• mammaNena

Hur lång tid tar det för pälsen att växa ut på en rakad katt?

Våran katt hade ont på ryggen i feb, så vi tog han till vet. Dom kunde klämma fram var, så dom skulle fixa det och vi skulle hämta honom senare på dagen. när vi kom dit så va hela ena sidan rakad och det va dränage osv. han såg hemsk ut! en grannkatt som bor här är en riktig slagskämpe och våran lille fredliga Sigge hade inte en chans.
    Nu så har fortfarande inte pälsen växt ut. eller jo, på de ställen han har ärr. Han är väldigt långhårig och på de ställena där det har kommit, så har det vuxit ut till ca halvvägs. på resten av sidan är det helt stubbigt fortfarande.

• Svar på tråden Hur lång tid tar det för pälsen att växa ut på en rakad katt?
  • dellelgarin

vi rakar våran långhåriga en gång om året och det tar typ 8 månader för pälsen att bli full längd igen..

Jag har det bra här på åkern
  • angelcry

När mina katter kastrerads så rakades magen lite men det växte fort ut igen

Kärleken ser inte med ögonen utan med själen.
  • mammaNena

ja men på dessa månader så är det ju fortfarande bara mest stubb= super kort, knappt millimetern.

• dellelgarin
    mammaNena skrev 2008-05-14 11:29:16 följande:
    ja men på dessa månader så är det ju fortfarande bara mest stubb= super kort, knappt millimetern.
    efterssom att katten var nedsatt pga infektion så kan det säkert göra att återväxkten av pälsen fick en trög start...
    Jag har det bra här på åkern
  • mammaNena

jag får väll hoppas han blir "på pälsad" inför vintern :P Men vi har en nakenhund, så täcken finns här ju

• Bebis

När jag var och kastrerade vår katt rakade de ju honom och det tog jättelång tid för det att växa ut igen. flera månader, han såg ut som en babian stackarn. Men det berodde nog mest på att vi hade det så varmt inne att han inte hade nåt behov av att växa päls.

Don't Panic
  • mammaNena

men sigge skulle varit i behov av en päls. då i mars när här kom en snö storm och låg snö i 4 veckor. han va kall som attans på skinnet.

• Prettyblueeyes

Det tar rätt lång tid, rakar min perserkille Zack på våren och till vintern är pälsen lång igen ungefär :)

Svar på tråden Hur lång tid tar det för pälsen att växa ut på en rakad katt?