• mariahammarberg

ngn som ger omelett till lunch?

jag äter ibland omelett till lunch och dottern verkar gilla det.
    Hur gör man en barnvänlig omelett som ger de näringsämnen som en riktig lunch ska innehålla? Hur många ägg gör ni på till ett barn?

• Svar på tråden ngn som ger omelett till lunch?
  • Yoko

vi ger omelett till vårt barn och har gjort det sen barnet var ca 8 månader. Det beror ju helt på hur gammalt barn du har, men vi gör på ett ägg. Ibland har vi i lite quornfärs eller grönsaker i omeletten(vi är vegon) och ibland har vi grönsaker på sidan eller en smörgås med något pålägg, kanske lite hommous, pastej eller ost. banab eller lite fruktpuré till efterätt

• Mollan

Jag ger grönsaker och ev bröd till. Ett ägg är lagom till ett litet barn.

• Suneboll

Omelett är jättebra mat...lite grönsaker till o frukt till efterätt så blir det toppen

• mariahammarberg

känns ändå som om en omelett borde innehålla mindre näring än ex en gryta med kött potatis och broccoli.....
    Gör omelett på 3ägg, lite mjölk, 1tsk pesto  och skinka ell korvslantar.
    Av denna äter jag 2/3 och dottern caa 1/3. blir det lite ändå?

(hon gillar inte smörgåsar då hon bara skrapar bort smöret/osten och lämnar brödet)

• Mollan

Ägg är supernyttig mat, så om du serverar omelett med broccoli och en brödbit är det absolut jämförbart med kött, potatis och broccoli. Jag tror det blir jättebra som du gör, men glöm inte grönsakerna. Skinkan eller korven är inte nödvändig näringsmässigt för ägg innehåller både högvärdigt protein, fetter, järn osv.

• mariahammarberg

tipps på barnvänliga grönsaker att ha i omeletten?
    dottern är 1mån och har inte speciellt många tänder?!

• Suneboll

Du kan väl ha grönsakerna bredvid så kan hon ta vad hon gillar.
    Gurka, tomat, paprika, majs, ärtor etc....kålrabbi e himla bra, mkt enklare att äta än morot för små barn och lika sött o gott.
    Om hon gillar kokta så broccoli, blomkål, haricot verts etc

• Majan78

Brukar göra omelett med ärtor och majs. Sedan lite korv eller skinka till.

• metallgem

Finriven morot i kanske? Den blir ju mjuk och bra. Även att mixa frusen broccoli så att den blir som smulor.

Bra tips med omelett förresten, har inte ens tänkt på att det hade uppskattats av dottern som lunch..

• guldplutt

vi brukar göra omelett, antingen som tillbehör till tex köttbullar, korv eller liknande, eller så kan man ha i lite svamp, kyckling, ost etc. grönsaker har vi tyvärr svårt att smuggla med i maten här (annat än svamp och stekt lök), men frukt går bättre, så förhoppningsvis får hon i sig vad hon behöver.

• AW76

JA! Senast idag åt sonen, snart 3 år, omelett. Men vi gör omelett på 4 ägg, är det för mycket menar ni? Vi kompletterar också med skinka och grönsaker.

• Mollan

AW76 - jag gör med 4 ägg till mig och 5-åringen. Men TS's barn var 8 mån och då räcker det med ett ägg.

• mariahammarberg
    Mollan skrev 2008-05-13 15:52:35 följande:
    AW76 - jag gör med 4 ägg till mig och 5-åringen. Men TS's barn var 8 mån och då räcker det med ett ägg.
    mitt barn är 14mån.
    delar du och 5åringen på omeletten med 4ägg som jag gör med dottern?
    mariahammarberg skrev 2008-05-13 12:37:35 följande:
    tipps på barnvänliga grönsaker att ha i omeletten?dottern är 1mån och har inte speciellt många tänder?!
    hoppsan har visst skrivit 1mån.... menar ju såkat 14månader! Stackars 1månaders som ska äta omelett
  • Mollan

Oj, jag trodde hon var 8 m. Strunt samma, ca ett ägg är lagom. Ja, vi delar omeletten.

• AW76
    guldplutt skrev 2008-05-13 14:31:26 följande:
    4 ägg? så många äter inte ens min man.
    Jamen jag trodde det skulle vara många ägg i omelett Vi delar självklart, och oftast blir det över.
Svar på tråden ngn som ger omelett till lunch?