• Disis

Vad kostar det att avliva en katt?

Ja snart har jag inget annat val.
    Min katt är döv och tyvärr är hon jättesvår. Hon älskar att välta saker i golvet, hon gör det med brått mod, har haft sönder så många saker... Jag har anpassat hemmet efter henne men hon hittar ändå alltid något att förstöra.
    Jag har hittat en ny matte via annons, hon har varit där i en natt och den nya matten är helt förtvivlad och säger att det aldrig kommer att gå.

• Svar på tråden Vad kostar det att avliva en katt?
  • evova

du kan ringa till vetrenären i din stad och fråga.. för det ksn skilja sig från stad till stad.

• Kazeer

När jag avlivade en av våra katter i september 2005, kostade det 700 kr. I den kostnaden ingick avlivning, kremering och så spreds askan i djursjukhusets minneslund.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • wickan82

Hej tror att det kostar ca 800.. det kostar i allafall 1200 å avliva en hund.. dom tar ju hand om katten efteråt å det å det är nog det somkostar å sprutan dom får..

• Disis

Det måste vara jättejobbigt när man väl tar steget och avlivar. Hur klarar man det?
    Jag kan inte ha det så här

• Theodoris

Ring runt och kolla det kan skilja sig mycket. När jag var tvungen att avliva min katt så skilde det sig mellan 1500 kr till 500 kr.

• Lallan

Annonsera ytterligare en gång. Känns inte som att det är ett skäl till avlivning men det är min åsikt. Tror inte att det ska vara så svårt att hitta nytt hem åt den. 

• Kazeer
    Disis skrev 2008-05-14 08:29:44 följande:
    Det måste vara jättejobbigt när man väl tar steget och avlivar. Hur klarar man det?Jag kan inte ha det så här
    Det är skitjobbigt! Men man klarar det. På något sätt tar man sig igenom det. Just i situationen var det jobbigaste att gå ut till kassan och betala för avlivningen. Jag kunde knappt se något för alla tårar. Själva avlivningen var inte så hemsk som jag föreställt mig. Först fick katten en spruta som skulle verka en stund (någon typ av lugnande). Sedan fick han "den riktiga" sprutan och då var det över på någon sekund.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • nanaa

de hemskaste var när vi avlivade vår katt var tanken "det är mitt fel att hon dör" och sen att se henne helt slapp, då brast de.. men när hon dog då var jag redan ledsen.. och de gick så fort.. jättejobbigt var de

• ladybunny

Var själv tvungen att avliva min gamla katt när babyn kom
    då katten vantrivdes mer & mer och tyvärr inte kunde omplaceras.
    Sedan var den yngre honkatten elak mot babyn och skulle klösa
    hela tiden. Dock har vi haft i 9år en hankatt och med honom har det alltid gått bra.

Har hört så dåliga saker om omplacering tyvärr! I alla fall i vår stad och bekanta.

När det gäller avlivning brukar veterinären/personalen vara
    helt underbara och man får all tid man behöver för att säga adjö.
    Visst sprutar tårarna och saknaden blir stor men ibland är detta
    bästa lösningen för alla.

Tyvärr det jag kan säga till nackdel för avlivning är att katten
    definitivt vet vad som skall se, tycker det syns i ögonen.Sedan
    är det väl också mattes/husses kroppsspråk också. Djur känner av
    minsta förändring.

Hoppas allt löser sig.

• CTMT

Håller med ovanstående... inte skäl nog att avliva en katt bara för att den är döv (och då t.ex. inte hör själv när hon river ner grejer... jag tror ju inte det är med avsikt...)
    www.kks.nu - fråga om de vill hjälpa dig med en omplacering istället. (mail: alla@kks.nu )

Jag tycker katten förtjänar att leva sitt liv fullt ut. Katten kan ju inte hjälpa att han/hon är döv...

• Mamma till R o A

Du har ett ansvar för din katt, lösningen är inte avlivning!

Det är ett liv det handlar om, inte en slit och släng vara som avlivas för att den inte passar i ditt liv!

Jag blir sååå förbannad på ägare som inte kan ta sitt ansvar!!!

• CTMT

Mamma till R o A skrev 2008-05-14 22:05:24 följande:

Du har ett ansvar för din katt, lösningen är inte avlivning!Det är ett liv det handlar om, inte en slit och släng vara som avlivas för att den inte passar i ditt liv!Jag blir sååå förbannad på ägare som inte kan ta sitt ansvar!!!
    Får nog hålla med här också...
  • Disis

Ursäkta men det där är verkligen inte rättvist över huvud taget! Jag är en stor djurvän och har tagit MYCKET väl hand om katten, hon är absolut inget slit och släng och det är INTE lätt att hamna i den här situationen. Självklart vill jag INTE avliva min katt!!!!!
    Nu har jag dock hittat en lösning som jag hoppas kommer att fungera.

Mamma till R o A skrev 2008-05-14 22:05:24 följande:

Du har ett ansvar för din katt, lösningen är inte avlivning!Det är ett liv det handlar om, inte en slit och släng vara som avlivas för att den inte passar i ditt liv!Jag blir sååå förbannad på ägare som inte kan ta sitt ansvar!!!
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

950kr i augusti-07. ca1500kr om du vill behålla askan. Varierar beronde på var du bor.

• Lea79

Har man försökt allt för att ge sitt djur ett bättre liv trots sjukdom oavsett vilket det är och det endå inte går så är det mest humana man kan göra är att låta den somna in. Precis som vissa katter inte kan sluta kissa o bajsa på olämpliga platser  så är att slå i sönder saker en psykiskt tillstånd som katten har fått dille på och det e väldigt svårt att få en katt att sluta. Att han inte hör att han slår sönder saker? Han e döv inte blind.

Jag säger detta av erfarenhet , som kattägare  till 4 hemlösa katter ,som den som varit med om startat en kattförening och som snart får  låta  två av sina katter somna in en pga tarmsjukdom och en som gör just det som jag nämner där uppe.  Jag har hållit på o testat allt mellan himmer o jord för att ta bort beteendet men det går inte. Tom min veterinär rådde mig att låta henne somna in för katten mådde inte bra av det.

Vad jag tycker du ska göra Disis är att prata med din veterinär om detta och med en kattbeteende vetare om de anser att avlivning är ett alternativ då är det s tyvärr så. För en veterinär får inte avliva friska djur och en katt med psykiska problem är lika mycket sjuk som en med en medicinsk åkomma.

För när en katt hållit på med sina upptåg så länge och du har även testat ett annat hem så är det inte mycket mer du kan göra och att låta henne hålla på är plågsamt för dig och för katten.  Att flytta en katt från stöhem till stödhem och låta katten förstöra saker hos stödet  tycker inte jag är ett alternativ om inte  föreningen som tar hand om  katten kan tänka sig stå för de skador som din katt kommer att skapa hos stödhemmen som inte kommer alla gånger acceptera att deras hem ruineras.
    Det kommer inte bli bättre och du gör din bästa vän en tjänst så låt ingen annan säga till dig vad du ska göra men du kan endå läsa råden. i slutendan är det ditt beslut. 

Jag tror inte din katt mår riktigt bra men det e vad jag tycker. Prata med din veterinär det är mitt råd till dig. Lycka till

• bastardized

Känner du ingen jägare ? får ofta förfrågningar om jag kan avliva katter odyl.

• Lea79

P.s I Helsingborg kostar det 700 kr och då får man katten i en keramikurna. Man ahr möjlighet också att kremera tillsammans med andra djur och då sprids askan på ett jättefint minneslund utanfö kristianstad :) Så det här med priser varierar från sjukhus till sjukhus och från stad till stad vad det kostar och vad som ingår.

Jag hoppas du får hjälp med din katt så du slipper gå igenom det jag tyvärr får gå igenom om 2 veckor.  Finns en minsta chans när du pratat med proffsen :) så testa det för då kan INGEN säga att du inte gjort allt  för din tjej.

Skickar en styrkekram från Skåne

Svar på tråden Vad kostar det att avliva en katt?