Tänja ut skor?
Har köpt ett par JÄTTE fina skor (ej skinn/läder) som nu inte kan returneras. De är aningen för små så undrar om det finns ngt husmorstips för hur man skulle kunna tänja ut dem lite - utan att enbart "gå" in dem.
Har köpt ett par JÄTTE fina skor (ej skinn/läder) som nu inte kan returneras. De är aningen för små så undrar om det finns ngt husmorstips för hur man skulle kunna tänja ut dem lite - utan att enbart "gå" in dem.
Hmmm.. om de är syntetiska är det förstås svårt. En gång hade jag ett par fotbollsskor i syntet och jag värmde dem med hårfönen så att de blev mjuka medan jag hade foten i. (Eller om jag hade packat dom HÅÅÅÅÅRT med tidningspapper innan... )Typ "smälte" dem lite... :)
Men det funkar väl inte om det klämmer på andra ställen, förstås. Och dessutom riskerar man väl att förstöra skon.
Som jag sa innan kan man förstås prova att trycka ner tidningspapper jättehårt i tådelen om det är där det klämmer.
Man kan ju alltid prova hockeyspelarnas trick, gå runt i skorna (skridskorna) med jätteblöta sockar. Vet dock inte om det fungerar på alla material.
Det bästa ät att ta dom till en skomakare, dom flesta har en uttöjningsmaskin så dom kan töja på exact rätt ställe...:)
Det där med blöta strumpor tror jag bara funkar på skinn... syntet påverkas ju inte av att det blir blött, skinn ändrar ju struktur.
Det där med skomakarn har jag aldrig hört talas om, låter ju guld! Spelar fotboll och varje år är blir det en massa jobbig uttöjning för mina stackars tår.
När jag jobbade i skoaffär så lästade vi ur skinnskor, men vi tog aldrig emot skor i syntetmaterial eftersom det inte skulle bli så bra resultat. Vet inte om det kanske är ändrat nuförtiden dock?
Jag är skomakar barn sedan länge :) Fast farsan är pensionär numera, så nu blir det inga snygga klackningar :)
Jag var desperat en dag när jag skulle använda mina nya skor som klämde just på ett specifikt ställe. Skon är inte liten i sig men känns liksom lite hård. Jag smörjde in hela foten i olivolja haha. Glansigt och fint...
Jag får nog göra det fler gånger för det hjälpte inte så mkt.
Men... att ha olika medel på fötterna hjälper väl som sagt inte om det är syntetmaterial, då är väl värme eller tryck väl det enda som kan påverka materialets struktur.
Skinn däremot är ju helt annat. Då funkar det ju med vatten eller olja eller vad det nu kan vara.
Jag brukar förresten ha en nylonstrumpa på foten när jag tänjer, alltså även under den vanliga strumpan. Skaver lite mindre då, har jag fått för mig.
Jag vet inte hur mkt dt kostar nu, som sagt, jag har ju haft turem att få det gratis....:)
Skriv just en frågetråd om det dät medlet!! vad kostade det?
plastpåsar med vatten och in i frysen, har precis lyckats tänja ut nya stenhårda cykelskor så det funkar garanterat på allt!
Jag lästade ut ett par skor förra veckan för70kr :) blev kanon!