• sagabus

Tips på god efterrätt som man kan göra dagen innan?

Hej på er! Imon tänkte jag bjuda en väninna på lunch hemma och tänkte att jag skulle piffa till det lite extra med nån god efterrätt. Men eftersom jag tänkte göra en matpaj imon som tar lite tid så tänkte jag om det fanns nåt gott man kunde liksom förbereda idag eller göra klart t om till efterrätt som går att äta imorgon! Någon som har nåt gott recept att dela med sig av?

• Svar på tråden Tips på god efterrätt som man kan göra dagen innan?
  • Lifeline

Cheesecake, så gott!

Kladdkaka och tobleronemousse, Väldigt sött men sjukt gott.

• 080802

Pannacotta. Kan smaksättas på massa olika sätt. Supergott.

• Bummelumman

Frusen bärmaräng... Den är så god och kan med fördel göras dagen innan. TA bara fram ett tag innan den ska ätas så den hinner tina lite.

Jag är mamma till en prins så det borde göra mig till drottning!
  • Ulaninen

vit chokladmousse, finns recept på ica.se "chokladmousse av vit choklad". Underbar!

• sagabus

mmm gott allt låter cheesecake kan man ju göra...funkar ju dagen innan med.

frusen bärmaräng. Hur gör man det?

• Bummelumman

Frusen lingonmaräng (fast jag brukar använda andra bär)

2 äggvitor
    3 dl vispgrädde
    2 äggulor
    ½ dl socker
    3½ dl rårörda lingon (eller andra bär)
    30 små maränger

Vispa äggvitor till ett hårt skum. Vispa grädden till fast skum. Vispa äggulor och socker i en tredje skål. Blanda i bären. Vänd försiktigt i grädden och sen äggviteskummet. Lägg platsfolie i botten och runt kanterna i en rak bakform 1½l. Häll i hälften och lägg i marängerna. Häll i resten och frys i 3 timmar. Låt stå rumstempererat 20 min inna servering.

Jag brukar ibland ta en rund kakform med hål i mitten, lite knöligare att klä med platsfolie, men då kan man å andra sidan fylla hålet med bär sen. Ser kul ut vid servering tycker jag.

• sagabus
    Bummelumman skrev 2008-05-13 14:12:06 följande:
    Frusen lingonmaräng (fast jag brukar använda andra bär)2 äggvitor3 dl vispgrädde2 äggulor½ dl socker3½ dl rårörda lingon (eller andra bär)30 små marängerVispa äggvitor till ett hårt skum. Vispa grädden till fast skum. Vispa äggulor och socker i en tredje skål. Blanda i bären. Vänd försiktigt i grädden och sen äggviteskummet. Lägg platsfolie i botten och runt kanterna i en rak bakform 1½l. Häll i hälften och lägg i marängerna. Häll i resten och frys i 3 timmar. Låt stå rumstempererat 20 min inna servering.Jag brukar ibland ta en rund kakform med hål i mitten, lite knöligare att klä med platsfolie, men då kan man å andra sidan fylla hålet med bär sen. Ser kul ut vid servering tycker jag.
    Lät ju himla gott! Måste jag prova! Tack för tipset.
  • Bummelumman

Jo den är faktiskt riktigt god. Inte så söt som efterrätter kan vara ibland...

• Mamsingen

Mjölkchokladtryffeltårta med krispig jordnötsbotten
    Ger 12-14 portioner
    Tar 25 minuter

BOTTEN:
    1 dl ljus sirap
    250 g jordnötssmör, gärna med bitar i
    6 dl flingor, till exempel Special K, Cornflakes eller All bran
    TRYFFEL:
    450 g mjölkchoklad
    1 dl vispgrädde
    1 dl mjölk

Gör så här:
    1. Klä botten av en form med löstagbar kant, cirka 22 cm i diameter, med bakplåtspapper. Koka upp sirapen i en kastrull och rör ned jordnötssmöret. Värm försiktigt så att jordnötssmöret smälter, men låt inte blandningen koka.
    2. Dra kastrullen av plattan och rör ned flingorna. Krossa flingorna lite och blanda tills de är helt täckta av jordnötssmeten. Tryck ut massan i ett jämnt lager i botten av formen.
    3. Hacka mjölkchokladen ganska fint och lägg hacket i en bunke. Koka upp grädden och mjölken och slå den heta blandningen över chokladen. Mixa till en jämn massa i matberedare eller med mixerstav och häll tryffeln i formen.
    4. Låt stelna i kylskåp, gärna över natten.
    5. Lossa tårtan från formens kant med en vass kniv och njut!

Frusen Daim cheesecake

1 dl socker
    4 äggulor
    200g Philadelphia original
    3 Daim dubbel
    4 äggvitor
    1 tsk socker
    3 dl vispgrädde
    100g digestivekex

1. Vispa socker, philadelphiaost och äggulor pösigt.
    2. Hacka Daim och blanda ner i smeten.
    3. Vispa äggvitorna och 1 tsk socker till hårt skum, vänd ner detta i smeten.
    4. Vispa grädden och vänd försiktigt ner den i smeten.
    5. Häll smeten i en rund form, gärna med löstagbar botten.
    6. Smula digestivekex på toppen (kan uteslutas).
    7. Frys i ca 4 timmar.

Svar på tråden Tips på god efterrätt som man kan göra dagen innan?