• Ayya

Hundbur eller grind?

Har en volv v40. Funderar på hundbur eller hundgrind till bilen.

För- och nackdelar.

• Svar på tråden Hundbur eller grind?
  • MiaMaa

jag har hundbur...den är lätt att flytta ur och ta med in om man behöver det.

då jag har utställningshundar så behövs ju min bur där....

John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • Ayya

Oki, jag behöver den mest när jag är och tränar så man kan lämna hunden i bilen en liten stund med luckan öppen.

• Imox

beror på vad du tycker själv.
    har du en stor hund som ta upp hela skuffen, så e ju grindar smidiga men glöm då inte att ha det även till bak i i skuffen in till själv kupen.
    bur e ju smidigt me mindre hund o då får man ju även lite plats över till att lasta andra saker i skuffen..

jag har en bur till min jrt men som sagt en liten hund..

• Shelti

Vi hade bur, men skaffade säkerhetsbälte istället. Bältet har många fördelar om man har en mindre hund + att de är billigare än en bur

• Ayya

Jag har en stor hund och en liten.

Pratade nyss med en leverantör av grindar, jeppegrindar, och problemet med min bilmodell var att det blev några "glipor" i kanterna och i underkanten. Så han skulle skicka några bilder så får vi se hur det ser ut.

• Udda

Jag har haft både och.

Nu har vi dock grindar från Jeppe (både fram så man kan ha luckan öppen samt där bak in mot kupen) - fördelarna med grindarna är att dom är så himla smidiga å plocka av om man ska lasta i bagaget!

Bur är tung och otymplig.

Fast jag tror dock dom åker säkrare i en bur....

• Pikaur

Vi har liten hund och använder bur. Har även en liten bil (Golf) så ibland behövs bagageutrymmet till annat och det är smidigt att lyfta ur Går även att använda om man är iväg någonstans och behöver ha en trygg sovplats till hunden

• Imox
    Pikaur skrev 2008-05-14 12:55:23 följande:
    Vi har liten hund och använder bur. Har även en liten bil (Golf) så ibland behövs bagageutrymmet till annat och det är smidigt att lyfta ur Går även att använda om man är iväg någonstans och behöver ha en trygg sovplats till hunden
    måste bara påpeka eller fråga har ni inte buren fast skruvad???
    om ni skulle krocka så åker buren runt då...
  • Ayya

Man spänner fast dom med spännband, burarna alltså, inte hundarna

Imox skrev 2008-05-14 13:44:49 följande:
    måste bara påpeka eller fråga har ni inte buren fast skruvad???om ni skulle krocka så åker buren runt då...
  • Imox

ja fast vi har våran fast skuvad i skuffen...
    men finns ju olika sätt..

tänkte bara att hon inte har den helt lös lite meningstlös me bur om den inte är fast spänd på nått viss

Ayya skrev 2008-05-14 13:46:27 följande:
    Man spänner fast dom med spännband, burarna alltså, inte hundarna
  • Ayya

Har sett många som har dom lösa i bilen oxå... rätt så meningslöst med en bur då anar jag...

Imox skrev 2008-05-14 13:50:03 följande:
    ja fast vi har våran fast skuvad i skuffen...men finns ju olika sätt..tänkte bara att hon inte har den helt lös lite meningstlös me bur om den inte är fast spänd på nått viss
  • Imox
    Ayya skrev 2008-05-14 13:51:20 följande:
    Har sett många som har dom lösa i bilen oxå... rätt så meningslöst med en bur då anar jag...
    ja det är meningslöst :)
    hundarna ska ju åka lika säkert som vi!
  • Pikaur
    Imox skrev 2008-05-14 13:44:49 följande:
    måste bara påpeka eller fråga har ni inte buren fast skruvad???om ni skulle krocka så åker buren runt då...
    Spännband. Och sedan är det som sagt en liten bil med sjukt litet bagageutrymme, så den kommer ingenstans ändå (om man ska lyssna på verkstadsfolk och bilbesiktningsmän).
  • Pansarhamster

Har bur som är fastmonterad på golvet i bagagen.

Däri åker alltid mina två svärgpinschers.

Gillar bur av olika anledningar;

* Små hundar och de behöver inte hela bagagen
    * Man kan lasta saker runt buren
    * Man kan lägga en filt över buren då de fryser på vintern och som skydd för solen på sommaren

• Rottis77

Jag föredrar bur pga att det är säkrare och skitar inte ner i bilen på samma sätt, men nu har jag så stora hundar så jag får inte plats med både bur och hundar så vi har nu jeppe grindar och ett ordentligt lastgaller, grindar är ju väldigt smidigt om man behöver ta bort dom.

• LabLover

Bur!

Läste i Hundsport förra året om en rottweiler som nästan dog när den åkte ut genom sidorutan i kombiutrymmet på Volvon den åkte i *ryser*. Grindarna skyddar inte hunden särskilt mycket. Hans ägare köpte bur efter det...

♥ Underbara döttrar födda juni 2005 & mars 2008 ♥
  • Du Och Jaag

Har en V40 jag med. har grindar där. Tycker inte att det blev nå glipor. Sen är ju grindarna lätta att ta bort om man ska lasta in nått annat än hunden. Lycka till med ditt val

• Ayya

Oki, varifrån köpte du dina grindar?
    Du Och Jaag skrev 2008-05-15 00:18:33 följande:

Har en V40 jag med. har grindar där. Tycker inte att det blev nå glipor. Sen är ju grindarna lätta att ta bort om man ska lasta in nått annat än hunden. Lycka till med ditt val
Svar på tråden Hundbur eller grind?