt. Vi mailade mest till alla och ringde bara i nödfall till varandra. Bruden och brudgummen hade själva satt ihop en lista över vilka de ville skulle vara med på svensexan respektive möhippan.

• Björnmossa
    synanceia skrev 2008-05-12 20:42:04 följande:
    Men blir det inte konstigt ifall de som bjuds på sxensexan sen inte bjuds på brölloppet? Min sambo vet inte vilka som bjuds, bara att på hela brölloppet kommer det vara ca. 50 personer.Tack förresten för alla tips! FLare är guldvärda ibland!
    Jo, det enklaste är självklart att bara bjuda de som kommer på bröllopet. Om det inte är ett pyttelitet bröllop med bara släkten, förstås.
  • unclaf
    Men blir det inte konstigt ifall de som bjuds på sxensexan sen inte bjuds på brölloppet? Min sambo vet inte vilka som bjuds, bara att på hela brölloppet kommer det vara ca. 50 personer.Tack förresten för alla tips! FLare är guldvärda ibland!
    de kan väl kolla med bruden vilka som e bjudna? O kolla med henne oxå vilka som kan tänkas va "svensexepolare"?
  • synanceia

Tack för alla hjälpande inlägg! Nu vet vi hur han ska gå vidare med detta!

Han ska be bruden om en lista på alla som kan tänkas vilja vara med.

Därifrån hoppas jag att det rullar på sen.

Han har nog fortfarande lite ångest, men verkar i alla fall inte tänka så mycket på att tacka nej till äran längre!

• Anonym

Är tvungen att vara anonym då min sambo är ute på fl också. Vi ska gifta oss snart. Det är en kompis, hans bror och en arbetskompis som fixar med svensexan. Vad jag har fått reda på då jag måste vara delaktig en bit. Är att de är bortåt 15 st och att det kommer gå på ca 50 kr per skalle. + att de ska betala sin egen mat och dricka. De ska på bla lasergame. Själv avslutade jag min möhippa med discobowling. Hade även picknick på min.
    Ett tips är ju att de åker till en stuga och grilla, tävla i 5 kamp, dragkamp mm. Och brudgummen ska ju själv inte veta om sin svensexa. Själv hade jag inte en aning om när min möhippa skulle vara.

• Auris

Det är nog olika. Makens svensexa var tex ganska stor och mest med killar som inte var med på bröllopet, många arbetskamrater. Bjudna på bröllopet var mest släktingar och ett par riktigt nära vänner, de flesta från hans sida som kom till bröllopet hade ca 80 mil att resa och kunde inte vara med på svensexan så hade man inskränkt den till bara de som var bjudna på bröllopet hade de väl blivit ca 2st. På min möhippa var det också med ett par stycken kompisar som inte var bjudna till bröllopet och jag har också varit på möhippa med klasskompis på vars bröllop jag inte var bjuden till. Jag tycker inte det är så konstigt - på bröllopet kommer ju ofta mer släkt och barndomskamrater som man har haft kontakt med länge men som inte nödvändigtvis bor i samma stad längre medans på möhippa/svensexa kan även personer som man umgås med just nu men inte känt så jättelänge vara med.

Fast om man vill göra svensexan med bara de som kommer på bröllopet så kan man ju ändå engagera arbetskamraterna i själva kidnappningen och att fixa så att han är ledig.
Svar på tråden Tacka nej till att vara marskalk? HJÄLP!