• skalis flicka

Tårta vad kostar dem i Ystad?

Vi ska köpa princess tårta till mamma när hon fyller år som vi ska bjuda på? Vi blir ungefär 30 personer.

Någon som vet vad dom kostar i Ystad? Ska ha festen där.

Undrar samtidigt om det inte blir billigare att själv göra dem? Eller har jag fel för mig?

HJÄLP

• Svar på tråden Tårta vad kostar dem i Ystad?
  • de blir en flicka

et inte va de kostar i ystad men tror med all säkerhet att de blir billigare att själv göra den..

Chella vårt under!
  • Shqiptari

Det där med vad tårtor kostar skiljer sig ju mycket från ställe till ställe, där jag jobbade sist var priserna på "vanliga tårtor" så som gräddtårta, princess och opera så här:

10 bitar - 120kr
    16 bitar - 190kr
    20 bitar - 220kr

Och det gäller dom "vanliga" som jag sa. Dom andra sorterna var det 20kr extra per strl.

• Cezi

Det blir billigast att göra själv och de blir godare om de får stå i kylen ett par timmar innan servering.

Köp Marsipanlock, Odense´s smakar bäst, Hemköp har också egna, fast det smakar bäst om det stått över natten...

Använd hallonsylt och vaniljvisp som du blandat med lite grädde, enklast och godast är faktiskt att köpa tårtbottnar, Hägges eller Eldorados (går lika bra) Köp rosa marsipan och gör egna rosor.

platta ut en liten bit marsipan med tummen till en rund platta, behöver inte vara perfekt, vik/rulla till en liten rulle och bygg sedan på plattor på skarvarna, det blir en ros.

Som på den här filmen jag hittade...

www.hobbyman.se/item/34

• Cezi

Ring annars och hör med dem...

Nya Möllers Bageri & Konditori HB

* Tel. 0411 - 125 27

Kaffekoppen Harmony AB

* Tel. 0411 - 103 66

• Shqiptari

Ett annat tips är att lägga ihop princess tårtan kvällen före ni ska äta den så bottnen får suga i sig och bli saftig.
    Lägg alltså vaniljkräm på ett lager och en botten på det, och på den bottnen lägger du grädde format till en kupa och en botten över det. Sen "täcker" du den med grädde och lägger plast över och låter stå under natten och dagen ni ska äta dom så klär du dom med marsipan. Då kommer ni få underbart goda tårtor!

Ett tips från en konditor med många års erfarenhet.

Eller om du ska göra en Opera så lägger du bara hallonsylt under grädden på sista lagret. Det är ju vilket som! Men så gjorde iallafall vi på mitt kondis. Lycka till!

Svar på tråden Tårta vad kostar dem i Ystad?