*Tänkte köpa hem några bitar fryst
Tänkte köpa hem några bitar fryst lax och steka men vad ska man ha/göra för sås? Gärna nåt enkelt som passar till kokt potatis. Förslag?
// My
Tänkte köpa hem några bitar fryst lax och steka men vad ska man ha/göra för sås? Gärna nåt enkelt som passar till kokt potatis. Förslag?
// My
Hollandaisås eller Keldas färdiga citronsås. Mums. Gjorde liknande förra veckan med sparris till också.
En enkel romsås. Creme fraiche + röd stenbitsrom/caviar. Klart!
Creme Frachie eller gräddfil med klippt gräslök och lite dill.
Jennie med ie
Ska prova det "receptet" =)
Förslaget som Jennie med ie sa är supergott
jag brukar även ha i lite rödlök eller vanlig lök oxå
Jag har ett till supergott recept som ni kan testa nästa gång.
Blanda ner rivet limeskal, limejuice och honung (flytande är enklast) i creme fraiche. Salta och peppra.
Jag brukar prova mig fram till en lagom mix av surt och sött.
Creme Fraiche med hjortronsylt i! Överraskande gott!
Vår favorit:
1 burk lätt creme fraiche
1 burk svart stenbitsrom
1-2 msk lätt majonnäs
lite citronsaft
1 tsk sambal oelek
lite dill
salt, peppar
ev lite räkor i
Mumma!!!!
Vispad grädde
senap
chilisås
salt&peppar
SÅÅÅÅ gott!!
Fru Januari:
såsen funkar dessutom kanon till kyckling! Jag brukar även ha i lite vitlök.
om man vill avancera kan man även koka ägg o ha i "romsåsen" bruka vi ha- blir mer matig
Värm en burk mini fraiche med lite lättmjölk och en ägggula. Krydda med salt, persilja , citronpeppar, pressad citron och aromat eller Nahrom (alpnearing).
Koka en stund och red sedan av.
nykokt spenatpasta som man rör ner hackad spenat och ricotta i
PitraPi - jo, vi har den till kyckling också. Jag har aldrig testat med vitlök i. Det skall jag göra.
Romsås är syndigt gott till stekt lax, potatis och sallad... jag brukar göra det enkelt för mig och köpa...
Gillar man indiskt så är det gott med tandoorikrydda på laxen och Raita (kall yoghurtsås). Finns färdiga kryddmixer att köpa.
I frys disken finns en liten ask med provecalska kryddor (en sådan som fryst dill) tag halva den i en burk creme fraiche, blir jättegott. Har användt den till kyckling sallad oxå som dressing!
Creme fraiche + röd stenbitsrom/caviar + rödlök och lite kryddor. Man kan ha i lite örtsalt och/ eller citronkryddor... Som Citronpeppar eller citrongrillkrydda... Super gott!
Jag röstar på gräddfil eller creme fraische blandat med salt, peppar, dill, lite citron och pressad vitlök! Mums! Lite somrigt är det också. Om man är riktigt lat finns det en god fisksås på påske, "sandefjordsmör" från Knorr (tror jag, kan vara Blå Band). Den är helt ok tycker både jag och sambon.
Ööööhh... PÅSE ska det givetvis stå- inte påske!