• mysmika

Hjälp...Är detta soleksem???!

Finns det experter på soleksem här?
    Jag har haft dessa prickar i över en vecka nu. Har aldrig haft det innan, nu har det ju varit rätt så fint väder ett tag, och jag har suttit ute, och varit och jobbat i trädgården och så.
    Har smörjt med kortison i en vecka, men det hjälper ju inte. Ska man kontakta läkare? Vad gör dem? Annan kräm? ÄR det soleksem, snälla kolla i mitt galleri!
    Tack.

• Svar på tråden Hjälp...Är detta soleksem???!
  • Lolagumman

kan vara soleksem... kliar det? När jag får soleksem kliar det vansinnigt

• Vårsolen

svårt att säga vad det är, men om inte kortisonsalvan hjälper så tycker nog jag att du bör ta kontakt med din läkare, kan hända du behöver någon annan salva.

• mysmika

Det kliar som f-n!!!!!!!
    Hela armarna, tom på fingrarna,och på bröstet...

• 8Jessica8
    Lolagumman skrev 2008-05-12 22:29:21 följande:
    kan vara soleksem... kliar det? När jag får soleksem kliar det vansinnigt
    Hur ser soleksem ut? jag har fått små knottror som är vätskefyllda och som kliar så in i bombens just nu, blir galen snart.
  • Lolagumman

har prickarna kommit där huden har varit mest utsatt för sol? Det verkar ju som det är soleksem. undvik solen några dagar och smörj med kortison, om det inte försvinner om några dagar så skulle jag kontakta läkare.

• mysmika

Ja, det har det ju. Men jag har inte "pressat" i solen, utan bara varit ute och så...BLÄ!
    Jag är helt knottrig!

• Lolagumman

8jessica8: För mig kan soleksemen se lite olika ut. men ofta blir det små vätskefyllda knottror som kliar supermycket. ofta kommer eksemen på våren. (när man börjar sola igen efter en lång vinter)

• Angelx

Låter som soleksem, jag har sådana som du beskriver, jag har på händer, fingrar och fötter. Jag undviker helt enkelt solen när jag får dom och då försvinner de på ett par dagar. Lycka till

• 8Jessica8
    Lolagumman skrev 2008-05-12 22:36:19 följande:
    8jessica8: För mig kan soleksemen se lite olika ut. men ofta blir det små vätskefyllda knottror som kliar supermycket. ofta kommer eksemen på våren. (när man börjar sola igen efter en lång vinter)
    tack för svaret, jag tror det är sol eksem men nu i kväll kliar det massor, tyckte ju tidigare idag att jag hade blivit bättre,,suck ...
  • Den där Linn

Ja, det vill jag påstå att det är!
    Räcker gott med rejäl värme för att få utslag för min del och i solen kommer jag inte undan denna eksem.

De kliar jättemycket!!

Jag kör med SPF 20 eller högre (när jag var yngre fick jag använda SPF 60) på de ställen jag får eksemen på - mage, bröst, underarmar, armveck, knäveck. På händer får jag också men inte lika mycket så de brukar jag inte smörja in.
    På kvällarna smörjer jag med kortison.

• Pyre på väg

Troligtvis är det solen, annars kan det vara någon växt om du bara har det på händerna. Solexem brukar förekomma lite här och där på kroppen. Tänkte nu när du varit i trädgården mycket.

När jag får mina exem ser de ut som dina, mina blir vätskefyllda blåsor sen.

• 8Jessica8

Kollade nu i galleriet (missade det först) och det är precis så jag ser ut oxå. fats mer sönderriven Ledsen

Svar på tråden Hjälp...Är detta soleksem???!