• Anonym ("flärpen)

Vad är det för flärp jag har vid anus??

Ja, detta kanske inte är det fräschaste att skriva om, men tänkte höra med er.. För att sedan kunna samla fakta vart jag skulle kunna ringa någonstans för hjälp.

Jag har mellan vagina och analen en flärp som nu med åren har växt sig större. Idag kände jag att den ömmade lite och att den är lite över 1 cm lång.. Jag vet inte vad detta är, men har haft det i några år.. Vet ni vad detta kan vara??

Samt.. Vet ni vart jag ringer och ber om hjälp kring något sådant här? Alltså var någonstans inom sjukvården dom tar hand om sådana här saker?

Tacksam för svar

/ orolig flärp

• Svar på tråden Vad är det för flärp jag har vid anus??
  • Anonym (jag med)

Det verkar vara en analflik. Jag har en sådan, den sitter precis utanför analöppningien och ibland svullnar den upp och ömmar jätte mycket. Fick den efter förlossningen.

Det kommer ingen vätska ur den? För då kan det ju vara en böld.

Jag tycker du ska börja med att kontakta din vårdcentral, de är mycket vana vid att titta på rumpor! Bedömer de sen att de inte kan hjälpa dig slussas du vidare till rätt ställe.

Lycka till!

• Anonym

Jag har också det, har haft en sedan innan och fick en till nu efter det tredje barnet.
    Nej det är varken fräscht eller spec. sexigt.

Jag tycker det kan vara svårt när jag varit på toa och gjort det stora att bli riktigt ren, jag måste alltid duscha efter på. Trots det känns det som att söka för det är långt borta.

• Alderia

Det är mycket riktigt en s.k. analflik. Många människor har sådana medfött. Det är inte farligt, men kan vara obekvämt. Ring vårdcentralen och be att få en remiss.

• Anonym

Vad ska man få remiss till, jag har tänkt ta upp det med min gyn.läkare, men det är kanske utanför hans område?

• Alderia

Vet inte på vilken avdelning man tar bort analflikar, men eftersom det är såpass vanligt lär de veta vart de ska remittera en. Man kan alltid ringa sjukvårdsupplysningen och fråga.

• Anonym

Men är det verkligen det rätta namnet, har letat på sjukvårdsupplysningen och där finns inget som heter så.

• Anonym (jag med)

om man letar under varbölder, abcsesser så kan man ibland hitta info om analflik också.

• Alderia

Analflik är det enda ord jag har hört, och från flera håll dessutom. Men det är inte säkert att det är listat på sjukvårdsupplysningen eftersom det egentligen inte är farligt och de flesta inte har något besvär av dem (som jag förstår det). Ring sjukvårdsupplysningen istället - de kan säkert ge besked.

• Anonym (jag med)

Har du googlat på analflik?

• Anonym

Jag har googlat lite nu, men jag hittade ingen seriös artikel om vad det är och hur det kan botas.

• Anonym

Kollade lite igen och kom fram till att analfissur som utvecklas till en portvaktstagg är nog det rätta namnet.

• Anonym (Flörp2)

Undrar också vad det är har likadant

Svar på tråden Vad är det för flärp jag har vid anus??