• Fifiluran

bilkudde till 3 åring ???

Ja idag hade vi fått ett brev på förskolan om att de va bjudna på en utflyckt några km från dagis. De kunde bara ta sig dit med bil och de va 2 alternativ:
    1, ja vårt barn får åka med i personalens bilar på en bilkudde från förskolan.
    2, nej vårt barn får inte följa med på den utflyckten.

Vårt barn är nyss fyllda 3 år och har ännu inte bytt från bilbarnstolen till bälteskudde. Jag ringde förskolan och frågade om jag inte kunde lämna bilbarnstolen där så att han kunde få sitta säkert i den. men detta tyckte de var för krångligt eftersom det var krångligare att montera dit den i deras bilar, än att bara sätta in en bälteskudde.

Jag sa att han kunde få åka sittandes på en bälteskudde men har nu börjat tänka på detta mer å mer
    vet inte om jag är såå sugen på detta men jag vill ju inte att han ska missa den roliga utflyckten heller !!!!

Va sjutton ska jag göra ??

• Svar på tråden bilkudde till 3 åring ???
  • Marco och Mathias mamma

Ska inte barn under 4 år enligt lag sitta bakåtvänt?

• Cecci78

jag hade inte låtit min 3-åring åka så, han hade fått vara kvar på dagis

• Cecci78
    bonusmorsa skrev 2008-05-12 22:24:36 följande:
    Ska inte barn under 4 år enligt lag sitta bakåtvänt?
    nej inte enligt lag, det är bara rekommendationer
  • Marco och Mathias mamma

Kan du inte erbjuda dig att montera den i personalens bil?

• Cecci78
    Fifiluran skrev 2008-05-12 22:23:05 följande:
    Ja idag hade vi fått ett brev på förskolan om att de va bjudna på en utflyckt några km från dagis. De kunde bara ta sig dit med bil och de va 2 alternativ:1, ja vårt barn får åka med i personalens bilar på en bilkudde från förskolan.2, nej vårt barn får inte följa med på den utflyckten.Vårt barn är nyss fyllda 3 år och har ännu inte bytt från bilbarnstolen till bälteskudde. Jag ringde förskolan och frågade om jag inte kunde lämna bilbarnstolen där så att han kunde få sitta säkert i den. men detta tyckte de var för krångligt eftersom det var krångligare att montera dit den i deras bilar, än att bara sätta in en bälteskudde.Jag sa att han kunde få åka sittandes på en bälteskudde men har nu börjat tänka på detta mer å mer vet inte om jag är såå sugen på detta men jag vill ju inte att han ska missa den roliga utflyckten heller !!!!Va sjutton ska jag göra ??
    har du möjlighet att vara med själv, då kan ni ju åka i egen bil
  • Fifiluran
    bonusmorsa skrev 2008-05-12 22:25:30 följande:
    Kan du inte erbjuda dig att montera den i personalens bil?
    Jo de sa jag men eftersom jag lämnar han kl 06 så va ingen av de bilar dom skulle köra med där då.
  • Fifiluran
    Cecci78 skrev 2008-05-12 22:26:23 följande:
    har du möjlighet att vara med själv, då kan ni ju åka i egen bil
    Nej jag har ingen möjlighet att vara med då eftersom jag jobbar då och även sonens pappa .
  • EsMamma

Tänk så här: OM något skulle hända på denna bilresa så att barnet blir allvarligt skadat, skulle du någonsin kunna förlåta själv för att du gett ditt tillstånd?

Inte en chans att jag skulle tillåta det för min son, jag skulle också ta ett allvarligt samtal med föreståndaren på mitt dagis och fråga hur i hela friden de kan komma med så vansinniga idéer!

• Fifiluran
    EsMamma skrev 2008-05-12 22:28:27 följande:
    Tänk så här: OM något skulle hända på denna bilresa så att barnet blir allvarligt skadat, skulle du någonsin kunna förlåta själv för att du gett ditt tillstånd?Inte en chans att jag skulle tillåta det för min son, jag skulle också ta ett allvarligt samtal med föreståndaren på mitt dagis och fråga hur i hela friden de kan komma med så vansinniga idéer!
    Nej jasg överväger starkt att låta han vara kvar på förskolan.
    Ska prata med personalen där i morgon när jag hämtar han om detta.
  • alabaster

Aldrig i livet! Min treåring åker inte bil om han inte sitter bakvänt. Aldrig aldrig aldrig skulle jag låta honom åka med en kudde bara! Vill personalen verkligen ta det på sitt ansvar?

• Fifiluran

Tack för alla kloka synpunkter !
    Jag ska ta ett allvarligt prat med personalen där i morgon. Ska ifrågasätta detta med att åka på kudde. Barnen på hans avd. är mellan 1-4 år så jag fattar verkligen inte hur de tänker om detta ?!

• Fifiluran

Nån som har nå tips på vad ska säga till dom i morgon ?

• alabaster

Du kanske kan fråga om även ettåringarna ska sitta på en kudde och om de vet om att rekommendationen är bakvänd till 4 år och att dödligheten är 5ggr (eller är det fyra?) större om ett litet barn sitter framvänt och fråga vem som ansvarar för barnen.

Svar på tråden bilkudde till 3 åring ???