Tips inför "intervju" inför samtal med FK ang. Vårdbidrag!
Hej! Min äldsta son har en grav generell språkstörning, vi skicka in en ansökan till fk i mitten av mars, imorgon kommer handläggaren från FK ringa mig och intervjua mig. Är det nån som har nåt tips? Som själv kanske har barn med en språkstörning?
Vår son är 5 ½ år, i talet ligger han som en 3½-4 åring. Han pratar flerordsmeningar, men väldigt otydligt. Han har väldigt stora problem att kommunicera med andra barn och vuxna, vi får väldigt ofta hjälpa till så att andra förstår honom.
Men skulle behöva hjälp med vad man ska säga, hur o vad. Är lite nybörjare på det här.
kram/ Sofia
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-13 21:42
detta var vad vi skrev i vår bilaga när vi skicka in ansökan.
Christopher vaknar runt 06.00 på egen hand varje morgon. Taxin hämtar Christopher 08.45 då han åker till sin språkförskola. Han hämtas runt 15.00-16.00.
På eftermiddagen är vi oftast hemma, christopher är oftast trött efter en dag på förskolan.
Christopher pratar med flerordsmeningar, men är mycket svårförstådd.
han byter ut bokstäver ( ex. fisk blir hischk). han knackar på den han vill prata med för att få ögonkontakt. Förstår vi honom inte så upprepar han det han vill säga ett par gånger innan han använder tecken. När vi svarar återupprepar vi vad han säger på ett riktigt sätt. Vi använder stödtecken för att främja hans språk.
På fredagarna får vi hem hans böcker med övningar som vi ska träna på från hans talpedagog på förskolan. Vi sitter ca 30 min fredag, lördag, söndag och övar med honom.
Vi spelar ofta sällskapsspel för att stimulera hans språk.
När vi umgås med andra är vi uppmärksamma på när han försöker prata med andra och att vi får hjälpa till så att andra förstår honom.
Vi träffar logoped från Röstkonsultera i Haninge 1 gång per månad.
Vi har även kontakt med neurolog från Sachsska barnsjukhuset.
vi har daglig kontakt med förskolan samt täta utvecklingssamtal.
Råd och stöd får vi från Habiliteringscentret i Haninge från psykolog och kurator.