• ilalila

Skorv! Tips?

Hej.

Upptäckte idag att min son (21 mån) har lite skorv i hårbotten, framför allt i pannan/hårfästet. Han har jättemycket hår och jag vill helst inte snagga honom för att få bort skorvet. Hur ska jag få bort det? När han var spädbarn brukade jag bara olja in huvudet och sen typ försiktigt gnugga bort det. Men hur gör jag nu när han har allt sitt hår?

Tacksam för bra tips!

• Svar på tråden Skorv! Tips?
  • B Rus

Man behöver inte ta bort det, låt det va om du står ut.

• ucka

Jag har haft mandel olja i huvudet på A här i veckan två gånger för att få bort det sista. Fungerar fint!
    Hon har ju ifs inte jättemycket hår men jag ser inte hur det skulle hindra... olja, vänta och kamma, tvätta med schampo en eller två gånger.

• ilalila

Aha, försvinner det av sig själv eller? Jag står ut, det syns bara när jag lyfter på håret..haha

• ilalila

Mandelolja och sen bara kamma ut. Tack för tipset! Ska testa till helgen.

• B Rus

Jag menar bara att det inte är farligt och det går bort. Har aldrig sett nån vuxen med skorv.

• Sarah84

De försvinner av sig självt.. Så du måste inte ta bort de om du elle sonen inte störs av de. Annars olja in lite & ta en kam & försök. Annars låt de bara vara..

• B Rus

Förresten, om man nu vill ta bort det ska det finnas en salva som heter Borago på Apoteket. Jag har inte provat den men min kille börjar se för taskig ut nu så jag kanske gör det. Nån som vet om den är bra?

• Frida och Pricken

Vår dotter har också mycket hår så BVC avrådde oss från att använda olja eftersom det är svårt att skölja ur och håret blir en enda stor fet klump. Vi använde mitt vanliga balsam, masserade in och lät verka en liten stund, sen kammade/"lyfte" vi bort skorven med hjälp av en luskam. Funkade super!

• Frida och Pricken
    HannaNord skrev 2008-05-15 21:26:52 följande:
    Förresten, om man nu vill ta bort det ska det finnas en salva som heter Borago på Apoteket. Jag har inte provat den men min kille börjar se för taskig ut nu så jag kanske gör det. Nån som vet om den är bra?
    Jag vet inte om det är den salvan men det finns en på Apoteket som fräter jättemycket fast den inte är speciellt effektiv. Mitt tips är vanligt balsam, se inlägg ovan!
  • munschkin

Vi har använt borago när sonen var bebis. hade massa skorv på ovansidan av huvet och tyckte borago hjälpte jättebra. Fick inte bort allt å nu verkar det som om det kommit tillbak lite igen. (han är två år). Han har jättetjockt halvlångt hår och ska npg köpa en tub till. För han tappade inte håret av det iaf å det tyckte jag var bra.

• ilalila

Balsam låter som en bra grej att försöka med på söndag när det är dags för hårtvätt! Tack för tipset! Annars ska jag kolla in den där salvan. Tack för det tipset också!

• B Rus

Var på bvc idag och passade på att fråda. Hon sa att jag skulle smörja med olja på kvällen och pilla bort det på morgonen med en kam eller med naglarna. Fast min har ju inge hår förstås.

• B Rus

Aha, idag kom jag på att när vi badar blir skorven snabbt som deg och är jätteenkel att skrapa bort med nageln!

Stolt och lycklig mamma
Svar på tråden Skorv! Tips?