• Anonym

kan man döpa sitt barn efter sitt egna namn??

jag funderar på att ge min bebis mitt egna namn,tycker att mitt namn är fint och det är inte många som heter så idag. Jag blev lite lessen när min syster sa att man är bara egenkär när man gör det!jag är absolut inte det och min äldsta dotter har det namnet som andra namn.Men det är ju inget som hon använder på samma vis som om man hade det som första namn.Skulle vilja höra lite olika synpunkter av er :)

• Svar på tråden kan man döpa sitt barn efter sitt egna namn??
  • Jasusu

Jag hade tyckt att det vore helt okej om du inte hade gett din andra dotter namnet redan.

Det är ju i många länder så att man döper sina söner (även ibland döttrar)efter pappan så varför skulle inte en mamma kunna ge sitt egna namn till sin dotter.

• Anonym

Så länge man inte har samma tilltalsnamn så kan man väl absolut ge..

• maritmedm

Bortsett från att man inte döps till sitt namn så tycker jag att du visst kan kalla din dotter samma namn som dig själv. Däremot kan det ju bli lite rörigt kanske. Men i många länder är det ju väldigt vanligt att man heter som sina föräldrar.

• UFS

Om du och din dotter har samma tilltalsnamn så bäddar det för viss förvirring, men i övrigt så är det ju helt okej. Sen beror det ju lite på vad det är för namn. Heter ni Charlotta så kan ju du kallas Charlotta och din dotter Lotta så misstar man sig inte. Jämför med Gilmore girls där mor och dotter heter Lorelei (men dottern kallas rory).

• Anonym
    Jasusu skrev 2008-05-13 13:25:06 följande:
    Jag hade tyckt att det vore helt okej om du inte hade gett din andra dotter namnet redan.Det är ju i många länder så att man döper sina söner (även ibland döttrar)efter pappan så varför skulle inte en mamma kunna ge sitt egna namn till sin dotter.
    mina ndra dotter har det som mellannamn,och hon använder det inte mer än när det står att man ska skriva sitt mellan namn.
  • Jasusu

Men hur kan hon ha ditt förnamn som mellannamn?
    mellannamn ska ju vara förälderns efternamn.

• Anonym
    UFS skrev 2008-05-13 13:29:34 följande:
    Om du och din dotter har samma tilltalsnamn så bäddar det för viss förvirring, men i övrigt så är det ju helt okej. Sen beror det ju lite på vad det är för namn. Heter ni Charlotta så kan ju du kallas Charlotta och din dotter Lotta så misstar man sig inte. Jämför med Gilmore girls där mor och dotter heter Lorelei (men dottern kallas rory).
    jag heter Sabina,men mitt barn kan ju kallas för Bina om så skulle vara :)
  • Anonym (?)

E lite nyfiken på namnet...

• Anonym
    Jasusu skrev 2008-05-13 13:31:46 följande:
    Men hur kan hon ha ditt förnamn som mellannamn?mellannamn ska ju vara förälderns efternamn.
    nej du kan ha ett tilltalsnamn och ett mellannamn och ett efternamn
  • Anonym (?)

Varför ska man kalla någon för något annat än namnet om man nu tycker att just namnet är fint... Ge henne namnet om du vill men kalla henne då för det annars finns det ju ingen mening med det...

• m00nfl0wer

Fel. Tilltalsnamn, andranamn, mellannamn och efternamn.
    Tilltalsnamn - Namnet man kallas för
    Andranamn - Ett förnamn som inte är tilltalsnamn
    Efternamn - Ja ni vet ju vad det är

Mellannamn - Ska barnet ha två efternamn (Dvs om föräldrarna ej är gifta eller om ett barn är från ett tidigare förhållande och båda vill ha sitt efternamn på barnet) så blir det ena efternamnet ett mellannamn.

Rätta mig om jag har fel, någon.

Anonym skrev 2008-05-13 13:34:16 följande:
    nej du kan ha ett tilltalsnamn och ett mellannamn och ett efternamn
  • Anonym (?)
    Svar på #11
    Du har helt rätt!
  • Anonym

Anonym (?) skrev 2008-05-13 13:36:02 följande:

Varför ska man kalla någon för något annat än namnet om man nu tycker att just namnet är fint... Ge henne namnet om du vill men kalla henne då för det annars finns det ju ingen mening med det...
    jag syftade lite på vad "UFS" skrev om att man kan ha ett smeknamn :) Självklart vill jag kalla henne för Sabina...Jag har en dotter som heter izabella oxå men kallar henne för både Bella och Izabella :)
  • Anonym
    m00nfl0wer skrev 2008-05-13 13:37:18 följande:
    Fel. Tilltalsnamn, andranamn, mellannamn och efternamn.Tilltalsnamn - Namnet man kallas förAndranamn - Ett förnamn som inte är tilltalsnamnEfternamn - Ja ni vet ju vad det ärMellannamn - Ska barnet ha två efternamn (Dvs om föräldrarna ej är gifta eller om ett barn är från ett tidigare förhållande och båda vill ha sitt efternamn på barnet) så blir det ena efternamnet ett mellannamn.Rätta mig om jag har fel, någon.
    om du läser mitt inlägg så skrev jag andranamn. Blev fel på det andra.men hur det nu är så är det inte andranamnet jag frågar om,utan tilltalsnamnet :)
  • Jasusu

Fast "andranamn" är ett förnamn men inte tilltalsnamn.

Så vad jag ville säga att jag tyckte det blev lite fel nu när du redan gett din ena dotter det namnet som förnamn även om hon inte använder det.

• Anonym
    Jasusu skrev 2008-05-13 13:45:15 följande:
    Fast "andranamn" är ett förnamn men inte tilltalsnamn.Så vad jag ville säga att jag tyckte det blev lite fel nu när du redan gett din ena dotter det namnet som förnamn även om hon inte använder det.
    fel på vilket vis? min andra dotter har det bara i sina papper,men denna bebisen ska ju använda det,och inte bara skriva det?
  • Jasusu

Fel o fel
    Det kanske var fel ord att använda,men jag hade känt att jag redan hade gett mitt ena barn namnet som förnamn och då låtit mitt andra barn få något unikt för henne.
    Det är väl egentligen tänk att man ska använda sina förnamn och inte bara ha dom på papper.

Jag skriver bara vad jag tycker,men du gör ju naturligtvis som du vill!

Svar på tråden kan man döpa sitt barn efter sitt egna namn??