• Birgitta2

Ont av Citodon?

jag har fått ordinerat citodon pga otäcka smärtor i min höft. Har tagit ett par tre omgångar under en vecka. Dvs 3-4 tabletter totalt. Natten till igår vaknade jag av svårt illamående. Likaså idag. Igår och idag har jag också haft smärtor i magen. Runt levern. När jag sen trycker och liksom håller in levern (eller vad det nu är) så minskar smärtorna.

Nu är frågan? Förutom att sluta med citodon, vad kan jag göra för att få bort det onda? och hur lång tid tar det innan smärtan försvinner? Jag har inte tagit nån citodon sedan igår kväll, men har lik förbannat ont. Är det kramper i gallvägarna som det står i bipacksedeln att det kan förekomma?

Nån som har erfarenhet? För så här kan jag inte har det.

• Svar på tråden Ont av Citodon?
  • Amazina

Det kan nog vara biverkningar du fått. Antingen leversmärtor eller irriterad magslemhinna. Jag tycker du ska sluta med tabletterna och be att få andra istllet. Det finns mpnga alternativ som är lika starka som Citodon.

• Birgitta2
    Amazina skrev 2008-05-13 10:15:35 följande:
    Det kan nog vara biverkningar du fått. Antingen leversmärtor eller irriterad magslemhinna. Jag tycker du ska sluta med tabletterna och be att få andra istllet. Det finns mpnga alternativ som är lika starka som Citodon.
    Det är nog ungefär det jag också kommit underfund med. Om det nu är just biverkningar. Jag äter nämligen också cellgifter och är livrädd att just de har skadat min lever. Suck. Det är nog läge att ringa doktorn.
  • Birgitta2

Så där. Skönt att man får tag på läkare snabbt. Skall ner till apoteket och handla receptfri medicin. Troligen har citodonet retat magslemhinnan rejält. Och sen sa hon att jag inte har någon tolerans mot smärtstillande. Jag tål det helt enkelt inte och måste försöka hitta andra alternativ. Vi skall prata vidare hon och jag. Skönt att få veta i alla fall.

• Intelligenti pauca
    Birgitta2 skrev 2008-05-13 10:12:54 följande:
    jag har fått ordinerat citodon pga otäcka smärtor i min höft. Har tagit ett par tre omgångar under en vecka. Dvs 3-4 tabletter totalt. Natten till igår vaknade jag av svårt illamående. Likaså idag. Igår och idag har jag också haft smärtor i magen. Runt levern. När jag sen trycker och liksom håller in levern (eller vad det nu är) så minskar smärtorna. Nu är frågan? Förutom att sluta med citodon, vad kan jag göra för att få bort det onda? och hur lång tid tar det innan smärtan försvinner? Jag har inte tagit nån citodon sedan igår kväll, men har lik förbannat ont. Är det kramper i gallvägarna som det står i bipacksedeln att det kan förekomma?Nån som har erfarenhet? För så här kan jag inte har det.
    Citodon KAN ORSAKA BESVÄR MED GALLAN!
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Intelligenti pauca
    Birgitta2 skrev 2008-05-13 10:34:23 följande:
    Så där. Skönt att man får tag på läkare snabbt. Skall ner till apoteket och handla receptfri medicin. Troligen har citodonet retat magslemhinnan rejält. Och sen sa hon att jag inte har någon tolerans mot smärtstillande. Jag tål det helt enkelt inte och måste försöka hitta andra alternativ. Vi skall prata vidare hon och jag. Skönt att få veta i alla fall.
    har aldrig hört att Citodon retar magslemmhinnan som ex Ibumetin och Ipren el Treo/Magnecyl kan göra.Men däremot så fick jag gallbesvär.
  • Birgitta2

Intelligenti pauca skrev 2008-05-13 10:44:50 följande:

Citodon KAN ORSAKA BESVÄR MED GALLAN!
    Mmmm... läste det när jag googlade runt. Men riktigt så jävla ont har jag inte. Jag kan stå på benen och jag kan jobba. Har bara en molande otäck värk. Men jag skall iväg och snacka med dom på apoteket och se vad de kan ha för att lindra (doctors order).
  • Birgitta2

Intelligenti pauca skrev 2008-05-13 10:46:41 följande:

har aldrig hört att Citodon retar magslemmhinnan som ex Ibumetin och Ipren el Treo/Magnecyl kan göra.Men däremot så fick jag gallbesvär.
    Enligt min läkare är det inte alls ovanligt. Och det finns receptfria medel mot det. Nåväl, det skadar inte att försöka i alla fall.
  • Intelligenti pauca
    Birgitta2 skrev 2008-05-13 10:47:16 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-13 10:44:50 följande: Mmmm... läste det när jag googlade runt. Men riktigt så jävla ont har jag inte. Jag kan stå på benen och jag kan jobba. Har bara en molande otäck värk. Men jag skall iväg och snacka med dom på apoteket och se vad de kan ha för att lindra (doctors order).
    Gallbesvär finns ju av varierande slag.Känner igen det du beskriver.jag ahr ätit Citodon.Jag har haft gallsten men är nu opererad.Gallan sitter ju nära levern också.Så symptonen kan förvilla kanske.
  • Birgitta2

Intelligenti pauca skrev 2008-05-13 10:53:01 följande:

Gallbesvär finns ju av varierande slag.Känner igen det du beskriver.jag ahr ätit Citodon.Jag har haft gallsten men är nu opererad.Gallan sitter ju nära levern också.Så symptonen kan förvilla kanske.
    Och OM det skulle vara detta, vad gör man åt det? Försvinner det av sig själv? Och när då? Idag? Imorgon... blä, jag har ont.
  • Intelligenti pauca
    Birgitta2 skrev 2008-05-13 10:59:31 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-13 10:53:01 följande: Och OM det skulle vara detta, vad gör man åt det? Försvinner det av sig själv? Och när då? Idag? Imorgon... blä, jag har ont.
    När gallbesvären försvinner? De försvann när jag blev opererad.hade symptom under många många år.De blev inte bätre när jag åt Citodon för ryggsmärtan.När jag blev opererad hade jag inte ätit citodon på ett tag.Men det finns ju olika stadier av gallbesvär.
  • Intelligenti pauca
    Birgitta2 skrev 2008-05-13 10:59:31 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-13 10:53:01 följande: Och OM det skulle vara detta, vad gör man åt det? Försvinner det av sig själv? Och när då? Idag? Imorgon... blä, jag har ont.
    Var det medicin mot värken i höften du skulle köpa el medicin mot magen typ sådan som neutralsierar magsyran? För den senare tar ej bort gallbesbären om det är det du har.Men jag är ju ingen doktor jag.
  • Birgitta2

Intelligenti pauca skrev 2008-05-13 11:03:35 följande:

Var det medicin mot värken i höften du skulle köpa el medicin mot magen typ sådan som neutralsierar magsyran? För den senare tar ej bort gallbesbären om det är det du har.Men jag är ju ingen doktor jag.
    Citodonet var för höften och nu skulle jag handla för magen. Har varit på apoteket nu. De sa att det borde inte kunna vara magslemhinnan eftersom citodon är snällt mot magen, men jag köpte några tabletter ändå. För jag har så jäkla ont. Men som du säger, är det gallan går det ju inte bort för det.

Men ingen verkar kunna säga hur länge det här håller i sig. Jag menar... jag har aldrig haft besvär med gallan förut. Och det kom nu med citodon. Innebär det att jag kanske får dras med detta ständigt? Jag blir mer och mer förvirrad.
  • Biene

Jag fick Citodon under 2 månaders tid efter min ryggoperation förra året och jag fick ont på samma sätt. Jag trappade ner denna medicin snabbare än planerat och gick över till Alvedon efter ett tag. Då slutade också smärtorna i levertrakten.
    Det ska finnas andra smärtlindrande tabletter som inte ger denna biverkning, men jag kommer inte på namnet nu.

• Birgitta2

I dag mår jag bra. Skönt. Låg i vilrummet stor del av eftermiddagen på jobbet, hopkrupen i fosterställning. Tog mig hem och låg i soffan. Fy fasen så ont jag haft. Men inatt klingade det av. Detta är lite förvånande. Genom åren har jag då och då tagit just Citodon och har aldrig haft några biverkningar. Men.... den tiden är tydligen förbi. Aldrig mer.

Tack för stöttning. Det var skönt att höra era egna erfarenheter. Nu är jag smärtfri och vill helst aldrig ha detta onda igen.

Svar på tråden Ont av Citodon?