• Tajny

Klinka fallet i duschen!?

Vi handspacklade vårt fall själva i duschen. Eftersom vi inte är proffs blev de inte Helt jämt och perfekt! Så nu när vi ska lägga våra 15x15 klinkerplattor vippar ett fåtal plattor runt golvbrunnen. Så jag undrar lite vad man kan göra för att få de bra.
    Har lite alternativ. Ántingen får vi dela plattan i 4 bitar så att de blir mindre. Eller kan man lägga lite fix runt så att det jämnar till sig lite, låter de bränna och sedan klinka? Eller kan man lägga lite extra fixmassa och trycka de till rätt ställe, eller finns de risk för att de blir för mycket fix under då?
    Har ni någon idé? Eller får vi slipa ner allt igen? Vi har precis laggt Alla tätskikt nu. E de kört?? *orolig*

• Svar på tråden Klinka fallet i duschen!?
  • Abrakadabra

Om klinkerplattorna sitter skevt så är det bara ett kosmetiskt problem. Det ni främst måste kolla är om det är bakfall någonstans (d.v.s. att golvet inte lutar mot brunnen). Om det är det så riskerar ni att vattnet blir stående vilket inte är bra, även om det finns tätskikt.

Observera att klinkerplattorna alltså inte agerar fuktspärr - plattorna är visserligen täta, men fogarna släpper igenom vatten. Ni kan alltså inte fixa eventuellt bakfall genom att bygga på med mer fix.
    Men, om ni har korrekt fall överallt så kan ni förstås göra som du skriver. Det är svårt att få till plattor snyggt runt golvbrunnen, där fallet är mycket kraftigare än i resten av badrummet. Det är rätt vanligt att kapa plattor - eller för den delen att sätta en fyrkant med mosaik runt golvbrunnen - eftersom mosaikplatorna är mycket mindre så är det lättare att anpassa sättningen efter fallet. Men det krävs förstås ett visst handlag för att få det snyggt ändå ...

• Tajny

Vi har kollat det och det finns inget bakfall någonstans. Utan det är bara de att de blev lite ojämt på ett ställe. Tror du det bästa är att då lägga lite fix först för att rätta till de, låta de bränna och sedan börja klinka?

• Abrakadabra

Jag är tyvärr inte tillräckligt haj på plattsättning för att känna mig bekväm med att ge råd Men på byggahusforum (www.byggahus.se/forum/) finns det många kunniga. Rekommenderar att du frågar där.

Lycka till!

Svar på tråden Klinka fallet i duschen!?