• BF2008

pollenallergi

På sidan www.rhinocort.se står det att man kan använda deras nässpray vid graviditet och amning...jag har hört tvärtom men man borde ju kunna gå efter vad tillverkaren går ut med...eller??? är less på att nysa nu och det jag har hemma är
    rhinocort och clarityn och nässpray med vanligt koksalt och den tror jag inte hjälper mycket....

• Svar på tråden pollenallergi
  • Jen83

Jag blev rekomenderad den nässprayen av läkare då mina slemhinnor var väldigt svullna. Och den är ju helt oki både enligt tillverkare och Fass, så det lär inte vara några problem.

• Poloc

FASS:
    "Graviditet och amning
    Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.
    Erfarenhet av användning under graviditet tyder inte på någon ökad risk för missbildningar. Tala ändå med din läkare vid mer än tillfällig användning av Rhinocort Aqua under graviditet."

Ganska mycket text för att säga att det är ok, vilket jag personligen tycker tyder på att man bör iaktta viss försiktighet. En öron-näsa-hals-läkare jag känner sa att hon inte tycker det är lämpligt med kortison till gravida. (Stor försiktighet bör iakttas öht med kortison, eftersom det bryter ned vävnad.)

Men jag vet att även läkaren på min MVC rekommenderat Rhinocort, så det kan knappast vara "livsfarligt". Man får ju väga alternativen mot varandra... att gå omkring och må pest lär knappast vara nyttigt heller.

• SCSI

Lokalverkande medicin är ju alltid bättre än tabletter. Jag vet inte hur mycket kortison som hittar ut i blodomloppet vid rhinocort-användande, men det är ju inga stora doser kortison till att börja med, så det kan inte vara så värst mycket... *sneglar på min msn-lista, men den gode vännen farmaceuten är inte online*

• Poloc

Förresten - ett bra komplement till vanliga sprejer är att sköja näsan med saltvatten. Alltså inte bara spreja i näsan, utan hälla saltvatten genom näsan, med hjälp av en näskanna. (som en liten blomkanna med pip; fylls med ljummet saltvatten, sedan sätter man pipen mot ena näsborren och låter vattnet rinna igenom och ut genom andra näsborren)
    Tar med sig en hel del snor på sin väg.

Vet ej om de säljer kannor på apoteket. Annars borde det finnas på hälsokost. Exempel: butik.yogacentrum.com/products/nasoklar

½ liter kroppstempererat kranvatten + 1 tsk salt (utan jod)

• porslinsd0cka

testa nasaleze, finns på hälsokost affärer.. funkar br amot nässtäppa och tung huve vid pollen allergi. Dessutom helt riskfritt för fostret :)

• Jontesfru
    porslinsd0cka skrev 2008-05-14 18:46:17 följande:
    testa nasaleze, finns på hälsokost affärer.. funkar br amot nässtäppa och tung huve vid pollen allergi. Dessutom helt riskfritt för fostret :)
    Ja den har hjälpt mig! Toppen!
Svar på tråden pollenallergi