Piroger?
Har lite funderingar på att ta mig för att göra egna piroger och söker därför efter era absolut godaste recept på detta:)
Har lite funderingar på att ta mig för att göra egna piroger och söker därför efter era absolut godaste recept på detta:)
Jag brukar blanda ner keso, fetaost och soltorkade tomater.
Har lite förslag på fyllningar, men har aldrig gjort piroger så jag vet inte riktigt vad som funkar:)
1. Köttfärs med tacokrydda. Majs, champinjoner, creme fraiche, tomat och ost.
2. Rökt skinka, keso, Fetaost, kryddor
Kan det funka? Eller har ni något bättre recept vad gäller skinkfyllning? Gärna barnvänligt.
Älskar Gorbys orginalpiroger så om någon kan en fyllning som liknar den tar jag gärna emot recept:)
Hittade även med lax, pepparrot, färskost, lök och dill
Jag gör GI piroger (säkert helt vanliga men ett GI recept) till lunch varje dag. Köttfärs, skinka, lök, senap, ägg, mjöl, salt och peppar. Gjorda för att ätas kalla
ingen?
Jag döker oxå ideer till piroger!! Fyllning kan man alltid fantisera ihop men DEGEN??
Vad skall man använda för deg??
jag undrar med
Det här receptet hittade jag på min dator, har inte testat det själv. Empanadas de pinos tror jag att dom heter, nån sorts chilenska piroger.
Deg:
0,5 l vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 st äggula
1,75 dl mjölk
3 msk matolja, inte olivolja
1 st ägg till pensling, uppvispat
Fyllning
350 g nötfärs
2 st gul lök(ar)
2 st vitlöksklyftor
1 tsk chilipeppar, eller en färsk chili
1 tsk paprikapulver
1 tsk oregano
0,5 tsk kumminfrön, eller malen kummin
3 msk olja
4 st ägg
10 st svarta oliver
20 st russin
salt
svartpeppar
Tillagning:
Till 10 empanadas
Deg:
1. Blanda alla torra ingredienser.
2. Vispa ihop mjölk, äggula och olja. Slå ihop med mjölblandningen och arbeta samman till en deg. Tillsätt lite mer mjöl om den känns klibbig.
Fyllning:
1. Koka äggen, de ska vara hådkokta.
2. Hacka och fräs löken i oljan tills den får en fin, lite karamelliserad yta. Tillsätt chili, kummin och paprika och fräs i ytterligare någon minut.
3. Tillsätt köttfärsen och låt den få färg. Pressa i vitlök och tillsätt oregano. Smaka av med salt och peppar. Den som gillar mycket smak har i mer chili och kummin.
4. Dela degen i 10 delar. Rulla varje del till en boll och kavla ut till en cirkel, ca 10 cm i diameter.
5. Skär äggen i klyftor.
6. Lägg en sked köttfärs, en äggklyfta, en oliv och ett par russin på degplattan. Pensla kanterna med mjölk eller vatten och vik över den ena kanten så att det bildas en halvcirkel. Tryck till kanten med en gaffel så blir det ett fint mönster. Pensla med uppvispat ägg.
7. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter ? håll koll, när de har fått gyllenbrun färg är de klara.
Man kan säkert variera ingredienserna till fyllningen. Annars kan man använda filodeg som finns i frysdisken i affären till piroger.
Jag har ett annat jättesmarrigt pirogrecept från min gamla hemkunskapsbok som jag brukar använda, tyvärr har jag det inte på datorn men om du vill ha fler recept så kanske jag kan hinna knappa ner det.
färdig fryst smördeg kan också användas till piroger. Nämen vad sugen jag blev på piroger nu....
Jag gjorde förut piroger som jag fyllde lite på måfå med:
Köttfärs
Massa spiskummin (tacosmak)
chilisås
vitlök
gul lök
vatten
paprika
salt
peppar
lite kanel
Det blev supergott Jag kan ha haft i lite curry också men minnet är inge vidare.
Empanadas de pinos är otroligt goa.
Min stora tjej brukar göra det hos sin farfar.
Empanadas de pinos är otroligt goa.
Min stora tjej brukar göra det hos sin farfar.