• Sadie

Någon som kan något om målarväv?

Är det en bra idé att använda glasfiberväv, så kallad målarväv eller målarfilt, när man ska måla om inne? Vi ska måla vårt sovrum och funderar kring om det sparar tid och arbete att sätta en fiberväv. Det blir oerhört mycket jobb med spackling och slipning annars. Sedan upptäckte vi att det finns målarväv, som tydligen är som en mönsterlös fiberväv? Är det någon som har erfarenhet att dela med sig av?

• Svar på tråden Någon som kan något om målarväv?
  • ludenben

det är ju inte fint. har det i köket och jag önskar att vi inte hade det ....

• Sadie
    ludenben skrev 2008-05-13 21:20:58 följande:
    det är ju inte fint. har det i köket och jag önskar att vi inte hade det ....
    Hur ser det ut då? Har aldrig sett det i verkligheten.
  • ludenben

man ser ju att det är väv man målat på. sonen har det i sitt rum med. Och in den gamla lägenheten hade vi det i kök,tvättstuga och gästtoa. Det är ju liksom inte slätt utan "rutigt" som en säckväv man målat på. Men det är nog enkelt att måöa över och är man inte en martin timell som kan allt med hemmafix så kanske det är lättare att få det snyggt och ordenkligt gjort än allt spackel och slip som blir annars

• Sadie

Okej, tack för svar. Men om det blir rutigt, vad är det då för skillnad på målarväven och vanlig strukturväv?

• ludenben

vet inte för vi har bara glasfiberväv. Men sambon sa att det krävs att man gör ett bra underarbete ändå med spackel och slip för annars så syns ju ojämnheterna. jag skulle satsat på den som är mösterlös i så fall för de där rutorna låter inte alls fint i ett sovrum. Inte så kul om ni sätter upp det och det ser fult ut sen. Men det är säckvävsmönstert som gör att det är fult så den mönsterlösa borde se bra ut.

• Sadie

Aha du menar så.

Grejen med våra sovrumsväggar är att tapeterna har varit djävulskt svåra att få bort. Nu har det mesta gått av men det är fortfarande undersidan av tapeten kvar på vissa ställen, som gula fläckar. De är tunna och ingenting som stör "jämnheten", däremot syns det ju om man målar direkt och då måste man helspackla. Därför tänkte jag att detta kunde vara en bra idé. Men vill ju helst inte ha mönstret då.

Får jag bara fråga hur mycket man måste måla? Grundar man innan eller hur funkar det? Och hur får man upp väven på väggen? Vanligt tapetklister eller är de självhäftande? Och, om du vet , hur får man ner dem sen om man ångrar sig?

• Lingi

Får jag bara fråga hur mycket man måste måla?
    2 ggr

Grundar man innan eller hur funkar det?
    Behövs inte, bara rulla på.

Vanligt tapetklister eller är de självhäftande?
    Vävlim, Casco är toppen. Provat 1 gång en annan, det var bleeee...

Och hur får man upp väven på väggen?
    Tar vantar på dej, 1 gångs går bra. Limma ordentligt väggen, sätt väven upp, "smeka" med handen, färdigt. Men kolla om det blev limmade överallt och sitter.
    Låt torka ca 1 dygn.

Och, om du vet , hur får man ner dem sen om man ångrar sig?
    Fråga om ca 2 veckor, jag måste ta ner eftersom jag skall ta bort en vägg.

Sorry att jag snackade in, det var inte mej du frågade. Vi har det nästan överállt, toppen. Vi har gamla, innan vi flyttade in och jag själv satte upp och skall sätta upp.

Annan variationer:
    -sätta (inte så tjocka som vanligt) gipsskivor upp, det behövs oxå fixas vid fogarna (heter det så? när 2 skivor blir bredvid varandra)
    -struktur-"grus"
    -en vägg har jag målat och efter tog jag plastpåse och färj och gjort en del ojämnheter, på detta viset syns inte att jag inte slipade så slät

• Piggley Wink

Vi har slät väv, det blev jättesnyggt, vissterligen uppsatt direkt på nya gipsskivor, och inte på gammal tapet...

• Sadie
    Lingi skrev 2008-05-14 01:59:55 följande:
    Får jag bara fråga hur mycket man måste måla? 2 ggr Grundar man innan eller hur funkar det? Behövs inte, bara rulla på.Vanligt tapetklister eller är de självhäftande?Vävlim, Casco är toppen. Provat 1 gång en annan, det var bleeee...Och hur får man upp väven på väggen?Tar vantar på dej, 1 gångs går bra. Limma ordentligt väggen, sätt väven upp, "smeka" med handen, färdigt. Men kolla om det blev limmade överallt och sitter.Låt torka ca 1 dygn.Och, om du vet , hur får man ner dem sen om man ångrar sig?Fråga om ca 2 veckor, jag måste ta ner eftersom jag skall ta bort en vägg. Sorry att jag snackade in, det var inte mej du frågade. Vi har det nästan överállt, toppen. Vi har gamla, innan vi flyttade in och jag själv satte upp och skall sätta upp. Annan variationer: -sätta (inte så tjocka som vanligt) gipsskivor upp, det behövs oxå fixas vid fogarna (heter det så? när 2 skivor blir bredvid varandra) -struktur-"grus" -en vägg har jag målat och efter tog jag plastpåse och färj och gjort en del ojämnheter, på detta viset syns inte att jag inte slipade så slät
    Tack för svaret! Men om du ska ta bort hela väggen så behöver du väl inte ta ner tapeten? Men om du ändå ska det så ska det bli intressant att höra hur du gick till väga sen
    Piggley Wink skrev 2008-05-14 09:19:24 följande:
    Vi har slät väv, det blev jättesnyggt, vissterligen uppsatt direkt på nya gipsskivor, och inte på gammal tapet...
    Hur pass slät är den och var köpte ni den?
  • Piggley Wink

Den är helt slät, lätt att sätta också eftersom man limmar på väggen. Målade två lager på så blev det toppen!

Köptes hos vår lokala coloramaaffär www.colorama.se

• Catz

Vi har satt upp "tapeter" som man målar på. Finns jättemånga olika mönster, en del riktigt coola. Det finns inte enbart det där rutiga man sett mycket. Gå till colorama, de har sånt.

"Eco Kontur" heter en pärm fullt med sådana. Såhär står det på coloramas hemsida om dessa:

"Det perfekta underlaget för övermålning. Kontur är anpassad för utrymmen som utsätts för hårt slitage och kan med fördel appliceras både på vägg och i tak. Kontur är enkel att rengöra och förnya. Dess elastiska egenskaper bidrar till att dölja putssprickor. Kontur ger osynliga skarvar oberoende av mönsterval. "

• Sadie
    Piggley Wink skrev 2008-05-14 14:20:18 följande:
    Den är helt slät, lätt att sätta också eftersom man limmar på väggen. Målade två lager på så blev det toppen!Köptes hos vår lokala coloramaaffär www.colorama.se
    Får man även fråga vad de kostar? Står inte någonting om dem på hemsidan.
    Catz skrev 2008-05-14 17:56:05 följande:
    Vi har satt upp "tapeter" som man målar på. Finns jättemånga olika mönster, en del riktigt coola. Det finns inte enbart det där rutiga man sett mycket. Gå till colorama, de har sånt. "Eco Kontur" heter en pärm fullt med sådana. Såhär står det på coloramas hemsida om dessa:"Det perfekta underlaget för övermålning. Kontur är anpassad för utrymmen som utsätts för hårt slitage och kan med fördel appliceras både på vägg och i tak. Kontur är enkel att rengöra och förnya. Dess elastiska egenskaper bidrar till att dölja putssprickor. Kontur ger osynliga skarvar oberoende av mönsterval. "
    Vad är det för material? Pris? Nu tror jag väl iofs inte att väggarna i vårt sovrum kommer utsättas för hårt slitage... Har inte colorama här i stan så känns väl bäst att höra sig för lite innan så man inte åker dit i onödan.
  • Lingi

"Tack för svaret! Men om du ska ta bort hela väggen så behöver du väl inte ta ner tapeten? Men om du ändå ska det så ska det bli intressant att höra hur du gick till väga sen "

Vi behöver ta bort bara en del av väggen :) Det gick bra, att ta bort målade vävtapeten, men det behövdes båda armarnas muskler:)

Svar på tråden Någon som kan något om målarväv?