• Jen nifer

Svart schäfer?

Vi har funderat länge på att ta en kull på våran underbara schäfer tik.
    (hon har haft 2 kullar innan med en tidigare ägare o lämnar fina valpar)
    Den tidigare ägaren hjälper gärna till att hitta en bra hane.

Hon har kommit med lite förslag, idag skickade hon bild på en helsvart schäfer hane, väldigt meriterad och fin med a höfter osv..

Men rynkade lite på näsan angående färgen?
    Någon som är kunnig om den?
    Jag vet att de finns få schäfrar som är riktigt svarta.
    Kan inte kombinationen med min tik bli ful?
    Dassig svart färg eller liknande?

De blir nog inget med den hunden men ändå kul o höra vad ni säger.

Nu är våran prinsessa här
  • Svar på tråden Svart schäfer?
  • Tummelisa06

Nja det kan nog däremot bli svarta schäfervalpar och mörktecnade.... guuud så underbart med sv schäfer.... en favvo i min smak...

• Jen nifer

Ja en riktigt svart schäfer är jätte ståtlig tycker jag.
    Men blir dom inte riktigt bra i färgen kan de bli tvärtom istället? Att dom blir dassiga?
    Kanske tänker fel..

• Tummelisa06

Nä det tror jag inte.. dassiga.. tror det kan bli blandad kompott.. mörka schäfrar.. tex svarta i ansikte och tecknade på ben.. har ingen aning.. men skulle tro det.. eller oxå kan de ju bli blandad kompott av den grejen.. jätte fint tecknade schäfrar.. svårt att veta..  handlar lite om gene också om de finns mörka el sv schäfrar längre bak... eller om de är vältecknade och  så

• Zenobia

Dom valparna som jag sätt med den blandningen har blivit väldigt fina. Dom blir lite mer mörka men har fortfarande det där ljusa i sig.

• Pikaur

Hellre ordentligt svarta i det mörka än dassigt grå över hela kroppen

• Jen nifer

Ja, ni har nog rätt :)

• Kiitos

min mor har en hel svart shcäfer.
    han e gudomligt söt...

• Vilja00

bry dig mindre om färgen (så länge det är en godkänd färg o teckning). Lägg vikten på om stamtavlorna/linjerna stämmer överens, om hundens mentalitet passar din tik, om han är från en bra kull med bra statestik etc etc etc.

Svar på tråden Svart schäfer?