• annhan

Bjuden på dop - vad tror ni - är barn välkomna?

Vi är bjudna på dop och ska snart osa antal personer som kommer. Hur hade ni gjort, hade ni tagit med ert/era barn? Vår son är 2 år. Min första tanke var att ett dop ju är en sammankomst där barn självklart är välkomna - men sedan vid närmare eftertanke så kanske vi ska lämna vår son hos barnvakterna och gå själva?

Borde ju fråga värdinnan direkt, men jag tänkte höra hur ni andra resonerar. Hade ni ansett att en två-åring hade "stört" på ett dop? Jag tycker ju spontant inte det, dop är ju en högtidlig sammankomst - just med barn delaktiga..

• Svar på tråden Bjuden på dop - vad tror ni - är barn välkomna?
  • moosen

nä, barn måste väl få följa med på dop! Vi hade med vår dotter på dop när hon var 7 måander. Hon kunde krya och ha sig, men det ska ju vara så! där var massor med barn!

• Winterfresh

Självklart skulle jag tagit med mig mitt barn på dop. Tycker som du att dop är en högtidlig sammankomst och att barn ska få vara med på dopet.
    Men det bästa är ju att prata med värdinnan och höra vad hon säger.

• Stumpan83

Jag tycker själv barn inte ska uteslutas från några högtider. Tycker alltid barn passar om de stör för mycket in kyrkan är det ju bara att gå ut en stund.

Jag hade tagit med vår son men kanske bäst om du frågar värdinnan först.

• babyblue68

vi ska ha dop i juli och de personer som vi bjudit är varmt välkomna att ta med sina barn..varför inte??
    Och om ett barn stör..vad gör det? det är ju ett barn. Alla ska ha rätt att glädjas att det kommit ett barn till världen, dessutom kan det vara skoj för andra barn att träffa nya barn och leka tillsammans

Våran ängel är här 6/3
  • annhan

Tack för era svar!  Skönt att höra att ni är inne på min linje, att jag inte är helt fel ute med tankesättet..  Vet att några kompisar lämnade sitt barn hemma då vår son döptes. Och jag hade ju absolut inte tagit illa upp om de tagit med honom..tvärtom.

• carola1977

Vad står det på inbjudan? Vi välkomnade barn på vår dotters namngivning och då skrev vi allas namn på inbjudan, alltså mamma, pappa och barn. Då blir det tydligt tycker jag .

• mirresmamma

Naturligtvis ska barnen med på dop. "Låt barnen komma till mig" är ju liksom Jesus "paradord" och hela grejen med dopet...så att lämna barnen hemma blir ju rätt tokigt då..

Ha det så trevligt!

• annhan

Hmm... kuvertet är borta Så jag vet inte hur de adresserade det..

carola1977 skrev 2008-05-13 20:09:52 följande:
    Vad står det på inbjudan? Vi välkomnade barn på vår dotters namngivning och då skrev vi allas namn på inbjudan, alltså mamma, pappa och barn. Då blir det tydligt tycker jag .
  • MeNoLike

Jag tycker att stpra som små ska bjudas/gå på dop

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Sicali

Det beror på tycker jag om man skall ta med barnen elelr inte, hur barnet är litegrann.
    Var på dop för nåt år sedan där det var barn med, ett par syskon sprang runt och skrek hela tiden, gapade, sprang fram till prästen och klättrade på räcket därframme.
    Alltså under själva dopcermonin.
    Jag tycker inte det är okej, själva dopet och barnet som skulle döpas kom liksom i skuggan av dessa springande, klättrande, gapande barn.
    Föräldrarna sa ingenting utan satt lugnt kvar.
    T.o.m prästen blev irriterad.

Svar på tråden Bjuden på dop - vad tror ni - är barn välkomna?