övningsköra med hyrbil
Om det händer nått med bilen medans min kompis kör, är det jag som är ansvarig?Han övningskör med mig.
Om det händer nått med bilen medans min kompis kör, är det jag som är ansvarig?Han övningskör med mig.
På många ställen där man har hyrbil från får man inte övningsköra... inte försäkringar brukar gälla då.. koll aupp avtalet noga...
Kolla i kontraktet! Vissa uthyrare tillåter inte övningskörning alls. Om nån övningskör med dig så är det du som är ansvarig.
Beror ju på vem som hyr bilen, vem som skrivit på kontraktet. Jag törs nästan garantera att övningskörning med hyrbilar inte är oki för hyrbilsfirman. Om det händer nåt så lär den som står på kontraktet få stå för alla kostnader.
Tycker det är konstigt om man får övningsköra med hyrbil eftersom mänga uthyrningsfirmor inte ens hyr ut bil till folk med körkort det första året...
Kolla upp i kontraktet som de andra sagt... Kan bli ruskigt dyrt om det händer något...
Oavsett om du har en hyrbil eller inte (och jag håller med tidigare inlägg att hyrbilsfirmor brukar inte riktigt gilla sånt, en del hyr inte ens ut till folk som precis tagit körkort) så är det du som är ansvarig om det händer något. Krockar ni med en annan bil så är det du som körkortsinnehavare som åker på smällen.
Det var inte så länge sedan en handledare blev dömd för en dödsolycka som den som övningskörde orsakade.
Dvs, du ses som förare av fordonet även om du sitter ijämte
hejsan! har jobbat på biluthyrning och man får inte övningsköra i hyrbilarna försäkringen tecker inte sådant och ist kan bli väldigt dyrt för den som står som hyrare av bilen ....
hejsan! har jobbat på biluthyrning och man får inte övningsköra i hyrbilarna försäkringen tecker inte sådant och ist kan bli väldigt dyrt för den som står som hyrare av bilen ....
Har också jobbat på biluthyrning en gång i tiden. Den som hyr bilen måste ju ha körkort och oftast vill uthyraren även se körkort för andra personer som ska köra bilen och skriva in deras körkortsnummer i kontraktet. Det går alltså inte att övningsköra med en hyrbil.
Om olyckan är framme så är det alltid hyresmannen, dvs den som har skrivit på kontraktet, som är ansvarig och ersättningsskyldig. Eventuell självriskreducering gäller inte om någon utan körkort krockar bilen.