• xxJessikaxx

Hur komponera i en stooooor zinkbalja?

Jag har en riktigt stor zinkbalja på gården som jag hade pelargoner i förra året, men det blev aldrig riktigt bra. Den är så pass stor att jag tror jorden blev genomsur på nåt sätt och så fick de nog lite för lite sol. I år hade jag tänkt mig nåt annat. Jag ska först och främst göra en botten på baljan så det inte bli jord hela vägen och sen använda riktigt blomjord, förra året hade jag nåt som heter "planteringsjord". Har ngn förslag på hur jag skall komponera den här baljan, helst skulle jag vilja ha ett litet rundklippt träd i det och så blommor i grupper och även nåt som hänger över kanten lite här och där. Problemet är just att där den står är det som sagt endast förmiddagssol några timmar så det skall helst vara ngt som inte kräver så mkt sol. Kan man sätta både miniträd av nåt slag med blommor i samma balja sådär? Jag är en glad amatör men jag gillar att påta i trädgården!

• Svar på tråden Hur komponera i en stooooor zinkbalja?
  • Joonas

Gör hål i botten på baljan, annars blir det nog svårt att få något att trivas. Ja ghar två stora zinkbaljor på framsidan av husetr. De har jag slagit hål i botten på med en stor spik. Alla växte mår bra av väldränerad jord. i mina har jag ett stort uppstammat cypressträd och murgöna. I den andra en konklippt järnek.

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Joonas

De står på norrsidan, och har också bara morgonsol

• xxJessikaxx
    Joonas skrev 2008-05-13 10:14:24 följande:
    Gör hål i botten på baljan, annars blir det nog svårt att få något att trivas. Ja ghar två stora zinkbaljor på framsidan av husetr. De har jag slagit hål i botten på med en stor spik. Alla växte mår bra av väldränerad jord. i mina har jag ett stort uppstammat cypressträd och murgöna. I den andra en konklippt järnek.
    Jo, förra året lade jag ris i botten på den, sen på med en presenning och i med ett lager lekakulor under jorden för att få lite dränage men det kanske inte blev nog mkt? Den är ju ganska djup så jag befarar bara att vattnet inte skall "hitta ut" genom ett så tjockt lager jord men det kanske den gör? I så fall kanske jag sätter lite "sämre" jord i botten och blomjord längre upp mot ytan?
    Det lät fint, har du nån bild?
    Cypressträd, kan det trivas uppe i norr månne? Uppstammat, är det nåt man sätter och driver upp på ett särskilt sätt eller kan man köpa ett "färdigt"?
    Många frågor...
  • zigge4ever

Jag skulle borra många hål i botten och lägga grus eller lecakulor underst. Sen fylla på med plantjord. Tänk bara på att om det är ett litet träd eller något på stam, så kräver dessa rötter mer på djupet än ettåriga växter.
    Hur skulle det vara med Buxbom eller en liten Lagerbuske?
    Bra färger att välja i skuggan är: blå, rosa, vitt och grå/silver. Äver brokbladiga växter är supertjusiga i skuggan.

Lycka till och berätta gärna hur det blev

• xxJessikaxx
    zigge4ever skrev 2008-05-13 13:48:33 följande:
    Jag skulle borra många hål i botten och lägga grus eller lecakulor underst. Sen fylla på med plantjord. Tänk bara på att om det är ett litet träd eller något på stam, så kräver dessa rötter mer på djupet än ettåriga växter. Hur skulle det vara med Buxbom eller en liten Lagerbuske?Bra färger att välja i skuggan är: blå, rosa, vitt och grå/silver. Äver brokbladiga växter är supertjusiga i skuggan.Lycka till och berätta gärna hur det blev
    Ja, det kanske är ett bra förslag.
    Jag har fyra buxbom på uppfarten som jag inte vet om de överlevt förvaringen i vårt matförråd under vintern. Har just tagit fram dem och friserat bort det torraste och vattnat igenom dem. De är full i torra som jag misstänker döda partier men konstigt nog så ser de ganska ok ut så jag skall ge dem en chans att återhämta sig. Det är ju så svårt att förvara dem på ett ställe där det finns ljus under vintern. I baljan skulle jág hellre vilja ha ett träd med lite mer stam?..
    Ah, då vet jag ungefär vilken färgskala jag ska hålla mig inon. Murgröna är ju fina och de har jag lyckats bra med förut!
    Jag får sätta maken att borra hål i shabraket först och främst
  • Joonas

Nu har jag lyckats lägga in bilder på mina baljor. Finns i mitt galleri under trädgården!

• xxJessikaxx
    Joonas skrev 2008-05-13 15:23:03 följande:
    Nu har jag lyckats lägga in bilder på mina baljor. Finns i mitt galleri under trädgården!
    Oj vilka fina arrangemang....bara det att den baljan är typ 3 ggr större om det räcker och högre också. Det är det jag menar med jorden, att det blir en himla massa jord som går åt...

Jättefin altan, stor och härlig! Trappan var superfin och dotterns rum var så mysigt
Svar på tråden Hur komponera i en stooooor zinkbalja?