• Swinghunny

Hur ofta skall hundar vaccineras mot kennelhosta?

Hur ofta skall hundar vaccineras mot kennelhosta?

Ska en hund på över 2 år vaccineras mot något annat? isåfall hur ofta?
    Life is like a rollercoaster!
  • Svar på tråden Hur ofta skall hundar vaccineras mot kennelhosta?
  • ninanen

Hund
    Hund; vaccination mot valpsjuka och HCC (smittsam leverinflammation) samt parvo.
    Grundvaccination av valpar görs vid 7-8 veckors ålder (parvo) samt vid 12 veckors ålder (parvo samt valpsjuka/HCC). Revaccination görs vid 1 års ålder (parvo, valpsjuka/HCC) samt därefter vart annat år.

Vid ökad infektionsrisk rekommenderas att vaccinera mot valpsjuka/HCC redan vid 7-8 veckors ålder.
    Ovaccinerad hund över 12 veckors ålder behöver bara en vaccination för att erhålla fullgott skydd mot parvo, valpsjuka och HCC samt revaccination vid ett års ålder.

Vaccination mot kennelhosta (parainfluensa) görs som grundvaccination vid 7-8 veckors ålder samt vid 12 veckors ålder. Revaccination vid ett års ålder samt därefter årligen.

• ninanen

haha jag klickade i den blinkande glada gubben, jag måste va lite blind jag =D

• Rottis77

Det beror på vilken sorts vaccin man använder.

På mitt jobb använder vi Nobivac DHPPI och den håller i 3 år på valp/parvo och HCC. Ca 1 år på kennelhosta. Hör man att det går mycket kennelhosta så bör man ge enbart den delen innan, men det skyddar inte helt och bara mot visa stammar.

Svar på tråden Hur ofta skall hundar vaccineras mot kennelhosta?