• Plutten Augusti07

Gravidförsäkring, vettigt att teckna eller ännu en "onödig" försäkring?

Jag är nu gravid i v 20 och har börjat titta på det här med gravidförsäkringar. Vissa är ju gratis men det jag är ute efter och känner är viktigt är att man kan få en dagsersättning från sitt försäkringsbolag om man tex skulle bli inlagd en längre tid, eller barnet föds för tidigt osv och behöver stanna på sjukhus länge.

Är dock så trött på alla försäkringar "som man måste ha" och vill verkligen kolla upp så att detta är något vettigt att ha. Läste bla på Länsförsäkringars sida att de ersätter förlossningsskador osv, betaler ut ett engångsbelopp om barnet avlider osv men det känns inte alls viktigt för oss. Det enda viktiga är att man får någon form av inkomst om man blir inlagd.

Vad har ni för försäkringar och vad betaler ni för dom?

• Svar på tråden Gravidförsäkring, vettigt att teckna eller ännu en "onödig" försäkring?
  • Lottis Pottis

Jag hade ingen men om ja vetat bättre så skulle jag skaffat mej en sådan.

Leksing tills ja dör !
  • Plutten Augusti07

Lottis Pottis skrev 2008-05-12 21:11:10 följande:

Jag hade ingen men om ja vetat bättre så skulle jag skaffat mej en sådan.
    Av vilken anledning då? Jag är nyfiken nu Känns som om det kan vara väl investerade pengar.
  • Suri

Ja, varför? Jag vill också veta.

• Lottis Pottis

Jag hade letat på en bra försäkring som täcker eller hjälper till om man blir inlagd under en längre tid. Jag låg inne 2 månader och det är ju inte gratis på ett las även om de inte är dyrt.

Leksing tills ja dör !
  • Plutten Augusti07

Lottis Pottis skrev 2008-05-12 21:15:23 följande:

Jag hade letat på en bra försäkring som täcker eller hjälper till om man blir inlagd under en längre tid. Jag låg inne 2 månader och det är ju inte gratis på ett las även om de inte är dyrt.
    Ja det är precis det jag vill bli försäkrad för, undrar vilket försäkringsbolag som är bäst då....?
  • PlusEn

Hoppas verkligen inte att det är onödigt för jag teckande en för några timmar sen bara!! :) En graviditetsförsäkring i Trygg Hansa, för de är uppenbarligen bäst. Pratade med en 3banrsmamma om det där innan jag tecknade försäkringen, och frågade henne just VARFÖR TRYGG HANSA. Hon har alla familjens försäkringar i ett annat bolag, men vid samtal med sin försäkringshandläggare så var han tvungen att kolla upp om hon verkligen skulle byta bolag åt sina barn. Några dar senare hade han ringt upp och sagt åt henne att INTE byta för de hade inget som kunde mötas upp mot just Trygg Hansas barnförsäkringar!! Så det avgjorde själva grejjen för mig, jag tog Trygg Hansa. Är "bara" i v. 11 än, men det känns bra att ha gjort det i god tid, det sa den här mamman med. IFALL det skulle visa sig att barnet är sjuk på något sätt så har man det försäkrat och på papper ända från början, lättare att få hjälp! Har ju iofs ingen erfarenhet, men det känns tryggt att ha pratat med flera flerbarnsmammor om saker och alla sagt samma! :)

• Maria V

Jag har trygg-hansa. kostar 950 kr eller vad det är. Men den tyckte då jag verkade bäst. Den gäller från vecka 26 och tills barnet är 6 månader. Sen får man täckna en ny. Vilket jag har gjort och den kostar mig strax över 300 i månaden för dotter. har gjort samma sak nu när jag är gravid. Är nu i vecka 31 och har samma försäkring som sist.

• PlusEn

Bra att veta är dock att det ingår en gratis försäkring som täcker VISA DELAR redan från v.10! Men den ingår ju när man tecknar den dyrare försäkringen.. :)

• Suri
    PlusEn skrev 2008-05-12 21:18:05 följande:
    Hoppas verkligen inte att det är onödigt för jag teckande en för några timmar sen bara!! :) En graviditetsförsäkring i Trygg Hansa, för de är uppenbarligen bäst. Pratade med en 3banrsmamma om det där innan jag tecknade försäkringen, och frågade henne just VARFÖR TRYGG HANSA. Hon har alla familjens försäkringar i ett annat bolag, men vid samtal med sin försäkringshandläggare så var han tvungen att kolla upp om hon verkligen skulle byta bolag åt sina barn. Några dar senare hade han ringt upp och sagt åt henne att INTE byta för de hade inget som kunde mötas upp mot just Trygg Hansas barnförsäkringar!! Så det avgjorde själva grejjen för mig, jag tog Trygg Hansa. Är "bara" i v. 11 än, men det känns bra att ha gjort det i god tid, det sa den här mamman med. IFALL det skulle visa sig att barnet är sjuk på något sätt så har man det försäkrat och på papper ända från början, lättare att få hjälp! Har ju iofs ingen erfarenhet, men det känns tryggt att ha pratat med flera flerbarnsmammor om saker och alla sagt samma! :)
    Maria V skrev 2008-05-12 21:19:13 följande:
    Jag har trygg-hansa. kostar 950 kr eller vad det är. Men den tyckte då jag verkade bäst. Den gäller från vecka 26 och tills barnet är 6 månader. Sen får man täckna en ny. Vilket jag har gjort och den kostar mig strax över 300 i månaden för dotter. har gjort samma sak nu när jag är gravid. Är nu i vecka 31 och har samma försäkring som sist.
    VAD exakt är det ni försäkrar, vad gäller den för? Vad får ni för ersättning vid ex förlorad arbetsinkomst? Får ni något om ni blir sjukskrivna under grav?

Att få en 1000 lapp efter ett akutsnitt, vad hjälper det? Jag måste verkligen kolla upp detta känner jag innan jag tecknar.
  • Maria V

VäntaBarn 
    (MammaBarn ingår om du väljer att teckna VäntaBarn)

Ersättning för barnet 
    Medicinsk invaliditet vid sjukdom och olycksfall
    Läke-, tandskade- och resekostnader vid olycksfall
    Vanprydande ärr vid sjukdom och olycksfall
    Merkostnader vid olycksfall
    Hjälpmedel vid olycksfall som läkare föreskriver
    Sjukhusvistelse i max 180 dagar
    Vårdersättning
    Ersättning för mamman 
    Förlossningskomplikationer
    Livförsäkring från 26:e graviditetsveckan till barnets 6-månadersdag
    Krisförsäkring
    Ersättning för pappan 
    Livförsäkring från 26:e graviditetsveckan till barnets 6-månadersdag
    Krisförsäkring

Vad ingår inte i försäkringen? 
    Försäkringen kan inte ge ersättning för sjukdom som har uppkommit innan barnets födelse (medfödda sjukdomar), exempelvis gomspalt och Downs syndrom.

Sjukhusvistelse för barnet vid kortare tid än tre dagar ersätts inte via försäkringen.

Eftersom kejsarsnitt inte räknas som olycksfall, ersätts inte heller vanprydande ärr på mamman till följd av kejsarsnitt, varken planerat eller akut.

Svar på tråden Gravidförsäkring, vettigt att teckna eller ännu en "onödig" försäkring?