• Sophia

Har någons bebis haft ont i örat?

Min snart 5 månader gamla dotter har idag verkat förkyld. Snorig och hostar och lite gnälligare än valigt.
    Framåt dagen har jag också upptäckt att hon tar sig för vänster öra lite då och då.
    Jag ringde sjukvårdsupplysningen och de frågade om hon har ätit som hon ska och ja det har hon, och de frågade om hon har feber och det har hon inte. 36.8 nu när jag kollade
    Dock är hon mera gnällig liksom.
    Usch jag blir orolig.
    Sjukvårdsupplysningen sa också att blir det inte bättre till imorgon det här med örat och det så ska jag ringa vårdcentralen.

Har någon annans bebis haft ont i örat?
    Kan det vara öroninflammation?
    Vad gör de då?

• Svar på tråden Har någons bebis haft ont i örat?
  • ludenben

känn lite försiktigt framför örat om det gör ont när du tar där. små barn har så tunt där så man kan känna av det på det sättet.

• Mary Poppins

Min kille blev hysterisk om man petade lite framför örat när han hade öroninflammation, det syns väldigt tydligt när de är så små.

Underbara småtroll -03, -05 och -07
  • Sophia

Tack för era snabba svar!
    Jag provade nu att känna framför det örat och så det andra, och så båda samtidigt, men ingen reaktion på det.
    Kan de ha kli eller småont i öronen bara just pga förkylningen isåfall?

• ludenben

ja de kan ha småont i öronen vid förkylning utan att det är inflammerat. Min son är öronbarn och han har vart det sen bebistiden. Han har jämt ont vid förkylning och det är inte alltid det inflammation. Vi ska till ÖNH nästa månad och då ska jag kolla om de kan ta bort mandlarna för de är väldigt stora.

• Kristin24

Kanske är lock för örat, får jag när jag e förkyld.
    Noel hade sin första  öroninflammation när han var 4a månader, han hade feber och ville inte ligga ner och sova.
    Han hade det för andra gången nu vid 10 månaders ålder, samma symptom fast värre.

Är bra att kolla en extra gång för mkt när de är så små tycker jag.

Go och glad Kexchoklad
  • T x 3

Ge din dotter näsdroppar. Det hjälper om du är förkyld och försvårar att det blir öroninflammation. Även om din dotter har öroninflammation är det bra att ge näsdroppar. Sedan kan det vara så att din dotter får lock i öronen och det kan göra jätteont. Återigen så hjälper näsdroppar. Lycka till.

• Kristin24

höj huvudänden i sängen lite så hon kommer upp lite, det underlättar när de är förkylda

Go och glad Kexchoklad
  • ludenben

ja näsdroppar är jätteviktigt. Det är viktigt att hålla näsan fri så snoret kan rinna och inte packa sig i örongångarna för det är då det blir inflammerat... höja huvudändan på sängen är med bra.

• Sophia

Tack snälla ni för alla kloka svar och råd.

Hon på upplysningen sa att jag skulle ta bröstmjölk i näsan på henne så det har jag gjort, då kom en stor greja ut från vänster näsborre så det tror jag var bra (vänster öra hon tar på)
    Är bröstmjölk lika bra som näsdroppar eller är det läge att försöka få tag i riktiga näsdroppar redan ikväll?

• ludenben

jag har aldrig hört om bröstmjölk men sa hon på upplysningen det kan du nog lita på att det hjälper bättre att ta naturligt än kemisk. Prova koksalt med. Det kan man ta hur mycket som helst för det är inget farligt.

• T x 3
    Svar på #9
    Nej, bröstmjölk är jättebra. Jag vet inte från vilken ålder du får ge näsdroppar som är avsvällande. Iaf så finns det andra näsdroppar du kan ge och de kan du ge till en nyfödd.
Svar på tråden Har någons bebis haft ont i örat?