• Anonym (orolig)

Överviktiga mammor? (bmi 40+)

Det är nu så att jag blivit med barn trots p-piller och jag är väldigt överviktig, har ett bmi på 48 :'(
    Är jätterädd och vet inte alls vad jag ska göra, naturligtvis vill jag behålla barnet men det är ju så stora risker att vara gravid när man är väldigt överviktig.
    Inte nog med det så är jag väldigt rädd för en vanlig förlossning, kan man göra kejsarsnitt även som väldigt överviktig?

Finns det nån/några här som fått barn med så högt bmi?
    Och som oxå kanske gjort kejsarsnitt?

• Svar på tråden Överviktiga mammor? (bmi 40+)
  • Anonym (väninna)

Har en kompis med kraftig övervikt. Hennes gynekolog säger att om kroppen blir gravid så kan den också vara det. Skulle aldrig välja bort ett barn i magen för att jag själv väger för mycket.

Jag har ingen koll på snitt men det är nog svårare om man har mycket bukfett.
    Har du tips på hur man räknar ut bmi, en sida som gör det? Vet inte vad jag har men inte är det nära20 iallafall.

• Anonym (orolig)

Tack för svaret.

Känner mig lite lugnare men är fortfarande orolig. Vet inte riktigt vad det är för risker, mer än havandeskapsförgiftning.

Här kan du kolla bmi www.markazits.com/diet/bmi.php

• Anonym (Samma här)

Har varit i samma sits o allt gick bra, mitt BMI var tom högre än ditt. Se till att äta så bra du kan, ta en promenad varje dag och undvik att läsa allt elände. Andra fixar detta och det gör du också. Njut av att vara gravid!

Kram!

• Anonym (orolig)

Tack, gud vad bra det kändes att höra att det gick bra för dig!
    Jag ska försöka att inte oroa mig och ta dagen som den kommer.
    Fler får jättegärna skriva!

• Cecese

Jag har bmi 49 och är gravid i v. 21. Blev gravid på första försöket. De ökande riskerna som finns är högt blodtryck, diabetes och havandeskapsförgiftning. Men har man bra värden redan innan graviditeten är risken inte så stor att man får nåt av det. Det var även pga att mina värden är så pass bra som jag vågade bli gravid igen nu. Jag har jättebra blodtryck, socker osv. Jag är grundligt kollad senaste året och dom har testat allt och lite till. Jag fick även ok av min läkare att han såg inte några problem med att jag skule vara gravid. Förra graviditeten hade jag bmi 40 när jag blev gravid och jag fick inte några problem alls och ut kom en fullt frisk pojke som var normalstor.

Orsaken till att jag ville ha ett barn till nu är att jag är på gång med en viktop och ska bara till kirurgen en sista gång för att få veta om jag får ett ja eller nej. Får jag ett ja blir open ganska snart efter att jag ammat färdigt. Skulle jag väntat skulle det blivit flera års väntan och det orkade jag inte. Jag har redan 3 barn varv äldsta blir 10 i höst och jag känner att skulle jag behövt vänta några år till skulle de barn jag redan har blivit så stora.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Anonym

Jag hade ett bmi på 43 när jag vänta yngsta sonen hela graviditeten flöt på bra fick lite högt blodtryck i slutet men inget som varken jag eller han led av.

• Anonym (3 barn)

Jag hade BMI 42 när jag väntade andra barnet och jag bev akutsnittad, men det berodde på att hon ville inte komma ut. När barn nummer tre kom så blev det planerat kejsarsnitt pga att han låg i säte. Allt har gått bra för min del och inga komplikationer alls.

• JohannaL

hej har bmi 45   har fått en välskapt perfekt dotter där det aldrig var problem under graviditet el vid fölossning var långdragen förlossningen men berodde inte på min vikt. E nu gravid igen med min andra dotter, blev även denna gång gravid på första försöket och är idag i v28 och tjejen i magen mår tipp topp och jag har aldrig sett min övervikt som ett problem när jag e gravid, kan ju dock bli lite tungt men det går, och värt det.

Sägger som ovanstående Njut av din graviditet =)

• Anonym

Hej, nu var iofs mitt BMI inte över 40 men väl 36. Jag har just tappat min bäbis i v19 men det hade andra orskaer än övervikt och min barnmorska sa att bara man rör på sig och inte går upp mer än 6 kg så skulle det inte vara några problem. De som regelbundet rör sig håller insulin-nivån i schack och får i princip aldrig graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning sa hon så njut av din graviditet, grattis till den och ta det med ro. Ta hand om dig och låt naturen ha sin gång, simma och tänk på vad du äter. Kanske har din barnmorska eller vårdcentral en dietist som kan hjälpa dig? Kanske kan du pga din oro få komma till barnmorksna på tätare kontroller?
    Lycka till och återigen GRATTIS!!!

• Anonym (orolig)

Tack för era svar och uppmuntran, nu känns det mycket mycket bättre, var livrädd först!

Svar på tråden Överviktiga mammor? (bmi 40+)