• mysisen

Ligamentsmärtor = foglossning??

Är i början av v 18 och har senaste dagarna tyckt att mina ligament i sidan av magen är jätteömma, stramar och allmänt ömt. Kan det vara foglossning eller är det just vanligt med extrema ligamentsmärtor kring dessa veckor?
    har alltid haft ömt i ligamenten, men nu känns det jobbigare.

Ngn mer som känner igen sig o vet vad det beror på?

Stanna hos oss lilla älskade pyret.
  • Svar på tråden Ligamentsmärtor = foglossning??
  • Teskedsmamman

Ligamenten är inte foglossning... det är två olika saker...

Fogarna sitter vid höftkulan, bak i bäckenet och på blygdbenet... smärta som är lokaliserad till bäckenet är foglossning oftast.

Ligamentsmärta är den smärta som kommer högre upp i buken...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • mysisen

Okej, jag känner som värk och lite ömmande smärta i sidorna av magen och runt hela livmodern iprincip, är det ligamenten jag känner då?

Är det vanligt med dessa smärtor? Och är det farligt?

• Loopington
    Teskedsmamman skrev 2008-05-13 14:00:43 följande:
    Ligamenten är inte foglossning... det är två olika saker...Fogarna sitter vid höftkulan, bak i bäckenet och på blygdbenet... smärta som är lokaliserad till bäckenet är foglossning oftast.Ligamentsmärta är den smärta som kommer högre upp i buken...
    Nja... fogarna är den leden som sitter på pubisbenet och de två leder som sitter mellan korsryggen och själva bäckenet. Höftbenen har inget med dem att göra.
    Och ligamentsmärtor kan man ha lite överallt, nedåt i ljumskar och lår är vanligt, liksom högre upp.
    Kort sagt kan man säga att både foglossningssmärtor och ligamentsmärtor kan stråla i olika riktningar och kännas lite varsomhelst, så det är svårt att veta exakt vad smärtan beror på.
  • Puffen

Min BM sa:
    Ligament är de gummiband som håller ihop skelettet i bäckenet. När man är gravid så blir gummibanden som gamla, urtvättade gummiband (detta är ett måste för att förlossning ska funka), vissa får väldiga smärtor av det.

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 & tvillingar (flicka + pojke) BF -080917
  • Poloc

TS - med tanke på att du har ont kring 'hela' magen så låter det inte som specifikt ligamentbesvär, men det spelar ju ingen roll exakt Vad som gör ont. Sannolikt är det vävnaderna som töjs ut & belastas när magen växer.

Bindväv (stödjevävnad) har vi invärtes/utvärtes i hela kroppen. Ligament är en typ av stabil bindväv - dels sitter de kring kroppens leder för att stabilisera dessa, dels utgör de ändarna/fästena för muskler.

Inte bara ligament/bindväv påverkas av grav-hormonerna; även den glatta muskulaturen i kroppen blir mer töjbar (tex livmoder och blodkärl). Så det är mycket grejor som rör sig där inne...

Dina besvär låter inte direkt relaterade till foglossning. De primära känningarna av foglossning sätter sig kring bäckenet, i ländryggen, eventuellt strålningar ner i benen.

• chrystalrose

Jag tror det är ligamentsmärtor. Jag hade ungefär så (kring samma tid också) och ringde rådgivningen, där de sa att det var normalt. Kring v. 20 växer livmodern snabbare och ändrar läge (sa tanten på rådgivningen) och man kan därför känna av mer såna grejer.

• mysisen

Jag r nu i vecka 24. Och vissa dagar känns det bättre, men jag är alltid öm på ngt sätt i sidorna. Och ibland runt om. Jag antar att magen växer rejält nu och att det känns när det töjs.

har också mest ont i högersida, och bebis brukar ligga där mest med.

• Felicia34

Jag i v 26 och känner som du mysisen. Idag har det gjort ont på höger sida av magen långt ner, typ som en blandning av smärta och sendrag + lite brännande känsla nästan, mkt obehagligt. Det kommer och går. Jobbigt tycker jag. Antar att det är s k ligamentsmärtor.

• Drake

När jag gick in i v.20 fick jag extremt ont, jag kunde knappt fungera som människa (så fort jag inte satt på en stol). Det gjorde ont på sidorna av magen (som ett band som gick upp från bäckenet) och i ljumskarna.
    När jag gick på toa och kissade blev det bättre så jag trodde det var uvi. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att det var ligamenten och att pressen på dem minskande när jag tömde blåsan. Efter ca 2 veckor gick det över lika fort som det kom. Samtidigt i v.20 så exploderade tillväxen på min mage och jag gick från att det knappt syntes till att jag verkligen såg gravid ut

Nu är jag i v.31 och har bara ont om jag överansträngt mig (gått mycket, farit upp och ner ur stolar och soffor mm). Men det går över när jag vilar. Jag tror inte att jag har foglossning för jag har inte ont när jag går, utan först efteråt som en reaktion.

Kan tillägga att jag alltid har mest ont på höger och enligt BM så lutar de flesta kvinnors livmoder ditåt så det tyder också på att det är ligamenten som är mer överansträngda på den sidan.

Jag tror inte det finns så mycket man kan göra förutom att ta hand om kroppen och vila. Men det är inte kul

• Drake
    Drake skrev 2011-02-11 07:38:09 följande:
    När jag gick in i v.20 fick jag extremt ont, jag kunde knappt fungera som människa (så fort jag inte satt på en stol). Det gjorde ont på sidorna av magen (som ett band som gick upp från bäckenet) och i ljumskarna.
    När jag gick på toa och kissade blev det bättre så jag trodde det var uvi. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att det var ligamenten och att pressen på dem minskande när jag tömde blåsan. Efter ca 2 veckor gick det över lika fort som det kom. Samtidigt i v.20 så exploderade tillväxen på min mage och jag gick från att det knappt syntes till att jag verkligen såg gravid ut

Nu är jag i v.31 och har bara ont om jag överansträngt mig (gått mycket, farit upp och ner ur stolar och soffor mm). Men det går över när jag vilar. Jag tror inte att jag har foglossning för jag har inte ont när jag går, utan först efteråt som en reaktion.

Kan tillägga att jag alltid har mest ont på höger och enligt BM så lutar de flesta kvinnors livmoder ditåt så det tyder också på att det är ligamenten som är mer överansträngda på den sidan.

Jag tror inte det finns så mycket man kan göra förutom att ta hand om kroppen och vila. Men det är inte kul
    Oj, såg nu att den här tråden är 3 år gammal men mitt svar kanske kan hjälpa någon Tungan ute
Svar på tråden Ligamentsmärtor = foglossning??