• Loulo

När börjar ni med smakportioner för era prematurbarn?

Min son född V.30, idag är han 5 mån (3 mån).
    På neon hade de sagt att börja med mat när han är 6 mån
    (4 mån).
    en av mina kompisar fick från läkare att börja nu, hennes son är 4 mån (3 mån)

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden När börjar ni med smakportioner för era prematurbarn?
  • Hemliga 72an

Jag började ge honom när han var okorrigerat 3 månader men egentligen var han då korrigerat 1 månad. Men det gick bra och var inga problem.

• Loulo

Till Linda med 5
    Oj det var tidigt!
    Jag trodde att deras inre organer är inte redo för mat så tidigt, men tydligen hade jag fel.

Hur länge gav du smakportioner?

• Hemliga 72an
    Loulo skrev 2008-05-13 10:11:09 följande:
    Till Linda med 5Oj det var tidigt!Jag trodde att deras inre organer är inte redo för mat så tidigt, men tydligen hade jag fel.Hur länge gav du smakportioner?
    Ja min son är mat glad så efter en vecka åt han fulla portioner! du kan ju kolla han i mitt gallrei! det är olika från barn till barn hur mogna dom är för mat och så. Min son har ju aldrig tex behövt syrgas när han föddes pga att han var så pass utvecklad för sin ålder.
  • krost

Vi började vid 4 månader - okorrigerat. Vår BVC-sköterska sa att det inte är några problem om de visar intresse för mat, vilket våra tjejer gjort.

Vi märker faktiskt ingen skillnad på våra eller andra barn - möjligen att våra barn är tidiga när det gäller motorisk utveckling.

• sofiiin

Min son blir fyra månader den 25:e Maj. Han är född i vecka 34+4 och jag kommer börja med smakportioner när han blir fyra månader.. Jag tycker som så att det är ju mitt barn och jag känner honom bäst. Det bvc säger om att vänta tills han är 6 månader tänker jag faktiskt inte göra, jag känner själv vad som fungerar för oss.. =)

• Tvåbarnsmorsan

Min dotter är bara född 1 månad för tidigt och vi började med smakportioner när hon var 5 månader ( 4 mån ) och det gick hur bra som helst!

♥Pierre & Saga♥
  • cloudberry79

Tack Rosiee Jag svarar även här att om barnet är intresserat av mat så är det helt okej att gå efter kronologisk ålder. Vidar åt som jag skrev i den andra tråden lite puré och välling vid 4 månaders ålder, kronologiskt. Han är nu sju månader och äter fortfarande huvudsakligen ersättning, men får grönsaker+kött till lunch, gröt till kvällsmat och lite välling på natten. Han älskar mat, så det fungerar så bra för oss.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Therese33

Vi skall börja när han är 3 månader korr (6 mån okorrigerat) enligt vår läkare...

Svar på tråden När börjar ni med smakportioner för era prematurbarn?