• ikasan

Hur skall man klippa håret på en vild ettåring?

Min sons hår växer som ogräs och nu är det dags att klippa håret igen. Senaste gången gick det verkligen inte bra, han skrek, jag svettades och försökte måtta rätt med saxen och undvika en smärre katastrof. Innan fungerade det att han satt i mitt knä inne på toaletten och han kunde bli distraherad av vattenkranen, men nu har jag väl traumatiserat honom så att det ine funkar med avledning.

Är det någon som har samma problem? Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur skall man klippa håret på en vild ettåring?
  • Ekorremamman

Min ettåring vänder bara på huvudet för att titta på saxen. Jag klipper när hon sover:)

• Teskedsmamman

T-R-I-M-M-E-R stavas det... man kan inte klippa fel och det går fort och de kan klippa själva om det är så (med en styrande hand från förälder)

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Ännuenprick

mutor och distraktioner

• ikasan

Jag gillar mutor, hade faktiskt inte tänkt på glass då vi varit sega i starten av glassäsongen. Han är en slug rackare så jag kan inte göra det när han sover.
    Men trimmer..? Blir det inte jättekort då?

• MrsQ
    ikasan skrev 2008-05-13 19:20:14 följande:
    Jag gillar mutor, hade faktiskt inte tänkt på glass då vi varit sega i starten av glassäsongen. Han är en slug rackare så jag kan inte göra det när han sover. Men trimmer..? Blir det inte jättekort då?
    Nånting som tar barnets uppmärksamhet är bra.
    Och om han förknippar klippning med gott så går det nog lätt

Det är det mutor är till för...
  • Mosie

jag klipper i badet med en massa shampoo i haret sa att det inte ligger platt, sa kan hon distraheras av badleksakerna.

• Annq

Vi låter vår dotter sitta på en bänk och plocka med ett smyckeskrin! Det fungerar bra för oss och vi låter en annan person som tillhör familjen klippa.

• JuliaåRonjasmammis

Varför måste ni klippa? Är det långt i luggen, så kör lite med trimmer alt om man är snabb, med frisörsax.

Ingen av mina har gillat att klippa sig, till viss del sitter det i ännu (de är 12 och 6 år).

Efter att lilla E haft en lusinvasion utan like för nån månad sedan, gick maken på hans hår med trimmern. Första gången lilla E gått med på att få håret kapat!

Stora E har så långt hår att man numera inte ser hans vackra ögon, det tycker jag är synd! Dags för frisören på fredag, men han velar över hur han vill ha det.

För mig får de gärna ha så långt hår de vill, bara det inte blir opraktiskt. Jag är också noga med att har man långt hår, så måste man ta hand om det/tvätta och vårda ordentligt.

Kärlek är en underskattad kraft!
  • JuliaåRonjasmammis

Och nej, det behöver inte bli superkort med trimmer, det går att ställa in längden man vill ha.

Kärlek är en underskattad kraft!
Svar på tråden Hur skall man klippa håret på en vild ettåring?