• FruStolpe

GODA men ENKLA tårtfyllningar!!

Ge mej era godaste, men inga invecklade krångliga fyllningar. Dottern fyller 1år imorgon och vi har kalas på lördagen. Firar också sonen som fyllde 7 på söndagen, och hans tårta är en dödskalletårta med jordgubb och grädde som fyllning. Till dottern kommer jag att göra en barbietårta...VAD ska jag fylla den med??

• Svar på tråden GODA men ENKLA tårtfyllningar!!
  • Jannamia

Fyllning 1, hallongrädde:

ca 200 g hallon (ca 4 dl)
    2 dl vispgrädde
    ½ dl strösocker

Fyllning 2, chokladmousse:

1 paket Ekströms chokladmousse med crisp

Eller fyllning 2, dumlefluff:

3 dl vispgrädde
    180 gram dumlekolor

Topping:
    Vispad grädde
    Valfri dekoration

Gör så här
    Fyllning 1, hallongrädde:
    Låt hallonen halvtina med socker.
    Vispa grädden till ett mjukt skum. Tillsätt hallonen och vispa till ett stadigt skum. Bären fördelar sig jämnt i grädden som kraftigt rosafärgas. Bred fyllningen på första botten, gärna lite upphöjt i mitten som när man gör en prinsesstårta. Lägg på en ny botten.

Fyllning 2, chokladmousse med crisp:
    Vispa ihop chokladmoussen enl paketets anvisningar, låt stå kallt ett tag, bred på botten 2 med en liten höjning. Lägg på topp locket.

Vispa grädde och bred ovanpå och runt om på kanterna. Dekorera valfritt. Jag använder ofta chokladbitar och hallontoppar, har alltid barn med oss på våra kalas.

Om man vill kan man byta ut chokladmoussen mot dumlefluff, men tänk då på att dumlefluffen är söt, så minska gärna sockret till hallonen.

Dumlefluff:
    Hetta upp vispgrädden i en kastrull. Lägg i kolorna och smält dem under omrörning på svag värme. Låt svalna ett par timmar i kylen.
    Vispa sedan, helst med elvisp, till en fluffig kräm. OBS det är viktigt att den får bli riktigt kall innan man vispar, annars kan den skära sig.
    Lycka till.

• bustösen

något som är barnsligt gott i tårta är jordgubbssylt (obs: riktig! typ önos) blandat med mosad banan, om man har det i ett lager och vaniljkräm i det andra, och jordgubbar eller kiwi på tårtan (och vispad grädde på med såklart) så blir det jättesmarrigt!

• FruStolpe

Oh, TACK jannamia! Det var snabbt!

Tror du man kan göra en tårta och ha hallongrädde på ett lager och sen chokladmousse på nästa?? Hallon och choklad MÅSTE ju vara gott tillsammans.

• eleja

Om man gör en vanlig tråkig tårta med ett sylt-lager och ett lager mosad banan, brukar jag förbättra lite med hjälp av marsansås. Om man stryker ett lager sås innan man lägger på bananen, så blir det lite mindre torrt. Brukar också ha ett lager på toppen strax under grädden. Då kan man ha lite mindre grädde också.

Nutella och vispad grädde på samma lager är också enkelt och gott.

• Jannamia

Bananmousse

3 st gelantinblad
    4 st bananer
    ½ citron, pressad
    2 st ägg
    1 dl socker
    75 g mörk choklad
    3 dl grädde

Gör så här:
    Blötlägg gelantinet i kallt vatten. Mosa bananerna och häll citronsaften över. Dela äggen och lägg gula och vita separat. Vispa gulor och socker pösigt och rör ner bananmoset och finhackad choklad. Vispa grädden och vitor var för sig. Smält gelantinet och häll det i blandningen och rör om. Blanda ner grädde och vitorna. Låt stelna i ca 3 timmar i kylen.

Denna moussen var himmelskt god!!!!

Man kan nog med fördel ha i lite mer gelatin så den blir ännu stadigare om man vill ha tjockt med fyllning i tårtan. Den är även god att bara äta som den är, som efterrätt!

• Jannamia
    FruStolpe skrev 2008-05-14 15:52:26 följande:
    Oh, TACK jannamia! Det var snabbt! Tror du man kan göra en tårta och ha hallongrädde på ett lager och sen chokladmousse på nästa?? Hallon och choklad MÅSTE ju vara gott tillsammans.
    Absolut! Hallon och choklad är ju en oslagbar kombination!
  • FruStolpe

Oj vad jag har att välja på nu! Jag som trott att det bara fanns hallon och jordgubbar att fylla tårtor med!
    Tack alla ni!

• missu123

mmm vad mumsiga recept...

Svar på tråden GODA men ENKLA tårtfyllningar!!