• Xelmas

Vaccination mot mässling innan utomlandssemester

Min mor hade hört att små barn lätt smittas av mässlingen och att det finns mycket runt om i Europa just nu + att de kan bli väldigt sjuka av mässlingen (typ hjärthinneinflammation) - vet ej om det stämmer, men som sagt, min mor hade hört det...
    Hon sa även att de rekommenderade att man vaccinerade barnen mot mässlingen innan man åkte utomlands. Det finns inte med i den vanliga vaccinationen (inte här i alla fall).
    Någon som vet något om detta? Ska man vaccinera mot mässlingen innan utomlands resa?

Mamma till Wilmer född aug - 07
  • Svar på tråden Vaccination mot mässling innan utomlandssemester
  • Lilith74

Men i MPR står ju M för mässlingen - det ges väl överallt?

• LindaTosa

Jodå, den finns med i vaccinationsprogrammet här! de får den vid 18månaders vaccinationen.

Robbie Williams is The King of Pop!
  • LindaTosa

Min son fick den sprutan en månad tidigare för att vi åker utomlands om 2 dagar och jag ville att han skulle vara vaccinerad mot mässlingen i och med att det bland annat i Tyskland går mässlingen nu.

Robbie Williams is The King of Pop!
  • Xelmas

Min son kommer att vara 13 månader när vi åker. Det stämmer kanske att det finns med i 18 månaders vaccinet, men inte i det som han har fått vid 3 och 6 mån.

• Sebbe Snutt

Kontakta din bvc och fråga.

• Xelmas

Ja, självklart. Var bara lite nyfiken nu på en gång om någon visste...

• Sodaspring

Ska åka till Turkiet i augusti. BVC sa att man får bekosta mässling-sprutan själv och kontakta en vaccinatör...

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • Puffen

Elliot är 1år och vi fick mässling vaccination från BVC. Vi ska resa till Sicilien.

* son -02, son -07 & flicka + pojke i magen
  • SaramedM

Du kan tidigarelägga MPR vaccinet, prata med BVC

• kristinaa75

Det beror på hur gammalt barnet är, de måste vara över 12 mån för att man ska kunna tidigarelägga ( annars finns en risk att vaccinet inte har så god effekt) Däremot så kan man ge en extra spruta om barnet är yngre ( vi fick bekosta själva hos privat vaccinmott) Vi har gett vår nu 11 mån en extra spruta då vi ska resa till Montenegro. Tror det är en ganska ny rekommendation att ta det om man ska resa i europa eftersom det varit epidemier.

• Klina10

Vi tog oxå 18 månadersvaccinet (MPR) 2 månader för tidigt och det var ok. Hur gammalt är ditt barn, kan du be BVC ta sprutan innan ni åker?

Någon som vet varför man ger mässlingen så sent som 1,5 år, kan inte små barn smittas ex om man tar 6 mån utomlands i sommar där mässlingen förekommer??

• kristinaa75
    Klina10 skrev 2008-05-13 15:04:06 följande:
    Vi tog oxå 18 månadersvaccinet (MPR) 2 månader för tidigt och det var ok. Hur gammalt är ditt barn, kan du be BVC ta sprutan innan ni åker?Någon som vet varför man ger mässlingen så sent som 1,5 år, kan inte små barn smittas ex om man tar 6 mån utomlands i sommar där mässlingen förekommer??
    Man ger det så sent för att inte riskera att man har antikroppar kvar från fosterstadiet, om man har det kan det göra göra att vaccinet inte tar så bra sa de som förklaring till oss på BVC.
  • Dixie

MIn 10 månaders flicka fick sprutan förra veckan eftersom vi ska åka till Spanien, men hon kommer att få den igen vid 18 månader.

• Lilith74

Mässling är en hemsk sjukdom, flera barn dog på Irland rätt nyligen i mässlingen. Jag är rätt säker på att min dotter fick MPR vid 12 månaders ålder - är det så olika alltså?

• Xelmas

Min son kommer att vara 12½ månad när vi åker. Jag ska prata med BVC få se vad de säger. Vill absolut att han är vaccinerad innan, för att vara på den säkra sidan. Jag vet inte riktigt heller hur lång tid det tar innan vaccinet verkar.

• Xelmas

Bra länk, fick veta det jag ville. Oj, sorry texten....

• Xelmas

Glöm det sista (såg konstigt ut när jag skrev, men det blev inget)...

Svar på tråden Vaccination mot mässling innan utomlandssemester