• Anonym (TTT)

Varför skickar många sjuka ett blodprov till Tyskland för analys?

Jag har läst och hört att många svårt sjuka skickar ett blodprov till Tyskland för att testas på flera sätt. Vad kostar det? Hur går man till väga? Vilka svar får man? Jag har en mycket svårt sjuk vän som behöver all hjälp det går att få. Någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-13 21:59
    Det är INTE borrelia testet jag menar. Utan som jag minns var det ett brett spektrum av tester på allt möjligt.

• Svar på tråden Varför skickar många sjuka ett blodprov till Tyskland för analys?
  • Leaaa

DEt var nått nytt, ska bli spännande å se vad du får för svar.

• Anonym (TTT)
    Svar på #1
    Jag minns tyvärr inte riktigt hur det gick till. Vet att någon jag känner eller känner till har gjort det men kan för mitt liv inte minnas vem. Det är väl så att den svenska sjukvården tar bara de prover de tror är väsentliga. Helst så få som möjligt. Allt kostar ju.

Här får du själv betala och därför så får du också en bredare utredning. Fast jag vet inte vad de undersöker. Det är säkert möjligt i flera länder men jag minns bara Tyskland.
  • Anonym (sara)

Alltså det är främst borreliaprov det handlar om eftersom tyskland tar andra prover än sverige gör. De prover som tas i sverige kan visa att man inte har borrelia trots att man har det, och det tror inte svenska läkare på.

Tror det kostar ca 1500 att skicka blodproven till tyskland, men man måste även åka dit och prata med läkaren eftersom diagnosen ställs genom blodprov och sjukdomshistoria. Sen kostar behandlingen en hel del eftersom det är en lång behandling och man får åka fram och tillbaka många gånger...

Är det borrelia du misstänker ts?

• Anonym (TTT)
    Svar på #3
    Nej, jag vet att det inte är Borrelia som jag är ute efter. Nej, min vän är mycket svårt sjuk och läkarna vet inte varför. Åker till olika sjukhus, testas, tar massor av prover, ligger inne, röntgas men ingen vet varför. Så därför försöker jag gripa varje möjlighet till hjälp. Tack för svaret kanske det kan hjälpa någon annan men inte oss tyvärr.
  • Anonym (sara)

Vilka symptom har din vän?

Har själv en sjukdom som det tog evigheter att få diagnos på. Ingen hittade något fel och blev runtskickad heeeela tiden..

• sussu56

Våran dotter har ev en syndrom. Neurologen har berättat att hennes blodprover har skickats till Tyskland. Varför vet jag inte. För att få svaret på den ev syndromet tar ca 1-1½ år.

• buffe

En gammal kompis till mig skickade sina tester till Tyskland för att få reda på vad det var för fel på hans mage. Som jag fattade det så tar dom som sagt mera spesifika prover på allt. Han fick reda på att han saknade magnesium i magen. Så nu äter han det rent å alla problem e över.. Det tog sjukvården i sverige 6 år att hitta som sagt inget..

Men mer än så vet jag inte tyvärr......

• Anonym (TTT)

Jag kan inte alla symptom. Här kommer några: Fruktansvärd huvudvärk, kräks mycket och orkeslös. Ligger mest i sängen men en "bra" dag så kommer min vän upp en stund efter lunch. Äter massor av mediciner för att klara av det. Det har varit så i ett par månader nu. Tusen tack för alla svar jag hoppas på flera.

• Anonym (kanske??)

Horton's syndrom är en sjuldom som ger regelbundna attacker av jättesvår huvudvärk (så svår så att han inte kunde göra annat än att vanka av och an hela nätterna).
    En vän till mig fick den diagnosen - kanske kan vara något att kolla upp??

• Anonym (kanske??)

oj, blev lite konstigt inlägg.... Han= vännen som fick diagnosen..

• Anonym (sara)

Svårt med så lite symptom att gå på. Men jag lider själv av me/cfs, även kallat kroniskt trötthetssyndrom. Då har man en massa ospecifika symptom, och de flesta läkarna vet inget om sjukdomen tyvärr.
    Läs gärna på www.rme.nu och se om det kanske kan stämma

• Anonym (TTT)

Tack för tipsen. Jag ska vidrabefodra länken till min vän. Jag avvaktar till imorgon och hoppas få flera tips. Tack för länken ska genast titta på den.

• Anonym (TTT)

Någon mer som sitter inne med värdefull information?

• Anonym (TTT)

Någon mer som har tips?

Svar på tråden Varför skickar många sjuka ett blodprov till Tyskland för analys?