• skytten84

v 35+3 idag. Någon född kring detta?

Jag e i vecka 35+3 idag. vart sjukskriven å på sjukhus sedan 24+6 pga cx påvärkan..börjat bli mer oroligt i magen nu och undrar därför om de finns nån som fått barn vid 35+3 veckor. hur har era små har mått, hur stora har de varit samt vilken eftervård krävdes. hur mår barnet i dagens läge...vet att de e väldigt individuellt och kan vara stora skillnader, men ändå kul att veta å jämföra lite...

• Svar på tråden v 35+3 idag. Någon född kring detta?
  • Simbaa

Mina tvillingtöser föddes i v 35+3. Dom vägde 1975 och 2095. Dom behövde aldrig hjälp med andning. Dom låg på värmemadrass i några dagar och solade i 2 dygn.
    Dom är fortfarande lite små men dom växer jättebra och dom ligger nog där dom ska i utvecklingen. Dom är 5 månader nu

• jsomijohanna

hej! Fick min dotter i v.35+0. Hon vägde 2505g och va 45cm lång . Fick stanna på neo i ca en vecka för stödmatning med sond och solning,sedan några dagar hemma innan utskrivning. Annars inga problem alls, mår helt utmärkt idag!(5mån)

• trolldamm

Min "Nilson" kom i v. 35+2 i lördags! 2999 g & 49 cm. Så slut efter förlossningen att han inte orkar äta själv så vi ligger kvar på Neo för sondmatning, bortsett från det mår han bra! Lycka till!

• Simbaa

Glömde ju skriva att vi låg kvar på neo i 3½ vecka med sond.
    Dom ville inte vakna till riktigt så det var därför som vi låg så länge

• Rosa ros

Jag födde min 1:a dotter i vecka 35. Hon var stor ändå, vägde 2895 och 47 lång.
    Hon hade svårt att andas så hon fick extra syrgas i ca 12 timmar. Väldigt trött var hon oxå, sov dygnet runt och fick väckas för att äta, tills hon var 5 veckor gammal. Sondmatades i 12 dagar, tror jag det var, pga av att hon inte orkade äta själv. Gulsot fick hon och solade i 2 dygn. Låg kvar på neo i 14 dagar.
    Idag är hon 4 år och mår finfint. Inga men av att vara för tidigt född.

• Cecci78

födde 35+2 på vanligt BB där vi var i en vecka, fick sola för gulsot. 2200 g och 45 cm. Fick tillmatas med ersättning eftersom han var trött efter gulsoten. Ingen speciell vård eller eftervård. Amningen kom aldrig igång ordentligt så jag delammade och gav ersättning hela tiden tills han kunde äta välling.

• Proletariatet

Vår son föddes i v.35+1, 2475 gram och 46 cm lång, efter att jag legat inlagd sedan v.22+2 pga cervix insufficiens. Han behövde ingen andningshjälp, hade däremot lite svårt att hålla värmen så vi låg mkt hud mot hud och så hade han en värmebädd. Hade gulsot och fick därmed sola lite. Koppmatades i två dagar men sedan dess har han ammat fullt ut. Vi hamnade på neonatalen, men det var på gränsen. Efter fem dagar åkte vi hem på permis, två dagar senare blev vi helt utskrivna då bilirubin (gulsot) värdena inte gått upp mer.

Allting har gått jättebra, han ville i början äta ganska ofta men det var ju bara bra så han höll blodsockernivån uppe.
    Har en dotter född i v.24+1 sedan tidigare så vi tyckte det är var en jättebebis då han vägde nästan två kilo mer än vad hon gjorde som minst.
    Hoppas det går bra!
    Lycka till!

• Pyris

Min dotter är född 35+3.
    Hon vägde 2660 gr och var 45 cm lång.
    Vi behövde inte vara på Neo, utan var på KK hela tiden. Hon hade lite problem i början att hålla sin värme. Sen åkte vi o köpte riktiga kläder o då gick det bättre för henne. Vi var kvar på KK i fyra dagar.
    Idag är hon fullt frisk. Inga problem.

• skytten84

tack ska ni ha för era svar...låter riktigt kul att de gått så bra för er å era babysar. får se när de e dags för vår knåddis att titta ut...å varmt välkommen e den juh...

• honeypie81

Jag födde vår dotter för 8 dagar sen, i vecka 35+5. Har också varit sjukskriven och legat inlagd för sammandragningar och cervixpåverkan..

Hon vägde 3120 gram och var 50 cm lång, en stor tjej

Vi fick ligga på bb/antenatalen i 6 dagar. Hon ammade från första början men fick också ersättning och får det fortfarande men bara om hon inte blir mätt på bröstet.
    Sen fick hon sola i ca 12 timmar för gulsotsvärdena var lite dåliga men efter solning blev de genast bättre.

Nu när vi är hemma mår hon bra och ammar på bra! Idag ska vi till bvc för att se om vikten ökat som den ska...

• MkrKabe

vår kråka föddes i v 35+6 och var 45 cm lång å vägde 2400 gr.
    Hade lite probs med värmen första dygnet, men var en stark liten tös. Vi häckade kvar på medicinsk avdelning på bb i 5 dagar, sen fick vi åka hem. hon hade lite gulsot också, men den gick åt rätt håll. idag lite mer än 4 månader gammal har hon hämtat sej rejält. är 62 cm lång å väger 6500 gr!!!!!!

• MeNoLike

MIna twins föddes 35+4 vägde 2630/2855 och 47/49 cm långa. vi låg på neo i 12 dagar. vi sondmatade dom i 4 dagar. Jag har aldrig ammat dom.
    det har gått jättebra hela tiden inta problem. vid 1 år så vägde de dryga 12 kilo och var 87 cm långa.

• hjärterum

min son föddes i v37 och vägde då 1760gram och var 41cm.
    vi fick vara på neoavdelningen i 8 dagar innan vi kom hem på permission.gossen mådde ju bra i övrigt förutom dåligt blodsocker.fick sola en dag...men då det var stabilt och han höll sin kroppstemperatur samt ökade i vikt så fick vi ju komma hem.

• Ninde81

Våran kille föddes i v 35+6 han vägde 3145 , 47 cm lång. Så han var en stor kille.
    Vi låg inne 5 dagar han solade 12 timmar och låg hela tiden brdvid mej i rummet på bb. Han ammade och fick lite tillskott.
    Idag är han 10,5 mån och utväklats normalt, han väger 11kg nu så vikten är inget problem.:)
    Lite sen med att krypa tycker jag han e men jag jämför med våran tjej. Och alla barn utvecklas olika.

• emlis

Fick min lilla flicka för en vecka sedan, i V. 35+4. Hon vägde 2540g o var 44 cm lång. Kom hem idag efter en vecka på NEO. Hon hade sond första dygnen men sen har amningen funkat perfekt och nu är vi som sagt hemma!

• emlis

Just det, värmebädd första två dygnen också..

• Man1981

Vår dotter föddes v 35 + 4 och vägde knappt 2,5 kg. Hon hade inga komplikationer alls, men behövde tätare amning och matning med modersmjölksersättning den första tiden jämfört med fullgångna barn. Hon blev inte gul och hade inga problem med andningen. Hon böjarde amma efter bara någon dag och vi fick åka hem från BB efter fyra dygn.

• Man1981

Kan lägga till att vi aldrig var på neonatalavdelningen, utan hamnade direkt på BB. Hon hade 10 av 10 poäng på Apgar-slakan.

• Man1981

Att födas i vecka 35+ behöver alltså inte innebära någon större skillnad jämfört med en fullgången graviditet.

Svar på tråden v 35+3 idag. Någon född kring detta?