• Little Ms Chatterbox

VAD när man inte gillar potatissallad/pastasallad eller andra röror"?

Är det någon som har tips och kanske ett recept på något kallt som man kan ha med sig på picknick att ha äta till tex grillad korv. Ingen i familjen äter potatissallad eller pastasallad. Jag är inte heller förtjust i "kladdig" mat. Äter inte något med majonäs.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Svar på tråden VAD när man inte gillar potatissallad/pastasallad eller andra röror"?
  • meic

lite kladdigt är det iofs, men det är inte kladdigt på ett majonäs-aktigt sätt

jag brukar koka ris och blanda med lite krossade tomater (lite tomat bara så att det precis håller ihop) baconbitar, lite gurka, majs och lök (eller lite vad man har hemma) sen tycker jag det är gott att krydda den med dragon, ibland om jag ska grillkorv till så brukar jag ha lite kokt ägg i också.

• VISAMÅ

Ketchup! Känner igen det dilemmat, jag är likadan själv. Man får sitta tugga på nån gurka, tomat, vanlig sallad för att man inte gillar majonäs. Hoppas det kommer in några bra recept som jag kan sno åt mig också

Är hemma med en ´03 och en ´07
  • Pochahontas

Jag älskar denna "sallad" som jag ofta har till grillat istället för potatissallad:

Gurka
    Tomat
    Gul lök
    Fetaost i burk MED spadet
    Gröna oliver
    Lite italiensk salladskrydda

Lagom stora småbitar av allt.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Little Ms Chatterbox
    meic skrev 2008-05-13 19:03:04 följande:
    lite kladdigt är det iofs, men det är inte kladdigt på ett majonäs-aktigt sätt jag brukar koka ris och blanda med lite krossade tomater (lite tomat bara så att det precis håller ihop) baconbitar, lite gurka, majs och lök (eller lite vad man har hemma) sen tycker jag det är gott att krydda den med dragon, ibland om jag ska grillkorv till så brukar jag ha lite kokt ägg i också.
    Låter ju gott! Kanske ska prova, Zanders kvällsgympagrupp ska ha avslutning i morgonkväll och det ska grillas korv men att äta sig mätt på hot dogs är inte så lockande.
    //Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Blå Flygare

Åt idag kokt rostad potatis i någon kryddig olja. Åts ljummn och var så gott! men jag vet ju inte hur potatisen var kryddad
    Grilla majs till?

• Blå Flygare

Åt på restaurang, så lite svårt att säga Men de var säkert rostade i ugn. Så antingen göra hemme i förväg eller slänga på grillen när man är ute. Ska googla när (om) jag orkar.

• Dino78

Jag äter inte majonnäs men gillar potatissallad. Brukar göra fransk eller tysk då man har olja och vinäger istället för klet.
    men ni kankse inte gillar det ändå?

DIF i själ och hjärta
  • Pollica

Detta kanske kan vara något:

Ris av valfri sort
    1/2 tsk gurkmeja
    1 röd paprika
    1 gul paprika
    1 burk svarta bönor, 410 g
    50 g rucollasallad
    1/2 dl klippt persilja
    1/2 krm cayennepeppar
    salt

Koka riset efter antal portioner som anvisas på förpackningen, tillsätt gurkmejan i vattnet för färgens skull. Kyl det färdigkokta riset i vattenbad. Tärna paprikorna, skölj salladen. Skölj bönorna och låt dem rinna av.
    Smaksätt riset med salt och cayennepeppar. Blanda samman alla ingredienserna.

• Hoppetossan 79

Gör en rissallad med kokt ris, ärtor, majs och paprika. Vill man kan man ha dressing till.
    Även gott att blanda i lite tomat och gurka, kanske rucola (vet inte hur det stavas är aldeles för trött nu). Tonfisk är gott i också...

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • SolOchSnö

Cous-cous går att äta kallt och passar som tillbehör.

Jag hackar en rödlök eller 1/2 purjolök samt ett par klyftor vitlök och fräser i olja i en stekgryta. Sedan tillsätter jag diverse grönsaker (strimlade morötter eller hackad paprika eller majskorn tex) och fräser lite. Sedan häller jag på vatten och kokar upp med buljong och när det kokar tillsätter jag cous-cous. Vatten och cous-cous tar jag enligt proportionerna på cous-cous paketet.

• mira

pastsallad som inte är kladdig? dvs med bara olja, vinäger, lite socker, pasta, soltorkade tomater, morot, äpple och ruccola?

• VISAMÅ
    Zander O Cayenne skrev 2008-05-14 18:41:45 följande:
    Tänk att det fanns så mycket när man verkligen tänker efter
    Jag säger detsamma
    Är hemma med en ´03 och en ´07
Svar på tråden VAD när man inte gillar potatissallad/pastasallad eller andra röror"?