• Gnom

APC-resistant och gravid... Några fler?

Jag har just fått reda på att jag äntligen är gravid. Men jag är även APC-resistent, vilket upptäcktes för 10 år sen när jag fick lungemboli (blodpropp i lungan).

Jag ringde MVC igår för att boka tid till inskrivning o berättade då även detta, men hon reagerade knappt...
    Tidigare har jag hört av läkare att det är jätteviktigt att jag skriver in mig så tidigt som möjligt och ev påbörjar medicinering. Kan tillägga att jag dessutom är överviktig, vilket i sig ökar risken för propp, har ett BMI på 34. Har även en nära släkting som har haft propp. Alltså ligger jag i riskzonen på alla möjliga sätt...

Är det några fler än mig här som är gravida o APC-resistenta? Isf, hur har ni blivit bemötta?

Kan tillägga att jag nu är i vecka 5 och ska på inskrivning den 16:e juni.

• Svar på tråden APC-resistant och gravid... Några fler?
  • teasmamma

Hej!

Jag har osså apc res, o är gravid i v 29 nu med barn nr 3. Första barnet ville dr inte ha reda på hur pass mkt resitent jag var eller nått. Utan skrev att jag vid förlossningen skulle ha tre påsar blodförtunnande, vilket resulterade i att jag blödde ganska mkt. Andra graviditeten kollade de upp hur mkt o sånt o jag fick prata med en dr enbart om detta. Där kollades det upp på en skala hur pass troligt det är att jag ska få en propp under graviditeten. Är osså överviktig sedan innan (tyvärr) Så först pratades det om att jag skulle få ta en spruta var dag fram tills förlossningen. Men efter dr besöket så tyckte hon att det räckte med fem dagar efter förlossning. O det funkade kanon. Så denna gången gör vi likadant.

Jag har det bara från mammas sida. Mamma o mormor har haft mkt proppar, inte jag eller min syster.

Undrar du nått så bara fråga på.

Lycka till med din graviditet

• Thessis77

Hej, jag har APC-resistens och är gravid i v 16. Jag har inte haft några problem av det innan (inga proppar) men man har alltid tagit det i beaktande då jag haft att göra med sjukvården (bor i Finland). Jag åt t.ex. mini-piller istället för vanliga kombinations p-piller, eftersom de senare ökar risken för blodpropp. Eftersom jag inte haft några symptom av min APC-resistens, och inte heller några missfall, så sa min läkare att jag inte behöver vidta några vidare åtgärder just nu, även om jag är gravid. En ny evaluering kommer att göras när jag är i ungefär i vecka 30. Då görs ett speciellt ultraljud av nåt slag för att se hur det är med blodtillförseln i moderkakan och till fostret. Om allt verkar flyta på bra kommer inget att göras, men om det verkar gå trögt eller finns antydningar till proppar kommer jag att ta sprutor (Fragmin eller dylikt) som tunnar ut blodet antagligen ända fram till BF. Jag är lite orolig för detta problem, men upplever att min bm och mina läkare har tagit min oro på allvar och känner mig trygg i deras vård. Hoppas du också kan ta upp detta på nytt t.ex. vid inskrivningen och blir seriöst bemött, för det är verkligen inte oviktiga saker!! speciellt med tanke på att du redan haft lungemboli. Tycker du ska kräva att få göra mer noggranna kontroller! Lycka till!!

• Gnom

Tack för era svar.

ja jag ska vara noga med att ta upp detta på inskrivningen, så att jag känner mig trygg.
    Jag fick reda på att jag var APC-res när jag redan hade fått en propp. Jag har fått det från min mamma, men hon visste inte heller at hon var det. Så jag åt Desolett p-piller i flera år, o till slut fick jag lungemboli...
    Vi har längtat så efter denna lilla knodd, så inget får hända...

• Trolltoka

Är inte själv apc-res. Men har det i släkten dock. Anledningen till att din BM inte reagerade var nog antagligen för att dom knappt vet vad det är för något. När jag skulle testa mig för det så fick dom slå upp det i deras läroverk och läsa på om det först för dom hade aldrig hört talas om det!

• Wren

som med många andra ovanliga tillstånd så måste du antagligen undervisa din BM själv.

ring spec-mvc och prata med dem.

• Gnom

Ja o det är lite läskigt tycker jag, för SÅ ovanligt är det inte...
    Men jag ringde till sjukvårdsupplysningen oxå o fick prata med en jättetrevlig sjuksköterska, som pratade med mig en lång stund..hon satt o sökte i alla deras faktaregister o så, o övertygade mig om att det iaf var lugnt fram till inskrivningen.. jag har ju fått tid till inskrivning lite tidigare än vanligt..
    Väl på inskrivning tänker jag verkligen inte ge mig förrän jag själv känner mig lugn.

• Gnom

Tack wren, det var ett bra förslag.. ska genast göra det nästa vecka när jag är ledig.

• Gnom

Ja jag har läst den länken..
    o det som oroar mig är att jag är att jag tyvärr uppfyller alla kriterier för att vara i riskzonen.

* APC-res
    * Har haft propp
    * Är överviktig
    * Har en nära släkting som har haft propp (min mamma)
    * Är gravid

Men jag ska ringa spec. mödravården nästa vecka.

• LittleMissN

Hej tjejen! Grattis till lilla pyret i magen! Här har du en till Apc-resistent! + att jag har 2 andra mutationer som ger ökad risk för blodpropp också! :/

Bemötandet kan jag inte påstå var det bästa men när jag fick komma på första läkarbesöket lät det annorlunda! Läkaren blev bekymrad då jag hade 3 st komponenter för ökad risk för blodpropp samt mamma och syster som haft lungemboli.

Snabbt kontaktade läkaren Kogulationscentrum som ordinerade Fragmin sprutbehandling i förebyggande syfte hela graviditeten fram tills 6-8v efter förlossning.

Är nu i v.21+4 och det fungerar bra med fragminbehandlingen! Du bör tas på allvar då du har haft lungemboli, framför detta snarast! Det ska man inte bortse ifrån!
    Du kommer förmodligen också att få fragminbehandling i förebyggande syfte pga din sjukdomshistoria.

Lycka till än en gång! Mvh Nath

Svar på tråden APC-resistant och gravid... Några fler?