• Zmillis

Hur vanligt är det med hög puls?

Jag är i vecka 23 och upplever att jag redan har så hög puls. Jag tycker till och med att den är hög då jag ligger ned och vilar - känns ibland som att hjärtat ska hoppa ur kroppen. Blodtrycket är däremot normalt (ca 120/70).

Igår gick jag till läkaren pga jätteförkylning med feber etc. De kunde utesluta lunginflammation, men däremot reagerade hon på min puls, så jag blev skickad på EKG (för att utesluta ev hjärtmuskelinflammation) och provtagning för thyroidea etc. Jag kände mig som 70 år gammal! EGK:et visade ett fungerande hjärta, men däremot en hög puls (95 slag/min).

Hur hög puls är "normalt" som gravid och är det farligt att gå med det länge? Hur vanligt är det? Känner mig jätteorolig i och med att läkaren dragit i gång massa provtagningar...

• Svar på tråden Hur vanligt är det med hög puls?
  • MCL

Jag vet inte - min puls är också förhöjd - inte så mycket som din, men en smula. Och ffa är det obehagligt för jag hör min i örart hela tiden sedan vecka 18 ungefär - är i 24 nu. Det dunkdunkdunkar.

• iii

Pulsen kan vara förhöjd pga din pågående förkylning också.

• Zmillis

Vid mina tidigare graviditer har jag också haft förhöjd puls och då har alltid barnmorskan på MVC lugnat mig med att det är normalt...

Det som gör mig orolig denna gång är för att läkaren ville undersöka det närmare. Det var inte på MVC, utan på den vanliga vårdcentralen.

• teser

Jag har ett medfött hjärtfel som ger mig hög puls,men det är ofarligt, dock lite obehagligt. När jag blev gravid så skenade hjärtat verkligen iväg och jag hade jättehög puls och blev rädd,fick göra ultraljud på hjärtat och 24-timmars ekg och det visade att allt var normalt,mitt stabiliserade sig såsmåningom och läkaren sa till mig att det kan bli så där när man är gravid eftersom man har mycket mer blod i kroppen som hjärtat ska pumpa runt och "jobba med" så därför kan det bli så där. Jag vet att det känns jätte läskigt men tror inte du behöver oroa dig,utan får försöka göra avslappningar och be din sambo om lite massage i huvudet,det hjälper alltid mig

• Zmillis

Teser, tack för tips! Ska genast be maken om huvudmassage ikväll .

Vilken puls har du numera? Sa läkaren ngt om att det finns risk för förstorat hjärta vid långvarig hög puls?

• violatricolor

hej,
    vilken vilopuls brukar du ha ungefär? trodde blodtryck o puls hängde ihop men ditt tryck är ju bra?

är också i v 23+0 o har ökat vilopulsen från 60 slag/ min till 70, ibland vid promenader hör jag hur den dunkar i öronen o får även öronsus o det slår lock..pulsen slår liksom inte bara fortare, utan kraftigare.
    men säger som ovanstående "talare", det kan väl hänga ihop med förkylningen?
    krya på dig!

• sugersweet

min puls låg vid flera tillfällen uppe i 150-160 och då satt jag ändå bara ner, jag hade inte rört mig precis innan. Barnmorskan sa till mig att det bara är normalt så det är nog ingenting att oroa sig för.

• jannike85

jag hade en gång 110 i puls, en annan gång 98 men annars har jag jämt runt 80 så jag har väldigt hög puls. blodtrycket däremot är ofta jätte lågt 95/60 ... Har alltid haft det, innan gravideteten och nu...

• Zmillis

Violatricolor, tyvärr vet jag inte min "vanliga" puls, men jag upplever den definitivt lägre än så här.

Jag trodde också att blodtryck och puls gick hand i hand, men enligt barnmorskan gör det inte det. Läste till och med i en annan tråd en läkare som sagt att man kan få hög puls för att kompensera för ett lågt blodtryck.

• Rose-Mary

Jag har hört att man får ökad puls när man är gravid det kan börjar redan tidigt eller komma senare. Jag är i vecka 7 och har känt av det och upplever det som jobbigt. Men det är uppkollat så allt är bra. Fler som tycker att det är jobbigt? hur gör ni för att tänka bort det?

• Rose-Mary
    jannike85 skrev 2008-05-14 14:26:29 följande:
    jag hade en gång 110 i puls, en annan gång 98 men annars har jag jämt runt 80 så jag har väldigt hög puls. blodtrycket däremot är ofta jätte lågt 95/60 ... Har alltid haft det, innan gravideteten och nu...
    Är det vanligt att man får ökad puls när man är gravid?
  • Sweet life
    Rose-Mary skrev 2011-11-21 09:58:56 följande:
    Är det vanligt att man får ökad puls när man är gravid?
    Ja, det är helt normalt eftersom du har en större blodmängd och hjärtat alltså får jobba hårdare för att få runt det... HELT normalt.
  • samban

Jag hade både pulsrusningar och hjärtklappning ofta fram till vecka 23 typ. Är nu i vecka 33 och problemen har gett med ig helt. Vet inte om kroppen vant sig eller vad det ör, men skönt att slippa pulsdunk i hela kroppen.

Svar på tråden Hur vanligt är det med hög puls?